ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Konverzace v anglickém jazyce


Kateřina Kalíšková, 0  týdně, V
Čím budu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu
  • Rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a úryvkům autentických textů převážně informativního charakteru, dokáže se v nich orientovat
  • Dokáže formulovat otázky a odpovídat na ně
  • Rozumí souvislým projevům učitele
  • Rozumí monologickým i dialogickým projevům rodilých mluvčích, pronášených v pomalejším tempu
  • Odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu
  • Používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku
  • Ústně i písemně vyjádří svůj názor, zážitky, dojmy a přání, sestaví krátkou zprávu či sdělení na zadané nebo zvolené téma
  • Písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty
  • Stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace
  • Běžně užívá jednoduché obraty a fráze k získávání informací
  • Dokáže pohotově a přirozeně reagovat a domluvit se v jednoduchých běžných každodenních situacích

Opakujeme různé druhy zaměstnání
Pracovní pohovor a řeč těla
Inzeráty

gramatika I would like...

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Hodnoty, postoje, praktická etika

Anglický jazyk

9. ročník

Čím budu

Móda a oblékání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu
  • Rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a úryvkům autentických textů převážně informativního charakteru, dokáže se v nich orientovat
  • Dokáže formulovat otázky a odpovídat na ně
  • Rozumí souvislým projevům učitele
  • Rozumí monologickým i dialogickým projevům rodilých mluvčích, pronášených v pomalejším tempu
  • Odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu
  • Používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku
  • Ústně i písemně vyjádří svůj názor, zážitky, dojmy a přání, sestaví krátkou zprávu či sdělení na zadané nebo zvolené téma
  • Písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty
  • Stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace
  • Běžně užívá jednoduché obraty a fráze k získávání informací
  • Dokáže pohotově a přirozeně reagovat a domluvit se v jednoduchých běžných každodenních situacích

Pojmenování různých kusů oblečení
Druhy látek
Nakupování
Styl oblékání napříč stoletími

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Anglický jazyk

9. ročník

Oblékání

Kultura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu
  • Rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a úryvkům autentických textů převážně informativního charakteru, dokáže se v nich orientovat
  • Dokáže formulovat otázky a odpovídat na ně
  • Rozumí souvislým projevům učitele
  • Rozumí monologickým i dialogickým projevům rodilých mluvčích, pronášených v pomalejším tempu
  • Odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu
  • Používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku
  • Ústně i písemně vyjádří svůj názor, zážitky, dojmy a přání, sestaví krátkou zprávu či sdělení na zadané nebo zvolené téma
  • Písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty
  • Stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace
  • Běžně užívá jednoduché obraty a fráze k získávání informací
  • Dokáže pohotově a přirozeně reagovat a domluvit se v jednoduchých běžných každodenních situacích

Země světa
Historická období
Zajímavé a důležité historické události, lidé, umění
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Seberegulace a sebeorganizace

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Objevujeme Evropu a svět

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Lidské vztahy

Etnický původ

Multikulturalita

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Zeměpis

7. ročník

Austrálie

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Zábava a volný čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu
  • Rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a úryvkům autentických textů převážně informativního charakteru, dokáže se v nich orientovat
  • Dokáže formulovat otázky a odpovídat na ně
  • Rozumí souvislým projevům učitele
  • Rozumí monologickým i dialogickým projevům rodilých mluvčích, pronášených v pomalejším tempu
  • Odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu
  • Používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku
  • Ústně i písemně vyjádří svůj názor, zážitky, dojmy a přání, sestaví krátkou zprávu či sdělení na zadané nebo zvolené téma
  • Písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty
  • Stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace
  • Běžně užívá jednoduché obraty a fráze k získávání informací
  • Dokáže pohotově a přirozeně reagovat a domluvit se v jednoduchých běžných každodenních situacích

Kino, Tv, knihy, hudba, divadlo
Volnočasové aktivity
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Hodnoty, postoje, praktická etika

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Naše zdraví a zdravý způsob života
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu
  • Rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a úryvkům autentických textů převážně informativního charakteru, dokáže se v nich orientovat
  • Dokáže formulovat otázky a odpovídat na ně
  • Rozumí souvislým projevům učitele
  • Rozumí monologickým i dialogickým projevům rodilých mluvčích, pronášených v pomalejším tempu
  • Odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu
  • Používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku
  • Ústně i písemně vyjádří svůj názor, zážitky, dojmy a přání, sestaví krátkou zprávu či sdělení na zadané nebo zvolené téma
  • Písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty
  • Stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace
  • Běžně užívá jednoduché obraty a fráze k získávání informací
  • Dokáže pohotově a přirozeně reagovat a domluvit se v jednoduchých běžných každodenních situacích

Návštěva lékaře
Slovní zásoba - léky, zranění, části lidského těla
Jídlo a zdravý životní styl
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Hodnoty, postoje, praktická etika

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

Anglický jazyk

9. ročník

Péče o zdraví

Dopis
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu
  • Rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a úryvkům autentických textů převážně informativního charakteru, dokáže se v nich orientovat
  • Dokáže formulovat otázky a odpovídat na ně
  • Rozumí souvislým projevům učitele
  • Rozumí monologickým i dialogickým projevům rodilých mluvčích, pronášených v pomalejším tempu
  • Odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu
  • Používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku
  • Ústně i písemně vyjádří svůj názor, zážitky, dojmy a přání, sestaví krátkou zprávu či sdělení na zadané nebo zvolené téma
  • Písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty
  • Stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace
  • Běžně užívá jednoduché obraty a fráze k získávání informací
  • Dokáže pohotově a přirozeně reagovat a domluvit se v jednoduchých běžných každodenních situacích

Formální a neformální dopisy
Výměna osobních informací
Podávání návrhů, vyjádření žádostí
Rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Lidské vztahy

Multikulturalita

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

7. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

8. ročník

Sloh

Vztahy mezi lidmi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu
  • Rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a úryvkům autentických textů převážně informativního charakteru, dokáže se v nich orientovat
  • Dokáže formulovat otázky a odpovídat na ně
  • Rozumí souvislým projevům učitele
  • Rozumí monologickým i dialogickým projevům rodilých mluvčích, pronášených v pomalejším tempu
  • Odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu
  • Používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku
  • Ústně i písemně vyjádří svůj názor, zážitky, dojmy a přání, sestaví krátkou zprávu či sdělení na zadané nebo zvolené téma
  • Písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty
  • Stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace
  • Běžně užívá jednoduché obraty a fráze k získávání informací
  • Dokáže pohotově a přirozeně reagovat a domluvit se v jednoduchých běžných každodenních situacích

Rodina a přátelé
Generační rozdíly
Přání, sny, povinnosti
Lidské vlastnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Hodnoty, postoje, praktická etika

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal, přizpůsobí se jejím možnostem komunikace.
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spoluobčanům; zapojuje se do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá a prosazuje přijatelná řešení pro všechny; v diskuzi připomíná, že většinová vůle nemá ukřivdit názorové menšině.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.