Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Dějepis
důsledky 1.světové válkyDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
důsledky 1.sv.války,nové státy v Evropě,Masaryk a boj za vznik naší samostatnosti, |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti |
komunismus v SSSRDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
myšlenkový základ komunismu, Lenin, Stalin VŘSR, principy fungování totalitního státu, srovnání s demokracií
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Historie a současnost Velké Británie Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti |
1.republika a svět kolem níDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
28.říjen 1918, hlavní politické a společenské osobnosti 1.republiky, úspěchy a problémy našeho státu, příprava obrany republiky,Mnichovská dohoda, 15.březen 1939 |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Historie a současnost Velké Británie Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti |
fašismus a nacismusDotace učebního bloku:
18
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Formy participace občanů v politickém životě
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti |
Studená válkaDotace učebního bloku:
15
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Svět v poválečných letech, spuštění železné opony, rok 1948, studená válka a její základní politické, společenské a válečné projevy, život v totalitním Československu, 3.odboj, naši prezidenti, Berlínská a kubánská krize, válka ve Vietnamu,rok 1968, normalizace, Charta 77, rok 1989 |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Etnický původ
Multikulturalita
Lidské vztahy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
Jsme Evropané
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Výtvarná výchova 9. ročník Svět, ve kterém žijeme Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Majetek a vlastnictví Výchova k občanství 9. ročník Ekonomika, ekonomie Výchova k občanství 9. ročník Hospodářská politika státu Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Literatura 20. století a současnosti |
Moderní dobaDotace učebního bloku:
5
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
rozvoj vědy a techniky, její vliv na společenský vývoj ve světě, tendence vývoje nové doby |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Objevujeme Evropu a svět
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
|
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Kultura |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
- 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
- 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
- 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
- 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
- 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
- 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
- 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
- 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
- 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
- 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
- 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
- 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
- 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
- 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
- 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
- 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
- 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
- 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.