ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Informatika


Jan Kříž, 1  týdně, P
Seznam se bezpečně
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady při práci s e-mailem
    - dodržuje odhlašování při ukončení práce
    - neotvírá neznámé přílohy
    - nerozesílá spam
    - dodržuje formu e-mailové komunikace
    - umí poslat e-mail s přílohou

Video - Seznam se bezpečně

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

Výchova k občanství

6. ročník

Volný čas a jeho využití

Autorské právo
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
  • ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady při práci s e-mailem
    - dodržuje odhlašování při ukončení práce
    - neotvírá neznámé přílohy
    - nerozesílá spam
    - dodržuje formu e-mailové komunikace
    - umí poslat e-mail s přílohou
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví

Autoský zákon
Zásady ochrany duševního vlastnictví

Komentář

Beseda se zástupcem Policie ČR

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Výchova k občanství

9. ročník

Majetek a vlastnictví

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Finance a ekonomika

9. ročník

Peníze

Pokročilé zpracování textů
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ovládá práci s textovými, grafickými a tabulkovými editory
  • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem

Pokročilé funkce textového editoru
Použití stylů
Estetická a typografická pravidla pro zpracování dokumentu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Stavba mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Prezentace a zpracování dokumentů
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
  • ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost
  • ovládá práci s textovými, grafickými a tabulkovými editory
  • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem
  • využívá účelně vhodných aplikací pro zpracování a prezentaci vlastních prací
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví

Uživatelské aplikace pro zpracování a prezentaci vlastních prací

Komentář

Servis pro všechny ostatní vyučovací předměty

Příprava na absolventskou práci - prezentace "Moje budoucí střední škola"

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Zeměpis

8. ročník

Rusko

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Internet a zpracování informací
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
  • ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví

Aktivní užití internetu při volbě povolání a vyhledávání informací o dalším studiu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

9. ročník

Přehled slohových útvarů

Český jazyk a literatura

9. ročník

Skladba

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal, přizpůsobí se jejím možnostem komunikace.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.