ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Dějepis


Eva Zálohová, 1+1  týdně, P
Svět od pol. 17. století a v 18. století
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí myšlenky a objevy vědecké revoluce 17. a 18.století
  • - objasní na konkrétních příkladech absolutismus a parlamentarismus

parlamentarismus, kapitalismus, absolutismus,baroko a rokoko

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Informatika

8. ročník

Textový editor

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Výchova k občanství

8. ročník

Stát a právo

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Dějiny výtvarného umění

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výchova k občanství

8. ročník

Stát a právo

Osvícenství a Velká francouzská revoluce
Dotace učebního bloku:   18
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí reformy M.Terezie a Josefa II.
  • - zhodnotí myšlenky Deklarace lidských práv a s pomocí časové přímky objasní etapy Velké francouzské revoluce

osvícenství, osvícenští absolutisté v Rakousku i v jiných státech, myšlenky VFR, Napoleon a války,

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Informatika

8. ročník

Textový editor

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Výchova k občanství

8. ročník

Stát a právo

Zeměpis

8. ročník

Rusko

Zeměpis

8. ročník

Západní Evropa

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výchova k občanství

8. ročník

Právo a spravedlnost

Výchova k občanství

8. ročník

Státní správa a samospráva

Výchova k občanství

8. ročník

Stát a právo

Česká společnost v době národního obrození
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí principy kapitalismu, vypravuje o životě ljednotlivých společenských vrstev oné doby
  • - vysvětlí pojem národní obrození a uvede přínos hlavních obrozenců
  • - dá do souvislosti výjej revoluce 1848 v Evropě a u nás
  • - uvede znaky bachovského absolutismu, zhodnotí osobnost K.H.Borovského

příčiny, průběh a výsledky národního obrození, hlavní osobnosti a jejich přínos, revoluce 1848

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literatura 19. století

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Informatika

8. ročník

Textový editor

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Zeměpis

8. ročník

Střední Evropa

Výchova k občanství

8. ročník

Právo a spravedlnost

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literatura 19. století

Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.
Dotace učebního bloku:   24
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - doloží pozici Habsburků v Evropě a jejich úlohu v politickém, společenském a vojenském vývoji Evropy
  • - vysvětlí podstatu sporu Habsburků s českými stavy
  • - souvisle vypravuje o stavovském povstání a jeho důsledcích
  • - vypravuje o osobnosti a díle J.A.Komenského
  • - popíše pokrok, který přinesla technickovědecká revoluce
  • - vypravuje o společenském, kulturním a politickém vývoji českých zemí ke konci 19.století

průmyslová revoluce, změny ve společnosti, nejvýznamnější státy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literatura 19. století

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Zeměpis

8. ročník

Střední Evropa

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Dějiny výtvarného umění

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literatura 19. století

1. světová válka
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí příčiny a průběh 1.světové války

příčiny, záminka, průběh a výsledky 1.sv.války

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Informatika

8. ročník

Textový editor

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal, přizpůsobí se jejím možnostem komunikace.
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.