Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Seminář z českého jazyka
Jazyková výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Obecné výklady o jazyce - indoev. jazyková větev
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
JV: rozlišuje slovanské jazyky od ostatních a vysleduje podobnost slov v různých jazycích rozezná historickou ČJ od současné a vývoj jazyka pozoruje na základě četby rozpozná základní druhy nářečí a vhodně používá spisovnou a obecnou ČJ správně užívá tvary slov přejatých a cizích jmen vlastních (v ostatních vyučovacích předmětech i v běžných situacích mimo školu) vybere správně psané několikaslovné názvy a vlastní jména, prakticky používá jazykové příručky a ověřuje svá rozhodnutí pojmenuje vztahy mezi VČ, vV a vH a správně umístí čárku vysvětlí a graficky znázorní stavbu složitého souvětí respektuje zásady českého pořádku slov, srovná jej s cizím jazykem, který se učí |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Vnímání autora mediálních sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Práce v realizačním týmu
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Komunikace
Kooperace a kompetice
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Skladba Český jazyk a literatura 9. ročník Přehled slohových útvarů Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme |
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Funkční styly a jejich využití
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
KSV: vypravuje se zaměřením na uměleckou oblast
samostatně zhodnotí, vyjádří svůj postoj správně vyplní, ale i sestylizuje různé druhy tiskopisů, které graficky upraví na PC rozliší, zpracuje (zestruční) a najde nejdůležitější části textu uvažuje nad různými problémy a dává do souvislosti jevy, skutečnosti dodržuje zásady konverzace, diskuse, proslovu, referátu, prezentace v referátu seznámí se zvoleným tématem, porovná, posoudí, ne/doporučí, ne/provede kritiku, vyjádří své mínění, argumentuje moderuje diskusi, napíše a přednese proslov, pokusí se o interview uvědomuje si svůj neverbální projev |
Literární výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Literatura jako zdroj informací a zábavy
|
Sp
Skupinová práce - činnosti v rámci různorodých skupin založené na spolupráci, kooperaci a uplatnění rolí ve skupině.
Seminární práce
1x za pololetí Zvolené téma zpracované na odpovídající úrovni v písemné podobě.
Besedy
Besedy v městské knihovně
Absolventská práce
Příprava, prezentace a obhajoba celoroční práce na zvolené téma.
Cvičebnice Čj pro 9. ročník
Čtení o českém jazyku
Activboard
Výukové materiály pro interaktivní tabuli
PC
Počítačové programy
Pravopisná čítanka
Olympiáda v Čj
Hezky česky
Hrátky s češtinou
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
- 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
- 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
- 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
- 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
- 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
- 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
- 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
- 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
- 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
- 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
- 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
- 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá a prosazuje přijatelná řešení pro všechny; v diskuzi připomíná, že většinová vůle nemá ukřivdit názorové menšině.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
- 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.