Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Výchova k občanství
Člověk hledající svět
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
životní názor (víra, náboženství, náboženské sekty, manipulace, závislost a samostatnost)
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Objevujeme Evropu a svět
Evropa a svět nás zajímá
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Rozvoj schopností poznávání
Poznávání lidí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Psychohygiena
Kreativita
Mezilidské vztahy
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Dějepis 9. ročník Studená válka Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Výtvarná výchova 9. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme |
Seminář z českého jazyka 9. ročník Jazyková výchova Výtvarná výchova 9. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 9. ročník Člověk Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Pracovní činnosti 9. ročník Základy ruční práce Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Anglický jazyk 9. ročník Čím budu |
Majetek a vlastnictví
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
MAJETEK A VLASTNICTVÍ
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
Mezilidské vztahy
Kooperace a kompetice
Hodnoty, postoje, praktická etika
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Princip sociálního smíru a solidarity
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života
|
Dějepis 9. ročník Studená válka Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Informatika 9. ročník Autorské právo |
Ekonomika, ekonomie
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
TRH A TRŽNÍ HOSPODÁŘSTVÍ
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
Princip sociálního smíru a solidarity
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Anglický jazyk 9. ročník Historie a současnost Velké Británie Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Přírodopis 9. ročník Ekologie Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Zeměpis 9. ročník Zemědělství v České republice Zeměpis 9. ročník Průmysl v České republice Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 9. ročník Příroda a její proměny |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Anglický jazyk 9. ročník Čím budu |
Hospodářská politika státu
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Princip sociálního smíru a solidarity
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Matematika 9. ročník Finanční matematika Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Chemie 9. ročník Havárie s únikem nebezpečných látek Chemie 9. ročník Chemie a společnost Přírodopis 9. ročník Ekologie Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Zeměpis 9. ročník Zemědělství v České republice Zeměpis 9. ročník Průmysl v České republice |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Země - náš domov
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
ZEMĚ - NÁŠ DOMOV
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Základní podmínky života
Ekosystémy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Evropa a svět nás zajímá
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Dějepis 9. ročník Studená válka Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Fyzika 9. ročník Země a vesmír Chemie 9. ročník Havárie s únikem nebezpečných látek Přírodopis 9. ročník Ekologie Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 9. ročník Příroda a její proměny |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Kultura Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Moderní doba |
Obrana vlasti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
- 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
- 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spoluobčanům; zapojuje se do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
- 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá a prosazuje přijatelná řešení pro všechny; v diskuzi připomíná, že většinová vůle nemá ukřivdit názorové menšině.
- 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
- 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
- 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.
- 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.
- 9. Provede finanční rozpočet, porovná náklady a zisk.
Žáci vypěstují sazenice salátu, kedlubny, rajčat apod., které potom škola prodává - zjistí náklady na semínka, odhadnou množství vypěstovaných sazenic, po prodeji porovnají příjmy a výdaje a spočítají zisk. Žáci vytvoří výtvarná díla a prodávají je na školní aukci pro rodiče apod.