ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Výtvarná výchova


Aneta Sukdoláková, 1  týdně, P
Příroda a její proměny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích.
  • Orientuje se v řazení prvků v tvarové a barevné kompozici, řeší úkoly dekorativního charakteru.
  • Užívá prostředky k zachycení procesů a jevů v proměnávh a vztazích
  • Uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním výtvarném projevu.
  • rozlišuje působení vizuálně obrazného vyjádření z hlediska smyslů, subjektivního účinku a sociálního působení
  • Citlivě vnímá a hodnotí okolní skutečnost uměleckou i mimouměleckou.
  • Projevuje aktivní estetický vztah k životnímu prostředí, k jeho tvorbě a ochraně.
  • Osvojuje si základy dobrého vkusu a uplatňuje je v praktickém životě.
  • Orientuje se v oblasti výtvarné kultury, pozná vybraná základní umělecká díla z národního i světového výtvarného umění.

Kresba - uhel, rudka, pero, lavírovaná kresba apod.
Malba na dřevo, sklo, textil apod.
Grafika - linoryt, papírořez, tisk z koláže apod.
Tématické práce k aktuálnímu dění - děj a vlastní vztah k němu, důraz na citový zážitek vyjádřený linií, barvou v plošné kompozici, tvarová i barevná nadsázka.
Výtvarné vyjádření zajímavých a neobvyklých přírodních tvarů a jejich charakteristických rysů ve studijních, případně fantazijních pracích.
Plošné dekorativní kompozice v užité grafice, uplatnění stylizace, užití písma.
Prostorové vytváření z různých materiálů /papír, textil, drát,../, kombinace technik.
Výtvarná kultura v souvislosti s historickým vývojem lidské společnosti.
Návštěvy výstav, galerií.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Přírodopis

9. ročník

Geologické děje

Přírodopis

9. ročník

Nerosty a horniny

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Člověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích.
  • Orientuje se v řazení prvků v tvarové a barevné kompozici, řeší úkoly dekorativního charakteru.
  • Užívá prostředky k zachycení procesů a jevů v proměnávh a vztazích
  • Uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním výtvarném projevu.
  • rozlišuje působení vizuálně obrazného vyjádření z hlediska smyslů, subjektivního účinku a sociálního působení
  • Citlivě vnímá a hodnotí okolní skutečnost uměleckou i mimouměleckou.
  • Projevuje aktivní estetický vztah k životnímu prostředí, k jeho tvorbě a ochraně.
  • Osvojuje si základy dobrého vkusu a uplatňuje je v praktickém životě.
  • Orientuje se v oblasti výtvarné kultury, pozná vybraná základní umělecká díla z národního i světového výtvarného umění.

Kresba - uhel, rudka, pero apod., lavírovaná kresba
Malba na dřevo, sklo, textil a pod
Grafika - linoryt, papírořez, tisk z koláže apod.
Tématické práce k aktuálnímu dění - děj a vlastní vztah k němu, důraz na citový zážitek vyjádřený linií, barvou v plošné kompozici, tvarová i barevná nadsázka
Plošné dekorativní kompozice v užité grafice, uplatnění stylizace,
Prostorové vytváření z různých materiálů /papír, textil, drát,../, kombinace technik
Výtvarná kultura v souvislosti s historickým vývojem lidské společnosti
Návštěvy výstav, galerií

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Anglický jazyk

9. ročník

Sny a přání

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Anglický jazyk

9. ročník

Oblékání

Anglický jazyk

9. ročník

Čím budu

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Svět, ve kterém žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích.
  • Orientuje se v řazení prvků v tvarové a barevné kompozici, řeší úkoly dekorativního charakteru.
  • Užívá prostředky k zachycení procesů a jevů v proměnávh a vztazích
  • Uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním výtvarném projevu.
  • rozlišuje působení vizuálně obrazného vyjádření z hlediska smyslů, subjektivního účinku a sociálního působení
  • Citlivě vnímá a hodnotí okolní skutečnost uměleckou i mimouměleckou.
  • Projevuje aktivní estetický vztah k životnímu prostředí, k jeho tvorbě a ochraně.
  • Osvojuje si základy dobrého vkusu a uplatňuje je v praktickém životě.
  • Orientuje se v oblasti výtvarné kultury, pozná vybraná základní umělecká díla z národního i světového výtvarného umění.

