ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Výtvarná výchova


Aneta Sukdoláková, 1  týdně, P
Příroda a její proměny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných vyjádření na základě zkušeností z vlastního vnímání a pozorování,z představ a poznání.
  • Orientuje se grafických technikách.
  • Interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření minulosti.
  • Správně užívá techniku malby,míchá a vrství barvy.
  • Správně uplatňuje techniku kresby a umí zaznamenat prostor.
  • Zdokonaluje se v perspektivě.
  • Využívá dekorativních postupů k rozvoji estetického cítění.
  • Zobrazuje vlastní fantazijní představy,kombinuje výtvarné prostředky a experimentuje s nimi.
  • K vlastní tvorbě užívá některé z metod soudobého výtvarného umění a digitálních médií - počítačová grafika,fotografie,video…
  • Užívá získaných znalostí o barvách k osobitému výtvarnému sdělení.

Kresba - linie jako výtvarný prostředek.
Linoryt,tisk z koláže,papírořez
Práce s uměleckým dílem.
Doplňkové barvy,valéry,barvy podobné a příbuzné.
Experimentování s barvou.
Zdokonalování technik kresby - stínování,kontrast.
Lineární perspektiva.
Tematické práce - Vánoce,Velikonoce - jak se slaví v jiných zemích. Písmo,reklama,propagační prostředky.
Práce s netradičními materiály.
Práce s internetem - vyhledávání www stránek. Získané informace variuje ve vlastní tvorbě.
Správné zvládnutí techniky malby - větší plocha.
Techniky - akvarel,pastel

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kreativita

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

8. ročník

Válec

Matematika

8. ročník

Kruh, kružnice

Matematika

8. ročník

Hranoly

Chemie

8. ročník

Voda a vzduch

Přírodopis

8. ročník

Buňky, tkáně, orgány

Člověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných vyjádření na základě zkušeností z vlastního vnímání a pozorování,z představ a poznání.
  • Orientuje se grafických technikách.
  • Interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření minulosti.
  • Správně užívá techniku malby,míchá a vrství barvy.
  • Správně uplatňuje techniku kresby a umí zaznamenat prostor.
  • Zdokonaluje se v perspektivě.
  • Využívá dekorativních postupů k rozvoji estetického cítění.
  • Zobrazuje vlastní fantazijní představy,kombinuje výtvarné prostředky a experimentuje s nimi.
  • K vlastní tvorbě užívá některé z metod soudobého výtvarného umění a digitálních médií - počítačová grafika,fotografie,video…
  • Užívá získaných znalostí o barvách k osobitému výtvarnému sdělení.

Kresba - linie jako výtvarný prostředek.
Linoryt,tisk z koláže,papírořez
Práce s uměleckým dílem.
Doplňkové barvy,valéry,barvy podobné a příbuzné.
Experimentování s barvou.
Zdokonalování technik kresby - stínování,kontrast.
Lineární perspektiva.
Písmo,reklama,propagační prostředky.
Práce s netradičními materiály.
Práce s internetem - vyhledávání www stránek Získané informace variuje ve vlastní tvorbě.
Správné zvládnutí techniky malby - větší plocha.
Techniky - akvarel,pastel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Přírodopis

8. ročník

Buňky, tkáně, orgány

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Svět, ve kterém žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných vyjádření na základě zkušeností z vlastního vnímání a pozorování,z představ a poznání.
  • Orientuje se grafických technikách.
  • Interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření minulosti.
  • Správně užívá techniku malby,míchá a vrství barvy.
  • Správně uplatňuje techniku kresby a umí zaznamenat prostor.
  • Zdokonaluje se v perspektivě.
  • Využívá dekorativních postupů k rozvoji estetického cítění.
  • Zobrazuje vlastní fantazijní představy,kombinuje výtvarné prostředky a experimentuje s nimi.
  • K vlastní tvorbě užívá některé z metod soudobého výtvarného umění a digitálních médií - počítačová grafika,fotografie,video…
  • Užívá získaných znalostí o barvách k osobitému výtvarnému sdělení.

