ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Fyzika


Blanka Kalistová, 1+1  týdně, P
Elektromagnetické jevy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie a jejich využití
  • Rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí

vznik střídavého proudu
měření střídavého proudu a střídavého napětí
transformátor, transformační poměr
výroba a přenos elektrické energie
obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

Komentář

pokusy: vznik střídavého proudu

Vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech
    - uvede příklady vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech z běžného života a z přírody
    - rozdíl žárovka a zářivka

vedení elektrického proudu v kapalinách
vedení elektrického proudu v plynech

Komentář
pokusy: elektrolýza, jiskrový výboj, výbojové trubice
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Chemie

9. ročník

Redoxní reakce

Fyzikální praktika

8. ročník

Elektrický obvod

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Vedení elektrického proudu v polovodičích
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností
  • Nakreslí schéma a zapojí správně polovodičovou diodu a vysvětlí
  • vyhledá v dostupných informačních zdrojích všechny podklady, jež mu co nejlépe pomohou provést danou experimentální práci

Změna odporu polovodičů
polovodiče typu N a P
polovodičová dioda
dioda jako usměrňovač
přechod PN

Komentář
zapojení obvodu s diodou
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Světelné jevy
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
    - rozpozná ve svém okolí různé zdroje světla
    - rozliší mezi zdrojem světla a tělesem, které světlo pouze odráží
    - využívá poznatku, že se světlo šíří přímočaře, objasní vznik stínu
    -zatmění Slunce a Měsíce
    - vyhledá hodnotu rychlosti světla v tabulkách pro vakuum a pro další optická prostředí

    - využívá zákona odrazu světla na rozhraní dvou optických prostředí k nalezení obrazu v rovinném zrcadle
    - pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem a dokáže uvést příklad jejich využití v praxi
    - najde pokusně ohnisko dutého zrcadla
  • Rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami
    - rozhodne na základě znalostí o rychlostech světla ve dvou prostředích, zda se světlo při přechodu z jednoho prostředí do druhého bude lámat ke kolmici nebo od kolmice
    - rozliší pokusně spojku a rozptylku, najde pokusně ohnisko tenké spojky a určí její ohniskovou vzdálenost
    - dokáže popsat, z čeho jsou složeny jednoduché optické přístroje a jak se využívají v běžném životě
    - porozumí pojmům krátkozrakost a dalekozrakost a způsobu nápravy těchto očních vad brýlemi
  • Pokusně objasní rozklad bílého světla optickým hranolem, vysvětlí vznik duhy v přírodě

elektromagnetiké vlny a záření
zdroje záření
světlo, zdroj světla
přímočaré šíření světla
vznik stínu
zatmění Slunce a Měsíce
rychlost světla
odraz světelného paprsku, zákon odrazu
zrcadla - zobrazení předmětu (rovinné, kulové zrcadlo, využití)
lom světla na optickém rozhraní
optické čočky
optické vlastnosti oka (krátkozrakost a dalekozrakost)
jednoduché optické přístroje (lupa, mikroskop a dalekohled)
rozklad světla

Komentář
pokusy: se zrcadly, lom světla, čočky
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Přírodopis

8. ročník

Smyslové orgány

Fyzikální praktika

6. ročník

Světlo

Fyzikální praktika

8. ročník

Fyzika v běžném životě

Fyzikální praktika

8. ročník

Světlo a vše, co s ním souvisí

Jaderná energie
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí, jak se štěpí atomové jádro, pojem řetězová reakce a popíše, na jakém principu funguje jaderný reaktor
    - vysvětlí, jak se štěpí atomové jádro, pojem řetězová reakce a popíše, na jakém principu funguje jaderný reaktor
    - porozumí jak je zajištěn bezpečný provoz v jaderné elektrárně
    - dokáže popsat nepříznivý vliv radioaktivního a ultrafialového záření na lidský organismus

opakování atom, jádro, protony, elektrony, neutrony
atomová jádra
radioaktivita
využití jaderného záření
jaderné reakce, jaderná energie
jaderný reaktor
jaderná energetika
ochrana před zářením

Komentář

exkurze: jaderná elektrárna Temelín

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Chemie

9. ročník

Havárie s únikem nebezpečných látek

Zvukové jevy
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku
    - určí, co je v jeho okolí zdrojem zvuku, pozná, že k šíření zvuku je nezbytnou podmínkou látkové prostředí
    - chápe odraz zvuku jako odraz zvukového vzruchu od překážky a dovede objasnit vznik ozvěny
    - využívá s porozuměním poznatek, že rychlost zvuku závisí na prostředí, kterým se zvuk šíří

    - zjistí, že výška tónu je tím větší, čím větší je jeho kmitočet
  • Posoudí možnosti zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí
    - rozumí pojmu hlasitost zvuku a má představu, jak hlasité jsou různé zdroje zvuku v jeho okolí
    - určí možnosti, jak omezit nepříznivý vliv nadměrně hlasitého zvuku na člověka

zvuk, zdroj zvuku, šíření zvuku
odraz zvuku
tón, výška tónu
kmitočet tónu
hlasitost zvuku
ochrana před nadměrným hlukem

Komentář
pokusy: ladičky
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzikální praktika

8. ročník

Fyzika v běžném životě

Země a vesmír
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem planet
    -popíše Sluneční soustavu a má představu o pohybu vesmírných těles (na základě poznatků o gravitačních silách)
    -popíše hlavní součásti Sluneční soustavy (planety, měsíce, planetky, komety)
    -má představu, jaké děje se odehrávají na Slunci
    -objasní střídání dne a noci, ročních období a vznik jednotlivých měsíčních fází, zatmění – opak.
  • Odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností

sluneční soustava
Slunce
fáze Měsíce
zatmění Slunce a Měsíce
naše Galaxie

Komentář

využití internetu, práce s literaturou, filmy na téma Vesmír

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Zeměpis

6. ročník

Planeta Země

Fyzikální praktika

8. ročník

Astronomie

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Exkurze

Technické muzeum Praha

Exkurze

expozice "Accelerating Science" České Budějovice

Fyzikální olympiáda - kategorie E

http://fo.cuni.cz/index.php?file=8&who=student

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.