ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Přírodopis


Markéta Morongová, 1+1  týdně, P
Vznik a stavba Země
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí vznik vesmíru a Země
  • - rozlišuje pojmy: velký třesk, sluneční soustava, Mléčná dráha, galaxie, hvězda, planeta
  • - popíše stavbu Země (kůra, plášť, jádro)
  • - rozliší jednotlivé sféry Země (atmosféra, litosféra, hydrosféra, biosféra, pedosféra

- vznik vesmíru a Země
- stavba Země (kůra, plášť, jádro)
- jednotlivé sféry Země (atmosféra, litosféra, hydrosféra, biosféra, pedosféra)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

6. ročník

Litosféra

Zeměpis

6. ročník

Litosféra

Nerosty a horniny
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší pojmy nerost a hornina
  • - rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek
  • - rozliší vyvřelé, usazené a přeměněné horniny a popíše způsob jejich vzniku

- vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců
- určování jejich vzorků

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Geologické děje
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší pojmy: kontinent, tektonika, sopečná činnost, zemětřesení, zvětrávání, eroze
  • - vysvětlí geologický oběh hornin

- vnější a vnitřní
- jejich příčiny a důsledky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

6. ročník

Litosféra

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Zeměpis

6. ročník

Litosféra

Půda
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy
  • - rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě

- složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin
- hospodářský význam pro společnost
- nebezpečí devastace
- možnosti rekultivace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

9. ročník

Přírodní poměry v České republice

Historie Země
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná základní podmínky a projevy života (výživa, dýchání, růst, vývin, rozmnožování, reakce na podněty, dědičnost a proměnlivost organismů)
  • - rozliší jednotlivá geologická období (prvohory, druhohory, třetihory, čtvrtohory) podle charakteristických znaků a typických organismů
  • - orientuje se v geologické mapě ČR, rozliší český masív a Karpaty
  • - uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi

- vznik a vývoj života na zemi
- éry vývoje země
- geologický vývoj a stavba území Č.R.
- podnebí a počasí ve vztahu k životu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Ekologie
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
  • - rozliší živé a neživé složky ŽP
  • - rozpozná základní ekologické pojmy: populace, společenstvo a ekosystému, uvede příklady
  • - vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců z různých ekosystémů a zhodnotí jejich význam
  • - uvede příklady narušení rovnováhy ekosystému
  • - uvede příklady kladného i záporného působení člověka na ŽP
  • - rozlišuje obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
  • - sleduje aktuální stav ŽP v obci
  • - orientuje se v globálních problémech biosféry

- organismy a prostředí
- ochrana přírody a životního prostředí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

9. ročník

Přírodní poměry v České republice

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Zeměpis

6. ročník

Arktida a Antarktida

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Biologická olympiáda

Kategorie 8. - 9. ročník Školní kolo, okresní kolo a krajské kolo biologické olympiády pro zájemce. Adresa: www.biologickaolympiada.cz Školní kolo - poznávačka a test Okresní kolo - vstupní úkol, laboratorní úkol a teorie Krajské kolo - laboratorní úkol a teorie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
Kompetence občanské
  • 9.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spoluobčanům; zapojuje se do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
Kompetence pracovní
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.