Kresba - linie jako výtvarný prostředek.
Linoryt,tisk z koláže,papírořez
Práce s uměleckým dílem.
Historické souvislosti: základní stavební prvky architektury - římsa,okno,sloup portál,mozaika…
Doplňkové barvy,valéry,barvy podobné a příbuzné.
Experimentování s barvou.
Zdokonalování technik kresby - stínování,kontrast.
Lineární perspektiva.
Tematické práce - Vánoce,Velikonoce - jak se slaví v jiných zemích.
Písmo,reklama,propagační prostředky.
Práce s netradičními materiály.
Práce s internetem - vyhledávání www stránek Získané informace variuje ve vlastní tvorbě.
Správné zvládnutí techniky malby - větší plocha.
Techniky - akvarel,pastel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Ekosystémy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Anglický jazyk

8. ročník

Zajímavosti kolem nás

Matematika

8. ročník

Válec

Matematika

8. ročník

Kruh, kružnice

Matematika

8. ročník

Hranoly

Svět fantazie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných vyjádření na základě zkušeností z vlastního vnímání a pozorování,z představ a poznání.
  • Orientuje se grafických technikách.
  • Interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření minulosti.
  • Správně užívá techniku malby,míchá a vrství barvy.
  • Správně uplatňuje techniku kresby a umí zaznamenat prostor.
  • Zdokonaluje se v perspektivě.
  • Využívá dekorativních postupů k rozvoji estetického cítění.
  • Zobrazuje vlastní fantazijní představy,kombinuje výtvarné prostředky a experimentuje s nimi.
  • K vlastní tvorbě užívá některé z metod soudobého výtvarného umění a digitálních médií - počítačová grafika,fotografie,video…
  • Užívá získaných znalostí o barvách k osobitému výtvarnému sdělení.

Kresba - linie jako výtvarný prostředek.
Linoryt,tisk z koláže,papírořez
Práce s uměleckým dílem.
Doplňkové barvy,valéry,barvy podobné a příbuzné.
Experimentování s barvou.
Zdokonalování technik kresby - stínování,kontrast.
Lineární perspektiva.
Práce s netradičními materiály.
Práce s internetem - vyhledávání www stránek Získané informace variuje ve vlastní tvorbě.
Správné zvládnutí techniky malby - větší plocha.
Techniky - akvarel,pastel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Dějiny výtvarného umění
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných vyjádření na základě zkušeností z vlastního vnímání a pozorování,z představ a poznání.
  • Orientuje se grafických technikách.
  • Interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření minulosti.
  • Správně užívá techniku malby,míchá a vrství barvy.
  • Správně uplatňuje techniku kresby a umí zaznamenat prostor.
  • Zdokonaluje se v perspektivě.
  • Využívá dekorativních postupů k rozvoji estetického cítění.
  • Zobrazuje vlastní fantazijní představy,kombinuje výtvarné prostředky a experimentuje s nimi.
  • K vlastní tvorbě užívá některé z metod soudobého výtvarného umění a digitálních médií - počítačová grafika,fotografie,video…
  • Užívá získaných znalostí o barvách k osobitému výtvarnému sdělení.

Kresba - linie jako výtvarný prostředek.
Linoryt,tisk z koláže,papírořez
Práce s uměleckým dílem.
Historické souvislosti: základní stavební prvky architektury - římsa,okno,sloup portál,mozaika…
Doplňkové barvy,valéry,barvy podobné a příbuzné.
Experimentování s barvou.
Zdokonalování technik kresby - stínování,kontrast.
Lineární perspektiva.
Písmo,reklama,propagační prostředky.
Práce s netradičními materiály.
Práce s internetem - vyhledávání www stránek Získané informace variuje ve vlastní tvorbě.
Správné zvládnutí techniky malby - větší plocha.
Techniky - akvarel,pastel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

8. ročník

Divadlo

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

8. ročník

Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.