Kresba - uhel, rudka, pero apod., lavírovaná kresba
Malba na dřevo, sklo, textil a pod
Grafika - linoryt, papírořez, tisk z koláže apod.
Tématické práce k aktuálnímu dění - děj a vlastní vztah k němu, důraz na citový zážitek vyjádřený linií, barvou v plošné kompozici, tvarová i barevná nadsázka
Výtvarné vyjádření zajímavých a neobvyklých tvarů a jejich charakteristických rysů ve studijních, případně fantazijních pracích
Plošné dekorativní kompozice v užité grafice, uplatnění stylizace, užití písma
Prostorové vytváření z různých materiálů /papír, textil, drát,../, kombinace technik
Výtvarná kultura v souvislosti s historickým vývojem lidské společnosti
Návštěvy výstav, galerií

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Fungování a vliv médií ve společnosti

Tvorba mediálního sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Lidské vztahy

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Anglický jazyk

9. ročník

Sny a přání

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Kultura

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Svět fantazie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích.
  • Orientuje se v řazení prvků v tvarové a barevné kompozici, řeší úkoly dekorativního charakteru.
  • Užívá prostředky k zachycení procesů a jevů v proměnávh a vztazích
  • Uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním výtvarném projevu.
  • rozlišuje působení vizuálně obrazného vyjádření z hlediska smyslů, subjektivního účinku a sociálního působení
  • Citlivě vnímá a hodnotí okolní skutečnost uměleckou i mimouměleckou.
  • Projevuje aktivní estetický vztah k životnímu prostředí, k jeho tvorbě a ochraně.
  • Osvojuje si základy dobrého vkusu a uplatňuje je v praktickém životě.
  • Orientuje se v oblasti výtvarné kultury, pozná vybraná základní umělecká díla z národního i světového výtvarného umění.

Kresba - uhel, rudka, pero apod., lavírovaná kresba
Malba na dřevo, sklo, textil a pod
Grafika - linoryt, papírořez, tisk z koláže apod.
Výtvarné vyjádření zajímavých a neobvyklých přírodních tvarů a jejich charakteristických rysů ve studijních, případně fantazijních pracích
Prostorové vytváření z různých materiálů /papír, textil, drát,../, kombinace technik
Návštěvy výstav, galerií

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

9. ročník

Sny a přání

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Dějiny výtvarného umění
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích.
  • Orientuje se v řazení prvků v tvarové a barevné kompozici, řeší úkoly dekorativního charakteru.
  • Užívá prostředky k zachycení procesů a jevů v proměnávh a vztazích
  • Uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním výtvarném projevu.
  • rozlišuje působení vizuálně obrazného vyjádření z hlediska smyslů, subjektivního účinku a sociálního působení
  • Citlivě vnímá a hodnotí okolní skutečnost uměleckou i mimouměleckou.
  • Projevuje aktivní estetický vztah k životnímu prostředí, k jeho tvorbě a ochraně.
  • Osvojuje si základy dobrého vkusu a uplatňuje je v praktickém životě.
  • Orientuje se v oblasti výtvarné kultury, pozná vybraná základní umělecká díla z národního i světového výtvarného umění.

Kresba - uhel, rudka, pero apod., lavírovaná kresba
Světové a národní dějiny - děj a vlastní vztah k němu, důraz na citový zážitek vyjádřený linií, barvou v plošné kompozici,
Výtvarné vyjádření zajímavých a neobvyklých přírodních tvarů a jejich charakteristických rysů ve studijních, případně fantazijních pracích
Plošné dekorativní kompozice v užité grafice, uplatnění stylizace, užití písma
Prostorové vytváření z různých materiálů /papír, textil, drát,../, kombinace technik
Výtvarná kultura v souvislosti s historickým vývojem lidské společnosti
Návštěvy výstav, galerií

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Zeměpis

9. ročník

Kraje České republiky

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Kultura

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.