Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Mediální výchova
Různé zdroje informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Historie a současnost mediálních sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti
Stavba mediálních sdělení
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů Český jazyk a literatura 9. ročník Skladba Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Dějepis 9. ročník Studená válka Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Výtvarná výchova 9. ročník Svět fantazie |
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Autorské právo |
Práce s informacemi
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Sdělování informací v minulosti a dnes
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Vnímání autora mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Kreativita
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Skladba Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Anglický jazyk 9. ročník Historie a současnost Velké Británie Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník Studená válka Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Výchova k občanství 9. ročník Majetek a vlastnictví Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme |
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Majetek a vlastnictví Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací |
Události a jejich zpracování
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Chápání informace v souvislostech
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů Český jazyk a literatura 9. ročník Skladba Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Anglický jazyk 9. ročník Historie a současnost Velké Británie Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Majetek a vlastnictví Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Přírodopis 9. ročník Ekologie Přírodopis 9. ročník Historie Země Zeměpis 9. ročník Kraje České republiky Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme |
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Majetek a vlastnictví Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů |
Manipulace
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Ověření pravdivosti informace z různých zdrojů
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Komunikace
Rozvoj schopností poznávání
Sebepoznání a sebepojetí
Mezilidské vztahy
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů Český jazyk a literatura 9. ročník Skladba Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Majetek a vlastnictví Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Chemie 9. ročník Havárie s únikem nebezpečných látek Přírodopis 9. ročník Ekologie Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Tělesná výchova 9. ročník Zdraví a hygiena |
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Majetek a vlastnictví Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu |
Způsoby sdělování informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Tvorba informačního sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
|
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Pracovní činnosti 9. ročník Základy ruční práce Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací |
Písemné sdělení informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Ucelenost písemného sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Kreativita
Sebepoznání a sebepojetí
Rozvoj schopností poznávání
|
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů |
Audio, video sdělení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Moderní prostředky komunikace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Rozvoj schopností poznávání
|
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní |
Technika mluveného projevu
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Srozumitelnost a správná stylizace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
|
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní |
Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Týmová práce při vytváření školního časopisu, webových stránek školy, programu školního radia, natáčení videozáznamů ze školních akcí. |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
|
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů |
Kritické myšlení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Kritické vnímání informací - stereotypy a předsudky
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
Formy participace občanů v politickém životě
Občan, občanská společnost a stát
Občanská společnost a škola
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
|
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Pracovní činnosti 9. ročník Základy ruční práce Pracovní činnosti 9. ročník Základy elektroniky Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
- 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
- získá komplexnější pohled na úlohu náboženství v historii národa
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
- 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
- 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
- 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
- 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
- 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.