ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Tělesná výchova


Jan Vopat, 2  týdně, P
Atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • při vytrvalosti dovede uplatnit i vůli, zvládá techniku nové atletické disciplíny i další náročnější techniky, získané dovednosti uplatní jako reprezentant školy

Běh vytrvalostní d 2000 m - fartlek
Skok daleký-zlepšování techniky
Skok vysoký-zlepšování techniky flopu
Vrh koulí-seznámeni s technikou
Běh 60, 150, 300 m

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

8. ročník

Práce, energie a výkon

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

8. ročník

Plavání

Sportovní výchova

8. ročník

Všeobecná sportovní příprava

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá složitější cvičební prvky, zná pojmenování základních tělocvičných poloh a postojů a umí je při cvičení používat, dokáže zvládnout obtížný prvek s dopomocí, při cvičení uplatní svůj fyzický fond

Akrobacie-přemet stranou
Hrazda-toč vpřed a vzad
Kruhy- překoty.visy
Trampolínka-salto vzad s dopomocí
Švédská bedna –přeskoky
Bradla
Kladina
Šplh
Rytmická a kondiční gymnastika

Úpoly-střehové postoje, pády stranou, vzad, přetlaky přetahy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodopis

8. ročník

Dýchací soustava

Přírodopis

8. ročník

Soustava opěrná a svalová

Tělesná výchova

8. ročník

Zdraví a hygiena

Tělesná výchova

8. ročník

Plavání

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Sportovní výchova

8. ročník

Všeobecná sportovní příprava

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje zkušenosti z míčových her v dalších sportech, dokáže řídit sportovní utkání svých vrstevníků

házená, ringo (freesbee), florbal, kopaná, košíková, volejbal, softbal
základní pravidla + HČJ
Zdokonalení herních situací

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Nástrahy dospívání

8. ročník

Péče o zdraví - návykové látky

Nástrahy dospívání

8. ročník

Péče o zdraví - výživa a zdraví

Sportovní výchova

8. ročník

Všeobecná sportovní příprava

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Plavání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dokáže bezpečně plavat i v neznámém prostředí

Zdokonalování plaveckých stylů. Skok do neznámé vody, start z bloků, lovení předmětů-zdokonalování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

8. ročník

Zdraví a hygiena

Nástrahy dospívání

8. ročník

Péče o zdraví - výživa a zdraví

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Zdraví a hygiena
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v neznámém prostředí (příroda, silniční provoz), zvládá i dlouhodobější pobyt v přírodě a přesun s mírnou zátěží v náročnějším terénu do 25 km
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností – zatěžovanýmí svaly
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost, částečně organizuje školní sportovní soutěže mezi třídami

Význam pohybu pro zdraví

Prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových disbalancí

Hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Mezilidské vztahy

Sportovní výchova

8. ročník

Všeobecná sportovní příprava

Tělesná výchova

8. ročník

Plavání

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Přírodopis

8. ročník

Soustava opěrná a svalová

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
Kompetence pracovní
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.