ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Fyzika


Blanka Kalistová, 2  týdně, P
Práce, energie a výkon
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozumí pojmu mechanická práce a výkon
    - rozumí pojmu mechanická práce a výkon
    - dokáže určit, kdy těleso ve fyzice práci koná
    - s porozuměním používá vztah W=F×s a P=W/t při řešení problémů a úloh
  • Z vykonané práce určí v jednoduchých případech změnu polohové a pohybové energie
    z vykonané práce určí v jednoduchých případech změnu polohové a pohybové energie
    - je schopen porovnat pohybové energie těles na základě jejich rychlostí a hmotností

práce ve fyzikálním významu
výpočet velikosti vykonané práce
práce vykonaná při zvedání tělesa pomocí kladky
výkon
výpočet práce z výkonu a času, účinnost
pohybová energie tělesa
polohová energie tělesa
vzájemná přeměna polohové a pohybové energie tělesa

Komentář

pokusy na přeměnu energie polohové a pohybové, využití soupravy Vernier
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

6. ročník

Jednoduché rovnice

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Fyzikální praktika

6. ročník

Energie kolem nás

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Vnitřní energie. Teplo
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí změnu vnitřní energie tělesa při změně teploty
    -vysvětlí změnu vnitřní energie tělesa při změně teploty
    -rozpozná v přírodě a v praktickém životě některé formy tepelné výměny (vedením, tepelným zářením)
  • Dokáže určit množství tepla přijatého a odevzdaného tělesem, zná-li hmotnost, měrnou tepelnou kapacitu a změnu teploty tělesa (bez změny skupenství)

vnitřní energie tělesa
změna vnitřní energie tělesa při konání práce
změna vnitřní energie tělesa při tepelné výměně
teplo
měrná tepelná kapacita látky
pokusné určení tepla přijatého nebo odevzdaného při tepelné výměně
tepelná výměna prouděním
tepelné záření
vnitřní energie slunečního záření


Komentář

práce s kalorimetrem
fyzika v pokusech (termika 1), Sluneční záření
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Komunikace

Kooperace a kompetice

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Matematika

6. ročník

Jednoduché rovnice

Chemie

8. ročník

Vlastnosti látek

Chemie

8. ročník

částicové složení látek

Fyzikální praktika

6. ročník

Energie kolem nás

Fyzikální praktika

8. ročník

Přeměny energie

Matematika

9. ročník

Rovnice a soustavy rovnic

Změny skupenství látek
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná jednotlivé skupenské přeměny
    -rozpozná jednotlivé skupenské přeměny
    - bude schopen uvést praktický příklad (tání, tuhnutí, vypařování, var, kondenzace, sublimace a desublimace)
    -určí skupenské teplo tání u některých látek
    -zjistí, kdy nastává kapalnění vodní páry ve vzduchu, dokáže vysvětlit základní meteorologické děje
    -objasní jev anomálie vody a jeho důsledky v přírodě

změny skupenství látky
tání, tuhnutí
vypařování
var
kondenzace
sublimace a desublimace
spalovací motory

Komentář

ukázky skupenských přeměn
fyzika v pokusech (termika 2)
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Chemie

8. ročník

Vlastnosti látek

Fyzikální praktika

6. ročník

Energie kolem nás

Fyzikální praktika

8. ročník

Přeměny energie

Chemie

8. ročník

Vlastnosti látek

Eletkrické jevy
Dotace učebního bloku:   18
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu
    -sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu
    - pokusně ověří, za jakých podmínek prochází obvodem elektrický proud
    -objasní účinky elektrického proudu (tepelné, světelné, pohybové)
    -změří elektrický proud ampérmetrem a elektrické napětí voltmetrem
  • Rozliší vodič, izolant
    - ověří, jestli na těleso působí elektrická síla a zda v jeho okolí existuje elektrické pole
    - rozliší vodič a izolant v elektrickém poli
  • Dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem
  • Využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů
    - používá s porozuměním Ohmův zákon pro kovy v úlohách ( A = U/I )
    - pochopí, že odpor vodiče se zvětšuje s rostoucí délkou a teplotou vodiče, zmenšuje se se zvětšujícím se obsahem jeho průřezu a souvisí s materiálem, ze kterého je vodič vyroben
  • Správně sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod podle schématu
    - správně sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod podle schématu
    - volí k jednotlivým spotřebičům vhodný zdroj napětí
    - zdroje elektrického napětí – galvanický článek
    - odliší zapojení spotřebičů v obvodu za sebou a vedle sebe a určí výsledné elektrické napětí, výsledný elektrický proud a výsledný odpor spotřebičů
  • Rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí
    - rozliší stejnosměrný proud od střídavého na základě jejich časového průběhu
  • dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy a poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu elektrickým proudem
  • poskytne první pomoc při úrazu v laboratoři
  • dodržuje pravidla bezpečné práce a ochrany životního prostředí při experimentální práci

opakování a rozšíření látky - elektrické vlastnosti látek
vodič a izolant v elektrickém poli
siločáry elektrického pole
sestavení elektrického obvodu podle schématu
účinky elektrického proudu (tepelné, světelné, pohybové)
pravidla bezpečné práce, zkrat, pojistka
elektrický proud (zavedení + měření velikosti)
elektrické napětí (zavedení + měření velikosti)
zdroje elektrického napětí – galvanický článek
Ohmův zákon. Elektrický odpor
závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče
jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod
zapojení spotřebičů v obvodu za sebou a vedle sebe a určení výsledného elektrické napětí, výsledného elektrického proudu a výsledného odporu spotřebičů
elektrická práce, energie a výkon elektrického proudu

Komentář

zapojení elektrických obvodů rozvětvených nebo nerozvětvených, měření velikosti proudu a napětí, využití různých druhů měřidel (digitální a ručičkový ampérmetr a voltmetr)

práce se soupravou Boffin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Fyzikální praktika

6. ročník

Elektrický obvod

Fyzikální praktika

8. ročník

Elektrický obvod

Fyzikální praktika

8. ročník

Fyzikální dílna

Elektromagnetické jevy
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní
    - ověří pokusem, na čem závisí velikost indukovaného proudu v cívce a objasní vznik střídavého proudu
    - popíše funkci transformátoru a jeho využití při přenosu elektrické energie
    - dokáže popsat způsob výroby a přenosu elektrické energie
    -popíše některé nepříznivé vlivy při výrobě elektrické energie v elektrárnách na životní prostředí

magnetické pole cívky s proudem
elektromagnet a jeho užití
působení magnetického pole na cívku s proudem
elektromotor
elektromagnetická indukce
 

Komentář

pokusy: elektromagnet, elektromagnetická indukce

práce se soupravou Boffin
práce s internetem - obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Fyzika

6. ročník

Magnetické vlastnosti látek

Exkurze

jaderná elektrárna Temelín

Exkurze

expozice "Accelerating Science" České Budějovice

Fyzikální olympiáda - kategorie F

http://fo.cuni.cz/index.php?file=8&who=student

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.