Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
8. ročník
Český jazyk a literatura
Jazyková výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Obecné výklady o českém jazyce + Spisovná, obecná ČJ, nářečí
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tvorba mediálního sdělení
Stavba mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
|
Informatika 8. ročník Textový editor Informatika 8. ročník Internet a zpracování informací |
Dějepis 8. ročník 1. světová válka Dějepis 8. ročník Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol. Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce Dějepis 8. ročník Svět od pol. 17. století a v 18. století Výchova k občanství 8. ročník Člověk hledá sám sebe Výchova k občanství 8. ročník Právo a spravedlnost Výchova k občanství 8. ročník Státní správa a samospráva |
Stavba věty
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Slovní zásoba - cizí jména vlastní a slova přejatá - výslovnost, skloňování, pravopis Skladba: Věta jednoduchá: VČ: ZVČ - všechny druhy po a ps a RVČ - všechny druhy PK a interpunkce, druhy PU, přístavek Souvětí: Určování druhů vV a souřadnost - významové poměry mezi souřadně spojenými VČ, vV a vH, grafy, interpunkce |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
|
Informatika 8. ročník Textový editor |
Výchova k občanství 8. ročník Právo a spravedlnost |
Sloh
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Práce s textem
Subjektivně zabarvený popis = líčení - osobitý pohled na krajinu Výpisky, výtah - havní myšlenky textu, jeho grafický záznam Úvaha - osnova, kompoziční členění, jazykové prostředky, kritické vnímání problému, třídění myšlenek a vytváření vlastního názoru Diskuse. |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Sebepoznání a sebepojetí
|
Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti |
Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Vztahy mezi lidmi Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Filmy, divadlo, knihy Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Moje budoucnost Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Domov Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Dopis Výchova k občanství 8. ročník Člověk hledá sám sebe Výchova k občanství 8. ročník Právo a spravedlnost Výchova k občanství 8. ročník Stát a právo Anglický jazyk 8. ročník Co se děje? Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti Anglický jazyk 8. ročník Moje budoucnost Anglický jazyk 8. ročník Můj život |
Divadlo
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Vývoj: antika, středověk, renesance, loutkové, kamenné, národní obrození - 19. stol., pokračování v 9. roč. |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
|
Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti |
Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Filmy, divadlo, knihy Výtvarná výchova 8. ročník Dějiny výtvarného umění Výchova k občanství 8. ročník Člověk hledá sám sebe Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti |
Literatura 19. století
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Drama, stavba dramatu: E,K,K,P,K + historický vývoj.(viz Divadlo) |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
* (prázdninový DÚ - příprava vl. cestopisu do 9.roč.) Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Stavba mediálních sdělení
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Formy participace občanů v politickém životě
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Poznávání lidí
|
Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti Dějepis 8. ročník Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol. Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození |
Dějepis 8. ročník Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol. Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození Výchova k občanství 8. ročník Právo a spravedlnost Výchova k občanství 8. ročník Státní správa a samospráva Výchova k občanství 8. ročník Stát a právo |
Recitace
třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)
Recitace
školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku
Mladý Demosthenes
školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku
Próza a poezie
pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku
Soutěž v psaní dopisů
pro zájemce do 15 let odeslat do konce února
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
- 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
- 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
- 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spoluobčanům; zapojuje se do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
- 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
- 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
- 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
- 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.