ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Fyzikální praktika


0  týdně, V
Elektrický obvod
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Dokáže správně podle schématu sestavit jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod
    -zná základní schematické značky
    -podle schématu sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod
    -rozliší izolant a vodič
    -dokáže vysvětlit rozdíl mezi nimi
  • Dokáže změřit velikost elektrického proudu a napětí
    -umí správně zapojit měřící přístroj a odečte naměřenou hodnotu
  • Dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem
  • Zvládne předvést a vysvětlit jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky
  • Dokáže vyřešit jednoduchý matematický problém
    řeší nebo se snaží vyřešit matematické úlohy
  • Dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku
    dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku, pomocí které ověří nějaké fyzikální zákonitosti

-základní schematické značky
-rozdíl mezi vodičem a izolantem
-jednoduchý elektrický obvod
-rozvětvený elektrický obvod
-proud a napětí
-elektrické přístroje
-výkon, příkon
-energetické skupiny
-bezpečnost práce
-vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech

Komentář
sestavování elektrických obvodů - soupravy
měření proudu a napětí
práce s elektronickými stavebnicemi
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Fyzika

8. ročník

Eletkrické jevy

Fyzika

9. ročník

Vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech

Úpravy fyzikálního vztahu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dokáže vyřešit jednoduchý matematický problém
    řeší nebo se snaží vyřešit matematické úlohy

-úprava fyzikálního vztahu, obecné vyjádření
-výpočet neznámé ze vzorce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Matematika

8. ročník

Výrazy

Matematika

8. ročník

Lineární rovnice

Přeměny energie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Rozumí pojmu energie, vnitřní energie, teplo
  • Zvládne předvést a vysvětlit jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky
  • Dokáže zpracovat a naměřit hodnoty laboratorní práce
    -na základě zadání navrhne potřebné pomůcky pro uskutečnění laboratorní práce
    -naměřené hodnoty dokáže zapsat a zpracovat
    -vytvoří jednoduchý graf z naměřených veličin
    -dodržuje pravidla bezpečnosti
  • Dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku
    dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku, pomocí které ověří nějaké fyzikální zákonitosti

-pojmy energie, vnitřní energie, teplo
-tepelná výměna
-kalorimetr
-energie slunečního záření a její využití
-změny skupenství látky a energie

Komentář
laboratorní práce - tepelná výměna, skupenské teplo tání
skupinová práce - energie slunečního záření, výroba slunečního kolektoru
prezentace skupinové práce
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Fyzika

8. ročník

Vnitřní energie. Teplo

Fyzika

8. ročník

Změny skupenství látek

Světlo a vše, co s ním souvisí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Zvládne předvést a vysvětlit jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky
  • Dokáže zpracovat a naměřit hodnoty laboratorní práce
    -na základě zadání navrhne potřebné pomůcky pro uskutečnění laboratorní práce
    -naměřené hodnoty dokáže zapsat a zpracovat
    -vytvoří jednoduchý graf z naměřených veličin
    -dodržuje pravidla bezpečnosti
  • Rozliší zdroj světla a osvětlené těleso
  • Využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
    - rozpozná ve svém okolí různé zdroje světla
    - rozliší mezi zdrojem světla a tělesem, které světlo pouze odráží
    - využívá poznatku, že se světlo šíří přímočaře, objasní vznik stínu
    -zatmění Slunce a Měsíce
    - vyhledá hodnotu rychlosti světla v tabulkách pro vakuum a pro další optická prostředí
    - využívá zákona odrazu světla na rozhraní dvou optických prostředí k nalezení obrazu v rovinném zrcadle
    - pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem a dokáže uvést příklad jejich využití v praxi
    - najde pokusně ohnisko dutého, vypuklého zrcadla
  • Objasní, proč dochází k lomu světla
  • Umí pracovat s optickými přístroji
    -umí pracovat podle návodu s optickým přístrojem
    -dokáže popsat jejich funkci

