ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Kozáková, 4  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • JV: rozšiřuje svou slovní zásobu, kultivuje svůj projev - správně užívá tvary slov přejatých a cizích jmen vlastních (v ostatních vyučovacích předmětech i v běžných situacích mimo školu)
  • pozná sloveso D a N, vytvoří vidovou dvojici › tříbí svůj cit pro jazyk
  • přiřadí třídu a vzor › odvodí správný tvar i pravopis
  • rozšiřuje svou slovní zásobu, pracuje na svém kultivovaném projevu

Obecné výklady o českém jazyce  + Spisovná, obecná ČJ, nářečí
Jazykověda a její složky

Obohacování slovní zásoby  -  cizí jména vlastní a obecná slova přejatá


Tvarosloví: nepravidelnost ve skloňování, správné psaní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Informatika

8. ročník

Textový editor

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

8. ročník

1. světová válka

Dějepis

8. ročník

Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Výchova k občanství

8. ročník

Právo a spravedlnost

Výchova k občanství

8. ročník

Státní správa a samospráva

Stavba věty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjádří větu pomocí různých druhů záporu › diplomacie v jazyce, žonglování se slovy
  • pojmenuje souřadný vztah mezi VČ, vV a vH
  • naznačí stavbu souvětí S i P a na základě stavby souvětí umístí čárky › ve vlastním písemném projevu (článek) respektuje zásady české skladby i pravopisu

Slovní zásoba - cizí jména vlastní a slova přejatá - výslovnost, skloňování, pravopis
Skloňování ohebných slovních duhů
Časování sloves - vid, rod, třídy , vzory (nepravidelnost gramatiky)
Zápor v ČJ slovní, větný, tzv. zdvojený
 

Skladba:  

Věta jednoduchá:  VČ:  ZVČ - všechny druhy  po a ps  a   RVČ - všechny druhy PK a interpunkce, druhy PU, přístavek

Souvětí: Určování druhů vV   a   souřadnost - významové poměry mezi souřadně spojenými VČ, vV a vH, grafy, interpunkce                                                                 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Informatika

8. ročník

Textový editor

Výchova k občanství

8. ročník

Právo a spravedlnost

Sloh
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KSV: na základě vlastní četby popíše a charakterizuje literární postavu › seznámí spolužáky se zvolenou postavou, zhodnotí její chování, vyjádří svůj ne/souhlas s jejím jednáním a ne/doporučí ji k četbě
  • ve skupině diskutuje o postavě, obhajuje či vyvrací své stanovisko

Práce s textem
Mluvní cvičení


Charakteristika literární nebo filmové postavy

Subjektivně zabarvený popis = líčení - osobitý pohled na krajinu

Výpisky, výtah - havní myšlenky textu, jeho grafický záznam

Úvaha - osnova, kompoziční členění, jazykové prostředky, kritické vnímání problému, třídění myšlenek a vytváření vlastního názoru

Diskuse.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Vztahy mezi lidmi

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Filmy, divadlo, knihy

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Moje budoucnost

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Domov

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Dopis

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Výchova k občanství

8. ročník

Právo a spravedlnost

Výchova k občanství

8. ročník

Stát a právo

Anglický jazyk

8. ročník

Co se děje?

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Anglický jazyk

8. ročník

Moje budoucnost

Anglický jazyk

8. ročník

Můj život

Divadlo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • verbalizace uměleckého textu
  • vyjádří své pocity, vnímání, sounáležitost...
  • najde nejdůležitější myšlenku textu
  • používá drobné nuance slov a pracuje s jazykem
  • pomocí výkladu seznámí spolužáky se známým odborným problémem a vyjádří svůj názor, event.připraví a pěednese referát
  • vysvětlí podstatu úvahy
  • LV: pojmenuje části dramatu a dějově je uspořádá na časové přímce známější hry a zařadí autory
  • po zhlédnutí divadelního představení svými slovy zhodnotí hraný kus a ne/doporučí jej spolužákům

Vývoj: antika, středověk, renesance, loutkové, kamenné, národní obrození - 19. stol., pokračování v 9. roč.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Filmy, divadlo, knihy

Výtvarná výchova

8. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Literatura 19. století
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • sdělí ostatním svůj názor na přečtené dílo, posoudí jeho úroveň (jazyková, obrázky...), zdůvodní svůj výběr, zhodnotí a ne/doporučí jej spolužákům
  • získá zákl. přehled vývoje české a světové lit.přehledu - žánry, díla, autoři

Drama, stavba dramatu: E,K,K,P,K + historický vývoj.(viz Divadlo)
Lit cestopisná a dokumentárn  (prázdninový DÚ - příprava vl. cestopisu do 9.roč.)
Chronologie: od nár. obrození - (tj. od pol. 19. stol - poč. 20. stol.)

Komentář

* (prázdninový DÚ - příprava vl. cestopisu do 9.roč.)
 

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Formy participace občanů v politickém životě

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Dějepis

8. ročník

Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Dějepis

8. ročník

Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Výchova k občanství

8. ročník

Právo a spravedlnost

Výchova k občanství

8. ročník

Státní správa a samospráva

Výchova k občanství

8. ročník

Stát a právo

Recitace

třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

Recitace

školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku

Mladý Demosthenes

školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku

Próza a poezie

pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

Soutěž v psaní dopisů

pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spoluobčanům; zapojuje se do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.