ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Matematika


Iva Hermannová, 3+1  týdně, P
Množiny bodů dané vlastnosti
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdůvodňuje a využívá polohové a měřitelné vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů, využívá potřebnou matematickou symboliku
  • Využívá pojem množina bodů dané vlastnosti k charakteristice útvarů a k řešení polohových a nepolohových konstrukčních úloh
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

• Jednoduché konstrukční úlohy
• Thaletova kružnice
• Tečny ke kružnici
• Konstrukční úlohy s využitím množin bodů dané vlastnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Výrazy
Dotace učebního bloku:   34
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vzorců a vytýkáním, provádí početní operace s lomenými výrazy

• Úpravy výrazů
• Rozklad výrazu na součin (vytýkáním, pomocí vzorců)
• Lomený výraz
• Podmínky řešitelnosti
• Početní operace s lomenými výrazy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Rovnice a soustavy rovnic
Dotace učebního bloku:   36
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá účelně kalkulačku
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vzorců a vytýkáním, provádí početní operace s lomenými výrazy
  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru reálných čísel

• Lineární rovnice
• Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
• Slovní úlohy řešené pomocí soustav lineárních rovnic

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

7. ročník

Pohyb tělesa

Fyzika

8. ročník

Vnitřní energie. Teplo

Chemie

8. ročník

Směsi

Finance a ekonomika

9. ročník

Peníze

Funkce
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data
  • Porovnává soubory dat
  • Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí nebo grafem
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů

• Pojem funkce
• Lineární funkce
• Ryze kvadratická funkce
• Goniometrické funkce (rozšiřující učivo)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Informatika

8. ročník

Tabulkový editor

Podobnost
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá k argumentaci a při výpočtech věty o shodnosti a podobnosti trojúhelníků
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

• Podobnost
• Věty o podobnosti trojúhelníků
• řešení pravoúhlého trjúhelníka

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Tělesa
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje a charakterizuje základní tělesa a analyzuje jejich vlastnosti
  • Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles
  • Načrtne a sestrojí obraz jednoduchých těles v rovině

• Kužel
• Jehlan
• Koule
• Povrch a objem těles

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Finanční matematika
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá účelně kalkulačku
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru reálných čísel
  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data

• Základní pojmy finanční matematiky
• Jednoduché úrokování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.