ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Mediální výchova


Anežka Lipplová, 0  týdně, V
Různé zdroje informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně využívá různé zdroje informací

Historie a současnost mediálních sdělení
Soukromá a veřejná média

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

Stavba mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Český jazyk a literatura

9. ročník

Skladba

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Technika mluveného projevu

Mediální výchova

9. ročník

Audio, video sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Zeměpis

9. ročník

Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod

Zeměpis

9. ročník

Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Zábava a volný čas

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Autorské právo

Práce s informacemi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejefektivnější
  • získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je
  • v textu, promluvě, či jiném záznamu najde ty myšlenky, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové
  • pozná, kdy si informace protiřečí
  • v různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé

Sdělování informací v minulosti a dnes
Výběr klíčových informací
Porovnání zpracování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

9. ročník

Skladba

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Výchova k občanství

9. ročník

Majetek a vlastnictví

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Audio, video sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Technika mluveného projevu

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Zeměpis

9. ročník

Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě

Zeměpis

9. ročník

Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Zábava a volný čas

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Majetek a vlastnictví

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Události a jejich zpracování
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná historii a vývoj sdělování informací v dějinách lidstva
  • umí rozlišit různé druhy informačních technologií v minulosti i současnosti

Chápání informace v souvislostech
Výběr a třídění informací vzhledem k zadanému úkolu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Český jazyk a literatura

9. ročník

Skladba

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Majetek a vlastnictví

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Technika mluveného projevu

Mediální výchova

9. ročník

Audio, video sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Přírodopis

9. ročník

Historie Země

Zeměpis

9. ročník

Kraje České republiky

Zeměpis

9. ročník

Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod

Zeměpis

9. ročník

Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Majetek a vlastnictví

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Manipulace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pozná, kdy si informace protiřečí
  • v různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé
  • učí se bránit manipulativním způsobům komunikace

Ověření pravdivosti informace z různých zdrojů
Nebezpečí manipulace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Mezilidské vztahy

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Český jazyk a literatura

9. ročník

Skladba

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Majetek a vlastnictví

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Audio, video sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Chemie

9. ročník

Havárie s únikem nebezpečných látek

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Zeměpis

9. ročník

Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod

Zeměpis

9. ročník

Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Tělesná výchova

9. ročník

Zdraví a hygiena

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Majetek a vlastnictví

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Způsoby sdělování informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá jednoznačná a výstižná pojmenování, souvislé, přehledné věty a souvětí, vyhýbá se parazitním výrazům
  • učí se vytvářet písemné i ústní mediální sdělení

Tvorba informačního sdělení
Etika komunikace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Zábava a volný čas

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Písemné sdělení informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • učí se vytvářet písemné i ústní mediální sdělení
  • učí se prakticky používat moderní prostředky komunikace

Ucelenost písemného sdělení
Jazyková kultura
Grafické uspořádání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Audio, video sdělení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje zásady práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Moderní prostředky komunikace
Praktická cvičení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Technika mluveného projevu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá jednoznačná a výstižná pojmenování, souvislé, přehledné věty a souvětí, vyhýbá se parazitním výrazům
  • dbá na etiku komunikace
  • učí se využívat bohatosti a krásy českého jazyka
  • umí vyslechnout názory druhých a obhájit své stanovisko

Srozumitelnost a správná stylizace
Nácvik techniky mluveného projevu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje zásady práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení
  • učí se vytvářet písemné i ústní mediální sdělení

Týmová práce při vytváření školního časopisu, webových stránek školy, programu školního radia, natáčení videozáznamů ze školních akcí.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Kritické myšlení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je
  • v textu, promluvě, či jiném záznamu najde ty myšlenky, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové

Kritické vnímání informací - stereotypy a předsudky
Výběr, vyhodnocení a obhájení vlastního stanoviska

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
  • získá komplexnější pohled na úlohu náboženství v historii národa
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.