ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Přírodopis


Markéta Morongová, 1+1  týdně, P
Buňky, tkáně, orgány
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - žák umí vysvětlit pojmy: buňka, tkáň, orgán, orgánová soustava, organismus
  • - zná stavbu a funkci jednotlivých tkání lidského těla

- pojmy
- stavba a funkce tkání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Seminář z biologie

8. ročník

Biologie člověka

Výtvarná výchova

8. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

8. ročník

Příroda a její proměny

Soustava opěrná a svalová
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná význam soustav tvořící oporu a tvar těla a umožňující pohyb
  • - dovede pojmenovat základní kosti a svaly
  • - zná příčiny nemocí, jejich prevence a zásady první pomoci

- význam
- typy kosti a jejich názvy
- typy svalu a jejich názvy
- nemoci, prevence

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Tělesná výchova

8. ročník

Zdraví a hygiena

Seminář z biologie

8. ročník

Biologie člověka

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Trávicí soustava
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - umí pojmenovat a popsat části tráv. soustavy a zná jejich funkci
  • - zná příčiny nemocí tráv. soustavy, jejich prevence a zásady první pomoci

- části trávicí soustavy a jejich funkce
- nemoci, prevence

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Nástrahy dospívání

8. ročník

Péče o zdraví - výživa a zdraví

Nástrahy dospívání

8. ročník

Péče o zdraví - návykové látky

Seminář z biologie

8. ročník

Biologie člověka

Dýchací soustava
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - umí pojmenovat a popsat části dých. soust.
  • - vysvětlí činnost dýchací soustavy v práci a při zátěži
  • - zná příčiny nemocí dých. s., prevence, zásady první pomoci

- části dýchací soustavy a jejich funkce
- nemoci, prevence

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Nástrahy dospívání

8. ročník

Péče o zdraví - návykové látky

Seminář z biologie

8. ročník

Biologie člověka

Tělesná výchova

8. ročník

Gymnastika

Oběhová soustava
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná složení krve a funkci jednotlivých částí krve, zná stavbu srdce a druhy cév
  • - umí vysvětlit činnost srdce a celé oběhové soustavy
  • - zná příčiny nemocí oběh. s. a krve, jejich prevenci a zásady první pomoci

- krevní cévy
- složení krve a funkce jednotlivých částí krve
- stavba a činnost srdce
- činnost celé oběhové soustavy
- nemoci, prevence

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Nástrahy dospívání

8. ročník

Péče o zdraví - návykové látky

Seminář z biologie

8. ročník

Biologie člověka

Soustava vylučovací
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná stavbu a funkci vylučovací soustavy
  • - zná příčiny onemocnění vyluč. s., jejich prevence a zásady první pomoci

- části vylučovací soustavy a jejich funkce
- nemoci, prevence

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Seminář z biologie

8. ročník

Biologie člověka

Soustava kožní
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná význam a stavbu kůže
  • - zná příčiny onemocnění soustavy kožní, jejich prevence a zásady první pomoci
  • - zná lidské rasy a jejich charakteristické znaky

- stavba kůže a její funkce
- nemoci, prevence
- lidské rasy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Seminář z biologie

8. ročník

Biologie člověka

Žlázy s vnitřní sekrecí
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí pojem žláza s vnitřní sekrecí
  • - zná nejdůležitější hormony lidského těla a jejich vliv na řízení lidského organismu

- hormony a žlázy, které je produkují

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Nervová soustava
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná stavbu nervové soustavy
  • - vyjmenuje části mozku a jejich funkci
  • - umí popsat činnost nervové soustavy
  • - vysvětlí rozdíl mezi podmíněnými a nepodmíněnými reflexy, uvede příklady reflexů

- stavba a činnost nervové soustavy
- části mozku a jejich funkce
- reflexy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Nástrahy dospívání

8. ročník

Péče o zdraví - návykové látky

Smyslové orgány
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná stavbu a funkci smyslových ústrojí (zrakového, sluchového a rovnovážného, hmatového, čichového, chuťového)

- stavba a funkce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Seminář z biologie

8. ročník

Biologie člověka

Fyzika

9. ročník

Světelné jevy

Rozmnožování, pohlavní soustava
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - umí popsat stavu a funkci mužské a ženské pohlavní soustavy
  • - vysvětlí způsob oplození, vývin nového jedince
  • - zná nebezpečí přenosu pohlavních chorob
  • - popíše jednotlivé etapy života

- stavba mužské a ženské pohlavní soustavy
- oplození
- etapy života
- pohlavní choroby a jejich prevence

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Nástrahy dospívání

8. ročník

Partnerský vztah, rodina a rodičovství a oblast sexuality

Genetika
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí význam dědičnosti a proměnlivosti organismu

- dědičnost
- proměnlivost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Biologická olympiáda

Kategorie 8. - 9. ročník Školní kolo, okresní kolo a krajské kolo biologické olympiády pro zájemce. Adresa: www.biologickaolympiada.cz Školní kolo - poznávačka a test Okresní kolo - vstupní úkol, laboratorní úkol a teorie Krajské kolo - laboratorní úkol a teorie

Klíčové kompetence

Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spoluobčanům; zapojuje se do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.