ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Seminář z českého jazyka


0  týdně, V
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se ve světových a slovanských jazycích
  • - odlišuje spisovný a nespisovný jazykový projev
  • - ovládá základní pravopisné jevy
  • - ovládá mluvnické kategorie jmen a sloves
  • zvládá skloňování obecných jmen přejatých a cizích jmen vlastních podle vzoru
  • - určuje druhy zájmen a číslovek v textu
  • - orientuje se ve stavbě věty
  • - orientuje se ve složitějších souvětích
  • - rozpozná nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby

Obecné výklady o jazyce - indoev. jazyková větev
slovanské jazyky
vývoj jazyka
útvary jazyka
Opakování všech pravopisných jevů
Tvarosloví a slova přejatá - shrnutí poznatků z tvarosloví - slovní druhy
mluvnické kategorie
skoloňování, časování
kolísání mezi tvary
Shrnutí učiva o hláskosloví
Skladba - stavba věty jednoduché a souvětí
souvětí podřadné a souřadné
druhy vět vedlejších
poměry
složitá souvětí
nepravidelnosti větné stavby
Slovní zásoba a její obohacování, význam slov

Komentář

JV: rozlišuje slovanské jazyky od ostatních a vysleduje podobnost slov v různých jazycích
rozezná historickou ČJ od současné a vývoj jazyka pozoruje na základě četby
rozpozná základní druhy nářečí a vhodně používá spisovnou a obecnou ČJ
správně užívá tvary slov přejatých a cizích jmen vlastních (v ostatních vyučovacích předmětech i v běžných situacích mimo školu)
vybere správně psané několikaslovné názvy a vlastní jména, prakticky používá jazykové příručky a ověřuje svá rozhodnutí

pojmenuje vztahy mezi VČ, vV a vH a správně umístí čárku
vysvětlí a graficky znázorní stavbu složitého souvětí
respektuje zásady českého pořádku slov, srovná jej s cizím jazykem, který se učí
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Vnímání autora mediálních sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

9. ročník

Skladba

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Audio, video sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Technika mluveného projevu

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - logicky uvažuje nad zadanými tématy
  • - formuluje vlastní názory na aktuální problémy
  • - zdokonaluje svůj ústní a písemný projev
  • - tříbí komunikační dovednosti

Funkční styly a jejich využití
Slohové prostředky, slohotvorní činitelé

Komentář
KSV: vypravuje se zaměřením na uměleckou oblast
samostatně zhodnotí, vyjádří svůj postoj
správně vyplní, ale i sestylizuje různé druhy tiskopisů, které graficky upraví na PC
rozliší, zpracuje (zestruční) a najde nejdůležitější části textu
uvažuje nad různými problémy a dává do souvislosti jevy, skutečnosti
dodržuje zásady konverzace, diskuse, proslovu, referátu, prezentace
v referátu seznámí se zvoleným tématem, porovná, posoudí, ne/doporučí, ne/provede kritiku, vyjádří své mínění, argumentuje
moderuje diskusi, napíše a přednese proslov, pokusí se o interview
uvědomuje si svůj neverbální projev
Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - hledá smysl a podstatu uměleckého díla
  • - projevuje zájem navštěvovat filmová a divadelní představení
  • - obohacuje svoji osobnost o emocionální a estetické zážitky

Literatura jako zdroj informací a zábavy
Smysl a podstata literárního díla

Sp

Skupinová práce - činnosti v rámci různorodých skupin založené na spolupráci, kooperaci a uplatnění rolí ve skupině.

Seminární práce

1x za pololetí Zvolené téma zpracované na odpovídající úrovni v písemné podobě.

Besedy

Besedy v městské knihovně

Absolventská práce

Příprava, prezentace a obhajoba celoroční práce na zvolené téma.

Cvičebnice Čj pro 9. ročník

Čtení o českém jazyku

Activboard

Výukové materiály pro interaktivní tabuli

PC

Počítačové programy

Pravopisná čítanka

Olympiáda v Čj

Hezky česky

Hrátky s češtinou

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá a prosazuje přijatelná řešení pro všechny; v diskuzi připomíná, že většinová vůle nemá ukřivdit názorové menšině.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.