-světelné zdroje
-zákon o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla
-lom světla
-optické přístroje
-rozklad světla
-blesk, oheň, hvězdy
-světlo a barvy kolem nás
-jak vidí hmyz, ptáci, člověk

Komentář
skupinová práce - vyhledávání informací, předvádění jednoduchých pokusů, práce s jednoduchými optickými přístroji
- výroba vlastního optického přístroje (např. peroskop, čočka, ...)
zpracování samostatné práce a prezentace před skupinou
prezentace skupinové práce
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Fyzika

9. ročník

Světelné jevy

Fyzika v běžném životě
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Zvládne předvést a vysvětlit jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky
  • Dokáže zpracovat a naměřit hodnoty laboratorní práce
    -na základě zadání navrhne potřebné pomůcky pro uskutečnění laboratorní práce
    -naměřené hodnoty dokáže zapsat a zpracovat
    -vytvoří jednoduchý graf z naměřených veličin
    -dodržuje pravidla bezpečnosti
  • Dokáže vyřešit jednoduchý matematický problém
    řeší nebo se snaží vyřešit matematické úlohy
  • Dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku
    dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku, pomocí které ověří nějaké fyzikální zákonitosti

-fyzika v peněžence, na toaletě, v lékárničce

Komentář
praktické pokusy z jednotlivých oblastí a jejich fyzikální vysvětlení
samostatná práce
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Fyzika

7. ročník

Posuvné účinky síly. Pohybové zákony

Fyzika

7. ročník

Deformační účinky síly

Fyzika

7. ročník

Tření

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti kapalin

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti plynů

Fyzika

9. ročník

Světelné jevy

Fyzika

9. ročník

Zvukové jevy

Astronomie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Dokáže vyřešit jednoduchý matematický problém
    řeší nebo se snaží vyřešit matematické úlohy
  • Dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku
    dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku, pomocí které ověří nějaké fyzikální zákonitosti
  • Objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem planet
    -popíše Sluneční soustavu a má představu o pohybu vesmírných těles (na základě poznatků o gravitačních silách)
    -popíše hlavní součásti Sluneční soustavy (planety, měsíce, planetky, komety)
    -má představu, jaké děje se odehrávají na Slunci
    -objasní střídání dne a noci, ročních období a vznik jednotlivých měsíčních fází, zatmění – opak.
  • Odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností

-sluneční soustava, planety, planetky
-galaxie, hvězdy
-vesmír

Komentář
skupinová práce - vyhledávání a třídění informací
- výroba modelu sluneční soustavy
prezentace práce
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Fyzika

9. ročník

Země a vesmír

Fyzikální dílna
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Zvládne předvést a vysvětlit jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky
  • Dokáže zpracovat a naměřit hodnoty laboratorní práce
    -na základě zadání navrhne potřebné pomůcky pro uskutečnění laboratorní práce
    -naměřené hodnoty dokáže zapsat a zpracovat
    -vytvoří jednoduchý graf z naměřených veličin
    -dodržuje pravidla bezpečnosti
  • Dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku
    dokáže si vyrobit vlastní jednoduchou pomůcku, pomocí které ověří nějaké fyzikální zákonitosti

- na základě probraného učiva vyrobí jednoduchou pomůcku (měřidlo, elektrickou součástku, ...)
- jednotky a fyzikální veličiny

Komentář
samostatná nebo skupinová práce - z přineseného odpadového materiálu vyrobí jednoduché měřidlo, zpracuje dokumentaci (jak vyráběl, co použil za materiál)
- vyrobenou pomůcku použije k měření a výsledky porovná se skutečným měřidlem, dokáže vše zapsat
- seznámí ostatní s funkcí daného měřidla
předvede a vysvětlí jednoduchý pokus
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření času

Fyzika

6. ročník

Měření teploty těles

Fyzika

8. ročník

Eletkrické jevy

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.