ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Výchova k občanství


Anežka Lipplová, 1  týdně, P
Člověk hledající svět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomí si význam životního názoru, vliv víry a náboženství v životě člověkaý výstup
  • seznámí se s významnými světovými náboženstvími, církvemi, náboženskými hnutími
  • pochopí význam náboženské tolerance, náboženské svobody
  • respektuje odlišné názory či zájmy lidí i odlišné způsoby jejich chování a myšlení, je tolerantní k menšinám
  • rozpozná a posoudí projevy rasové nesnášenlivosti a vysvětlí, k jakým důsledkům může vést
  • uvědomí si význam přátelství v životě člověka, dokáže přijímat přátelství jiných lidí a sám přátelství poskytovat
  • vysvětlí, proč je důležitá vzájemná solidarita mezi lidmi v situacích ohrožení (záplavy, požáry)

životní názor (víra, náboženství, náboženské sekty, manipulace, závislost a samostatnost)
lidská setkání
podobnost a odlišnost lidí, přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi
problémy lidské nesnášenlivosti
vztahy mezi lidmi (osobní a neosobní vztahy, přátelství, party, skupiny, láska)
mezilidská komunikace a její projevy- lidská solidarita, pomoc člověku v nouzi

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Mezilidské vztahy

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Seminář z českého jazyka

9. ročník

Jazyková výchova

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

9. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Anglický jazyk

9. ročník

Čím budu

Majetek a vlastnictví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví,uvede jejich příklady
  • objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání
  • dodržuje zásady hospodárnosti,popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem,vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi

MAJETEK A VLASTNICTVÍ
různí vlastníci majetku
formy vlastnictví,hmotné a duševní vlastnictví
druhy majetku
peníze, jejich vznik a funkce
hospodaření s penězi
rozpočet a životní úroveň

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Mezilidské vztahy

Kooperace a kompetice

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Informatika

9. ročník

Autorské právo

Ekonomika, ekonomie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní principy tržního hospodářství a podstatu fungování trhu - nabídka,poptávka,zisk,cenová politika
  • rozlišuje a porovnává úlohu výroby,obchodu a služeb,uvede příklady jejich součinnosti
  • na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu

TRH A TRŽNÍ HOSPODÁŘSTVÍ
principy tržního hospodářství
nabídka,poptávka,trh
formy podnikání
dělba práce a konkurence
obchod,zisk
zemedělství,průmysl,služby
výroba,obchod,služby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Princip sociálního smíru a solidarity

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Zeměpis

9. ročník

Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod

Zeměpis

9. ročník

Zemědělství v České republice

Zeměpis

9. ročník

Průmysl v České republice

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Anglický jazyk

9. ročník

Čím budu

Hospodářská politika státu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí funkce bank a jejich služby občanům
  • uvede příklady sociálních dávek a příspěvků,které mohou získat občané; objasní význam a různé typy daní
  • rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje
  • diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání

HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU
banky,finance a investice
rozpočet a daně
cla a poplatky
pojištění a sociální zabezpečení
péče státu o zaměstnanost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Matematika

9. ročník

Finanční matematika

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Chemie

9. ročník

Havárie s únikem nebezpečných látek

Chemie

9. ročník

Chemie a společnost

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Zeměpis

9. ročník

Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod

Zeměpis

9. ročník

Zemědělství v České republice

Zeměpis

9. ročník

Průmysl v České republice

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Země - náš domov
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvádí příklady globálních a ekologických problémů,jejich příčiny a možné důsledky;vyjádří na ně svůj osobní názor
  • vyjmenuje projevy globalizace,jejich klady a zápory- vysvětlí význam mezinárodní spolupráce
  • popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů,uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování
  • uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství,k nimž má vztah ČR,posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy
  • uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání
  • objasní souvislosti globálních a lokálních problémů,uvede příklady možných projevů a způsobů řešení

ZEMĚ - NÁŠ DOMOV
širší a užší domov
ekologické a společenské problémy (jejich příčiny a řešení)
evropská integrace - podstata,význam,výhody;EU a ČR
mezinárodní spolupráce a vztahy - ekonomické,politické,bezpečnostní
globalizace - projevy,klady a zápory
nebezpečí mezinárodního terorismu a nutnost boje s ním

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Fyzika

9. ročník

Země a vesmír

Chemie

9. ročník

Havárie s únikem nebezpečných látek

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Zeměpis

9. ročník

Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Kultura

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Obrana vlasti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • na příkladech uvede národní i mezinárodní úkoly Armády ČR, zahraniční mise

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spoluobčanům; zapojuje se do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
  • 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá a prosazuje přijatelná řešení pro všechny; v diskuzi připomíná, že většinová vůle nemá ukřivdit názorové menšině.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.

  • 9. Provede finanční rozpočet, porovná náklady a zisk.

    Žáci vypěstují sazenice salátu, kedlubny, rajčat apod., které potom škola prodává - zjistí náklady na semínka, odhadnou množství vypěstovaných sazenic, po prodeji porovnají příjmy a výdaje a spočítají zisk. Žáci vytvoří výtvarná díla a prodávají je na školní aukci pro rodiče apod.