ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Chemicko-biologická praktika


Irena Petráňová, 0  týdně, V
Bezpečnost při experimentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje bezpečně s vybranými chemickými látkami a hodnotí jejich rizikovost
  • Ovládá zásady první pomoci při potřísnění kyselinou a hydroxidem, při popálení, vniknutí chemické látky do oka

- zásady bezpečnosti práce v chemické laboratoři

¨- výstražné symboly používané k označování nebezpečných chemických látek (výbušné, hořlavé, toxické, dráždivé, žíravé, nebezpečné pro ŽP

- základy první pomoci (poleptání kyselinou a hydroxidem, popáleniny)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Vybavení chemické laboratoře
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pojmenuje a umí používat základní laboratorní pomůcky ze skla, porcelánu, kovu i plastů

- laboratorní pomůcky a jejich použití

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Laboratorní technika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje bezpečně s vybranými chemickými látkami a hodnotí jejich rizikovost
  • Pojmenuje a umí používat základní laboratorní pomůcky ze skla, porcelánu, kovu i plastů
  • Pracuje bezpečně s malým množstvím látek (pevné, kapalné i plynné), ovládá vážení pevných látek, odměření přesného množství kapaliny
  • Sestaví jednoduché aparatury
  • Bezpečně zvládne zapalování i zhášení plynového kahanu, ovládá zásady zahřívání látek

- základy laboratorní techniky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

Dělící metody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Sestaví jednoduché aparatury
  • Vypracuje laboratorní protokol (i s využitím PC)
  • Ovládá základní dělící metody - filtrace, usazování, krystalizace, destilace, sublimace

- základní dělící metody

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Seberegulace a sebeorganizace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Laboratorní práce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje bezpečně s vybranými chemickými látkami a hodnotí jejich rizikovost
  • Pojmenuje a umí používat základní laboratorní pomůcky ze skla, porcelánu, kovu i plastů
  • Pracuje bezpečně s malým množstvím látek (pevné, kapalné i plynné), ovládá vážení pevných látek, odměření přesného množství kapaliny
  • Sestaví jednoduché aparatury
  • Bezpečně zvládne zapalování i zhášení plynového kahanu, ovládá zásady zahřívání látek
  • Vypracuje laboratorní protokol (i s využitím PC)
  • Ovládá základní dělící metody - filtrace, usazování, krystalizace, destilace, sublimace
  • Samostatně i ve skupině pozoruje, spolupracuje a formuluje závěry své práce

- praktické provádění žákovských pokusů na základě znalostí získaných v hodinách chemie

¨- laboratorní dokumentace (protokol)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Zábavná chemie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uvědomuje si praktický význam chemie v životě člověka
  • Samostatně i ve skupině pozoruje, spolupracuje a formuluje závěry své práce
  • Pracuje s odbornou literaturou (atlasy, enyklopedie, klíče), s internetem a dokáže najít potřebné informace

- efektní pokusy

- křížovky, rébusy,osmisměrky...

-  úlohy z chemické olympiády

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Praktické poznávání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Samostatně i ve skupině pozoruje, spolupracuje a formuluje závěry své práce
  • Dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při pozorování živé a neživé přírody
  • Uvědomuje si úlohu přírody v životě člověka
  • Zvládá jednoduché postupy při manipulaci s přírodními materiály
  • Pracuje s odbornou literaturou (atlasy, enyklopedie, klíče), s internetem a dokáže najít potřebné informace
  • Vytvoří vlastní herbář

- vycházky, pozorování v přírodě

- sběr a zpracování přírodního materiálu

- tvorba herbáře

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

Mikroskopování
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vypracuje laboratorní protokol (i s využitím PC)
  • Samostatně i ve skupině pozoruje, spolupracuje a formuluje závěry své práce
  • Dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při pozorování živé a neživé přírody
  • Zvládá jednoduché postupy při manipulaci s přírodními materiály
  • Rozumí stavbě a funkci jednotlivých částí mikroskopu.
  • Samostatně připraví mikroskopický preparát pro pozorování

- stavba mikroskopu a funkce jeho částí

- rostlinný a živočišný materiál pod lupou a mikroskopem

- příprava mikroskopického preparátu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Základní podmínky života

Vztah člověka k prostředí

Práce s odbornou literaturou a internetem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Samostatně i ve skupině pozoruje, spolupracuje a formuluje závěry své práce
  • Pracuje s odbornou literaturou (atlasy, enyklopedie, klíče), s internetem a dokáže najít potřebné informace

- práce s atlasy, klíči....

- vyhledávání a zpracovávání informací na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kooperace a kompetice

Hodnoty, postoje, praktická etika

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Práce v realizačním týmu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spoluobčanům; zapojuje se do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá a prosazuje přijatelná řešení pro všechny; v diskuzi připomíná, že většinová vůle nemá ukřivdit názorové menšině.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.