ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Kozáková, 3+1  týdně, P
Jazyková výchova
Dotace učebního bloku:   32
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • JV: rozlišuje slovanské jazyky od ostatních a vysleduje podobnost slov v různých jazycích
  • rozezná historickou ČJ od současné a vývoj jazyka pozoruje na základě četby
  • rozpozná základní druhy nářečí a vhodně používá spisovnou a obecnou ČJ
  • správně užívá tvary slov přejatých a cizích jmen vlastních (v ostatních vyučovacích předmětech i v běžných situacích mimo školu)
  • vybere správně psané několikaslovné názvy a vlastní jména, prakticky používá jazykové příručky a ověřuje svá rozhodnutí

Obecné výklady o jazyce ne/slovanské jazyky
Vývoj ČJ
Jazyk a jeho útvary - opakování


Slovní zásoba - obecná jména přejatá, cizí jména vlastní, neologismy, zkratky a slovazkratková 

Přechodníky


Tvarosloví - opakování pravopisu
Pravopis velkých a malých pís. - opak. + zeměpisné názvy, názvy institucí
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Skladba
Dotace učebního bloku:   32
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pojmenuje vztahy mezi VČ, vV a vH a správně umístí čárku
  • vysvětlí a graficky znázorní stavbu složitého souvětí

Skladba: souřadné vztahy mezi VČ, interpunkce.
Souvětí P a S, interpunkce + grafické znázornění
Nepravidelnosti větné stavby (samostatný a osamostat. vět. člen, vsuvka, elipsa)
Slovosled a textová stavba

Složitější jazykové a větné rozbory

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Přehled slohových útvarů
Dotace učebního bloku:   40
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KSV: vypravuje se zaměřením na uměleckou oblast
  • samostatně zhodnotí, vyjádří svůj postoj
  • správně vyplní, ale i sestylizuje různé druhy tiskopisů, které graficky upraví na PC
  • rozliší, zpracuje (zestruční) a najde nejdůležitější části textu
  • uvažuje nad různými problémy a dává do souvislosti jevy, skutečnosti
  • dodržuje zásady konverzace, diskuse, proslovu, referátu, prezentace
  • v referátu seznámí se zvoleným tématem, porovná, posoudí, ne/doporučí, ne/provede kritiku, vyjádří své mínění, argumentuje
  • moderuje diskusi, napíše a přednese proslov, pokusí se o interview
  • uvědomuje si svůj neverbální projev

Literární žánry - beletrie
Publicistické útvary: Z a O, úvodník komentář, reportáž, fejeton
Vypravování - opakování náležitostí, fáze
Druhy popisu - opakování
Tiskopisy

Ústní projev: slovní zásoba, kultivovaný projev, fráze uvítací, závěrečné , představení hostů, předání slova, vedení diskuse, besedy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Literatura 20. století a současnosti
Dotace učebního bloku:   40
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LV: orientuje se v běžných pojmech lit. teorie
  • uvede lit. směry a jejich představitele
  • rozezná současnou lit. od ostatní, hodnotnou od konzumní
  • získá zákl. přehled vývoje české a světové lit.přehledu - žánry, díla, autoři
  • na základě četby připraví referát,seznámí s autorem, dějem knihy,zhodnotí a ne/doporučí knihu,

Literární teorie - opak. pojmů
Chronologie: 20. století - lit. předválečná, válečná, poválečná
Samizdaty
 

Divadlo - avantgardní proudy a současné divadlo.
Základy světového dramatu.
Divadelní žánry, divadla malých forem.

Současná literatura

- poezie
- písňová tvorba, próza, drama

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Zábava a volný čas

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Informatika

9. ročník

Autorské právo

Recitace

třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

Recitace

školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku

Mladý Demosthenes

školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku

Próza a poezie

pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

Soutěž v psaní dopisů

pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.