ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Hudební výchova


Jiří Balek, 1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje získané pěvecké i mluvní dovednosti a návyky
  • zpívá v jednohlase, popř. vícehlase
  • rozezpívá se, zpívá dle dirigentského gesta
  • zpívá intonačně a rytmicky přesně
  • orietuje se v notovém zápisu písní, v jednoduché partituře
  • orietuje se v notovém zápisu písní, v jednoduché partituře

· legato, brumendo, dynamika, zpěv na dechové opoře
· hlasová hygiena
· zpěv jednohlasý, popř. vícehlasý s důrazem na dynamiku, melodii a rytmus
· lidové písně, umělé písně, písně různých žánrů
· zpěv s oporou
· zpěv a capella
· zpěv dle dirigentského gesta
· rytmus písní
· orientace v notovém zápisu písní jednohlasých i vícehlasých

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • účastní se instrumentálních činností
  • vytváří doprovody písní na hudební nástroj
  • umí podle individuálních dispozic vytleskat obtížnější rytmus
  • rozpozná hudební nástroje, jejich výrazové možnosti

· hra na hudební nástroje
· využití Orfova instrumentáře i klasického nástroje
· tvoření složitějších nástrojových doprovodů rytmických i rytmicko - melodických
· zásady souhry
· snaha o hru v souboru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • účastní se hudebně pohybových činností
  • zdokonaluje pohybový projev
  • rozpozná některé z tanců různých hudebních stylů

· pohybový doprovod znějící hudby
· improvizace
· orientace v prostoru
· zásady kultivovaného hudebně - pohybového projevu
· estetika pohybu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá své individuální schopnosti a dovednosti při poslechových aktivitách
  • rozpozná užité hudebně - výrazové prostředky
  • zařadí slyšenou hudbu dle stylu
  • postihuje souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění
  • vytváří interpretace a soudy o znějící hudbě

· analýza hudební skladby
· hudební dílo a autor
· počátky hud. dějin v Čechách
· Renesance v Čechách
· Hudební baroko v Čechách
· Klasicismu s romantismus v Čechách
· Jazz a swing v české hudbě
· Vývoj populární hudby v Čechách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence komunikativní
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.