ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Chemie


Iva Hermannová, 2  týdně, P
Neutralizace, soli
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - provede neutralizaci velmi zředěných roztoků známých kyselin a hydroxidů, uvede názvy a vzorce výchozích látek a produktů a zapíše je chemickými rovnicemi
  • - zdůvodní první pomoc při zasažení kyselinami nebo hydroxidy
  • - rozliší, které látky patří mezi soli
  • - připraví jednoduchým postupem sůl
  • - zapíše z názvů vybraných solí vzorce a naopak ze vzorců jejich názvy
  • - uvede příklady uplatnění solí v praxi
  • - vysvětlí rozdíl mezi tvrdou a měkkou vodou

- podstata neutralizace
- vznik solí
- názvy a vzorce síranů, dusičnanů, uhličitanů

Hospodářsky významné látky
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede význam průmyslových hnojiv, posoudí jejich vliv na životní prostředí
  • - popíše složení, vlastnosti a použití nejznámějších stavebních pojiv

- průmyslová hnojiva (N, P, K, stopové prvky)
- vápenná malta, sádra, beton
- keramika

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Redoxní reakce
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí pojmy oxidace a redukce
  • - určí, které ze známých reakcí patří mezi redoxní reakce
  • - popíše princip výroby železa a oceli a zhodnotí jejich význam pro národní hospodářství
  • - vysvětlí pojem koroze, uvede příklady činitelů ovlivňující její rychlost, uvede způsoby ochrany ocelových výrobků před korozí
  • - předpoví a ověří vliv různých činitelů na průběh koroze jednoduchým pokusem
  • - rozliší podstatu galvanických článků a elektrolýzy a uvede příklady jejich praktického využití

- oxidace a redukce
- výroba železa a oceli
- galvanický článek
- elektrolýza
- koroze

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

9. ročník

Vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech

Energie a chemická reakce
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší, které ze známých reakcí jsou exotermické a které endotermické
  • - uvede příklady fosilních a průmyslově vyráběných paliv, popíše jejich vlastnosti a zhodnotí jejich využívání
  • - posoudí vliv spalování různých paliv (včetně motorových paliv) na životní prostředí
  • - rozliší obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
  • - používá bezpečně spotřebiče na topné plyny v domácnosti a plynové kahany při školních experimentech
  • - rozpozná označení hořlavých látek, uvede zásady bezpečné manipulace s těmito látkami
  • - uvede, jak postupovat při vzniku požáru, zná telefonní číslo pro přivolání hasičů, poskytne první pomoc při popálení

- exotermické a endotermické reakce
- obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
- fosilní paliva (uhlí, ropa, zemní plyn)
- průmyslově vyráběná paliva

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Havárie s únikem nebezpečných látek
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede příklady nejrozšířenějších výbušných, toxických a hořlavých látek a způsob jejich označování
  • - uvede a zdůvodní nejúčelnější jednání v případě havárie s únikem nebezpečných látek
  • - zjistí výrobní podniky v regionu, uvede, co vyrábějí, a posoudí s nimi související nebezpečí

- látky výbušné, hořlavé, toxické
- zásady chování při úniku nebezpečných látek
- improvizovaná ochrana při úniku nebezpečných látek

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Fyzika

9. ročník

Jaderná energie

Uhlovodíky
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší anorganické a organické sloučeniny
  • - rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich vzorce, vlastnosti a použití
  • - vyhledá a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy a zemního plynu
  • - vyhledá a uvede příklady havárií způsobených ropou, ropnými produkty nebo zemním plynem

- alkany, alkeny, alkyny, areny (methan, ethan, propan, butan, ethylen, benzen, naftalen)
- průmyslové zpracování ropy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Deriváty uhlovodíků
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší pojmy „uhlovodíky“ a „deriváty uhlovodíků“
  • - rozliší uhlovodíkový zbytek a funkční (charakteristickou) skupinu na příkladech vzorců známých derivátů
  • - rozliší a zapíše vzorce methanolu, ethanolu, fenolu, kyseliny mravenčí, octové, ethylesteru kyseliny octové, formaldehydu a acetonu, uvede vlastnosti a příklady využití těchto látek
  • - uvede výchozí látky a produkty esterifikace a rozliší esterifikaci mezi ostatními typy chemických reakcí

- halogenové deriváty
- alkoholy
- fenoly
- aldehydy
- ketony
- karboxylové kyseliny
- estery, esterifikace, ethylester kyseliny octové

Plasty a syntetická vlákna
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší plasty od dalších látek, uvede příklady jejich názvů, vlastností a použití
  • - posoudí vliv používání plastů na životní prostředí
  • - rozliší přírodní a syntetická vlákna a uvede výhody a nevýhody jejich používání

- polyethylen, polypropylen, polystyren, polyvinylchlorid
- polyamidová a polyesterová vlákna

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Přírodní látky
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - orientuje se ve výchozích látkách a produktech dýchání a fotosyntézy
  • - uvede podmínky pro průběh fotosyntézy a její význam pro život
  • - rozliší bílkoviny, tuky, sacharidy a vitamíny, uvede příklady zdrojů těchto látek pro člověka a posoudí různé potraviny z hlediska obecně uznávaných zásad zdravé výživy

- sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny
- fotosyntéza

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Chemie a společnost
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - doloží na příkladech význam chemických výrob pro národní hospodářství a pro člověka
  • - uvede příklady prvotních a druhotných surovin pro chemické výroby a zhodnotí je z hlediska trvale udržitelného rozvoje
  • - zhodnotí ekologický a ekonomický význam recyklace odpadů
  • - vysvětlí pojem biotechnologie a uvede příklady
  • - zjistí, kde a jak dochází v okolí ke znečišťování životního prostředí, a uvede, jak tomu předcházet
  • - zachází bezpečně s běžnými mycími a čistícími prostředky používanými v domácnosti
  • - rozpozná označení hořlavých, toxických a výbušných látek, uvede zásady bezpečné práce s běžně prodávanými hořlavinami a výbušninami
  • - uvede příklady otravných látek a způsoby boje proti nim
  • - uvede příklady volně i nezákonně prodávaných drog a popíše příklady následků, kterým se vystavuje jejich konzument

- chemické výroby
- otravné látky
- pesticidy
- biotechnologie, enzymy
- léčiva
- drogy
- detergenty
- potraviny
- chemie a životní prostředí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Tvorba mediálního sdělení

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Exkurze do elektrárny na biopalivo

Pro všechny žáky 9. ročníku - exkurze zaměřená na alternativní zdroje energie. Společná exkurze pro fyziku i chemii.

Chemická olympiáda

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal, přizpůsobí se jejím možnostem komunikace.
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.

  • 9. Provede finanční rozpočet, porovná náklady a zisk.

    Žáci vypěstují sazenice salátu, kedlubny, rajčat apod., které potom škola prodává - zjistí náklady na semínka, odhadnou množství vypěstovaných sazenic, po prodeji porovnají příjmy a výdaje a spočítají zisk. Žáci vytvoří výtvarná díla a prodávají je na školní aukci pro rodiče apod.