Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
8. ročník
Dějepis
Svět od pol. 17. století a v 18. stoletíDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
parlamentarismus, kapitalismus, absolutismus,baroko a rokoko |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Informatika 8. ročník Textový editor Informatika 8. ročník Internet a zpracování informací Výchova k občanství 8. ročník Stát a právo Zeměpis 8. ročník Evropa Hudební výchova 8. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 8. ročník Dějiny výtvarného umění |
Hudební výchova 8. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 8. ročník Dějiny výtvarného umění Výchova k občanství 8. ročník Stát a právo |
Osvícenství a Velká francouzská revoluceDotace učebního bloku:
18
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
osvícenství, osvícenští absolutisté v Rakousku i v jiných státech, myšlenky VFR, Napoleon a války, |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Informatika 8. ročník Textový editor Informatika 8. ročník Internet a zpracování informací Výchova k občanství 8. ročník Stát a právo Zeměpis 8. ročník Rusko Zeměpis 8. ročník Západní Evropa Hudební výchova 8. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 8. ročník Dějiny výtvarného umění |
Výchova k občanství 8. ročník Právo a spravedlnost Výchova k občanství 8. ročník Státní správa a samospráva Výchova k občanství 8. ročník Stát a právo |
Česká společnost v době národního obrozeníDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
příčiny, průběh a výsledky národního obrození, hlavní osobnosti a jejich přínos, revoluce 1848 |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Literatura 19. století Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Informatika 8. ročník Textový editor Informatika 8. ročník Internet a zpracování informací Zeměpis 8. ročník Střední Evropa |
Výchova k občanství 8. ročník Právo a spravedlnost Český jazyk a literatura 8. ročník Literatura 19. století |
Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.Dotace učebního bloku:
24
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
průmyslová revoluce, změny ve společnosti, nejvýznamnější státy |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Literatura 19. století Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Zeměpis 8. ročník Střední Evropa Hudební výchova 8. ročník Poslechové činnosti |
Výtvarná výchova 8. ročník Dějiny výtvarného umění Český jazyk a literatura 8. ročník Literatura 19. století |
1. světová válkaDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
příčiny, záminka, průběh a výsledky 1.sv.války |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Informatika 8. ročník Textový editor Informatika 8. ročník Internet a zpracování informací Zeměpis 8. ročník Evropa |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
- 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
Kompetence komunikativní
- 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
- 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
- 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
- 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
- 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
- 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
- 9. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal, přizpůsobí se jejím možnostem komunikace.
- 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
- 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
- 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.