ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Dějepis


Eva Zálohová, 2  týdně, P
důsledky 1.světové války
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí příčiny a průběh a důsledky 1.světové války

důsledky 1.sv.války,nové státy v Evropě,Masaryk a boj za vznik naší samostatnosti,

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

komunismus v SSSR
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pochopí princip komunisdtického totalitního systému

myšlenkový základ komunismu, Lenin, Stalin VŘSR, principy fungování totalitního státu, srovnání s demokracií

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

1.republika a svět kolem ní
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovná systém 1.republiky z hlediska jejich kladných a záporných stránek, vysvětlí vliv těchto skutečností na její další osudy

28.říjen 1918, hlavní politické a společenské osobnosti 1.republiky, úspěchy a problémy našeho státu, příprava obrany republiky,Mnichovská dohoda, 15.březen 1939
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Technika mluveného projevu

Mediální výchova

9. ročník

Audio, video sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

fašismus a nacismus
Dotace učebního bloku:   18
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí vznik a fungování fašismu a nacismu, porovná s komunismem


totalitní ideologie, srovnání s komunismem, příčiny a vývoj, Mussolini, Hitler, pronásledování negermánských národů, holocaust, odboj,důležité události 2.světové války, osvobození

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Formy participace občanů v politickém životě

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Audio, video sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Studená válka
Dotace učebního bloku:   15
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zhodnotí postavení ČR v evropských souvislostech, zná základní fakta o světě po 2.světové válce

Svět v poválečných letech, spuštění železné opony, rok 1948, studená válka a její základní politické, společenské a válečné projevy, život v totalitním Československu, 3.odboj, naši prezidenti, Berlínská a kubánská krize, válka ve Vietnamu,rok 1968, normalizace, Charta 77, rok 1989

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Multikulturalita

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Jsme Evropané

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Technika mluveného projevu

Mediální výchova

9. ročník

Audio, video sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Majetek a vlastnictví

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literatura 20. století a současnosti

Moderní doba
Dotace učebního bloku:   5
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pochopí princip komunisdtického totalitního systému
  • zamyslí se nad tendencemi moderní doby
    uvede přehled nejdůležitějších změn v průběhu konce 20.století v oblasti sociální, technologické a kulturní
  • seznámí se s historií Krumlova s důrazem na nejnovější dějiny
    Žák získá přehled o vývoji Českého Krumlova. Na základě besed s pamětníky si uvědomí problémy obyčejných lidí v dobách nacistické a komunistické totality. Spojí získané vědomosti s konkrétní činností v rámci muzejní výstavy Příběh města. Prokáže dovednosti v mediální oblasti.
  • informuje se o problémech rozvojového světa
  • objasní principy totalitních a demokratických systémů

rozvoj vědy a techniky, její vliv na společenský vývoj ve světě, tendence vývoje nové doby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Český jazyk a literatura

9. ročník

Jazyková výchova

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Kultura

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.