ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Nástrahy dospívání


Zdeněk Pilař, 1  týdně, P
Partnerský vztah, rodina a rodičovství a oblast sexuality
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná základní informace o sexualitě
  • - osvojí si pojmy z oblasti sexuality
  • - pojmenuje tělesné , fyziologické a psychické změny dospívání
  • - zná základní pravidla hygieny
  • - uvede argumenty pro odložení pohlavního života do doby plné zralosti a vysvětlí, proč organismus dospívající dívky není biologicky zralý pro těhotenství a porod
  • - orientuje se v rozdílech sexuálního chování jednotlivců ( homosexuální, bisexuální,…)
  • - pojmenuje způsoby ochrany proti nechtěnému těhotenství a orientuje se v možnostech i ve vhodnosti jejich použití
  • - vysvětlí rizika nechráněného pohlavního styku a střídání partnerů
  • - pojmenuje nejčastější pohlavní choroby a vysvětlí, jak se před nimi chránit
  • - vysvětlí, jak dochází k přenosu viru HIV a co se děje po proniknutí infekce do organismu
  • - orientuje se v léčbě infekce HIV a AIDS a zdůvodní preventivní opatření boje proti šíření HIV
  • - použije v případě problémů kontakty na odbornou pomoc
  • - zamýšlí se nad vztahem k pohlaví (homofobie) a objevuje partnerský vztah směřující k trvalému celoživotnímu vztahu
  • - moderní a současná podoba modelu rodiny – je obeznámen s přístupy a možnostmi rodinného prostředí aktuální doby – atmosféra rodiny, odměny a tresty, problematika psychických poruch a traumat dětství
  • - je harmonizován a emočně naplněn v jednotlivých vývojových obdobích - …předškolní, školní věk, chápe a objevuje funkci hry a tvorby – tj. stává se hlavním a rozhodujícím „aktérem“ a ne jen pozadím životních okolností, které kolem probíhají
  • - hledá vlastní cestu, pátrá po možnostech: „ Jak být sám sebou?“, zvažuje prvek vlastní odpovědnosti, sebehodnotí se v „zrcadle druhých“, sebehodnotí se – vnímá svůj vnitřní světa hledá jak ho učinit srozumitelným pro sebe a čitelný pro druhé

Vznik partnerského vztahu – umění naslouchat partnerovi, celoživotní vztah, téma lásky
- rodina a rodičovství – Jak vzniká rodina, rodinné soužití, funkce rodiny, zákonitosti v rodině, dětském světě, utváření identity a vlastní hodnoty v dětství, rodinné svátky, tradice, otázky stáří, náhradní rodinná péče – podoba a možnosti
- Vývoj dítěte v dětství
- Tzv. období puberty a dospívání – abeceda síly a lidskosti, temperamentové typy – typologie (Čakrt), duševní zdraví, duševní hygiena a tvořivé aktivity s tím související, seberozvoj – vrůstání do světa (náboženství, sekty a problematika sebeutváření postoje a hodnot duše)

- fakta o sexualitě
- anatomie ženských a mužských pohlavních orgánů
- změny v dospívání
- slovníček pojmů
- intimní hygiena pro každý den, hygiena při menstruaci, hygiena pohlavního styku
- dětská gynekologie
- předčasná sexuální zkušenost a její rizika
- sexuální orientace
- potřeba citu a lásky u tělesně a smyslově postižených
- způsoby vyjadřování lásky
- sexuální zneužití
- sexualita a zákon
- antikoncepce
- početí, těhotenství, porod
- předčasné ukončení těhotenství
- nemoci přenosné pohlavním stykem, HIV/AIDS
- cesty přenosu
- rizikové chování a ochrana před nákazou
- odborná pomoc

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Přírodopis

8. ročník

Rozmnožování, pohlavní soustava

Péče o zdraví - výživa a zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - použije v případě problémů kontakty na odbornou pomoc
  • - rozlišuje choroby běžné, infekční,civilizační aktivně se proti nim brání
  • - zařazuje do svého denního režimu aktivní pohyb, otužování a relaxaci
  • - samostatně zvládá základní postupy 1. pomoci
  • - rozlišuje mezi závažnými a méně závažnými poraněními
  • - uplatňuje zásady zdravého stravovacího režimu
  • - posoudí na konkrétních příkladech zastoupení jednotlivých potravin a nápojů ve stravovacím režimu člověka z hlediska zdravé výživy
  • - orientuje se ve specifických potřebách výživy v období dospívání
  • - vysvětlí souvislosti mezi zdravou a nezdravou výživou a rozvojem civilizačních chorob, navrhne změny odpovídající požadavkům zdravé výživy
  • - rozpozná klamavou reklamu na potraviny a vyjádří k ní vlastní názor
  • - uvede zdravotní rizika spojená se zásadami zdravé výživy

- ochrana před nemocemi a odpovědnost za své zdraví i zdraví jiných
- preventivní a lékařská péče
- vliv životních podmínek a životního stylu na zdraví, vznik civilizačních nemocí
- odolávání stresu
- základní postupy 1. pomoci, obvazová technika
- přivolání lékaře
- poruchy příjmu potravy - mentální anorexie, bulimie
- zásady zdravé výživy
- alternativní výživové směry
- reklamy na potraviny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Základní podmínky života

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Sportovní výchova

8. ročník

Všeobecná sportovní příprava

Tělesná výchova

8. ročník

Plavání

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Přírodopis

8. ročník

Trávicí soustava

Péče o zdraví - návykové látky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - použije v případě problémů kontakty na odbornou pomoc
  • - uvede zdravotní rizika spojená s kouřením, alkoholem, drogami a argumentuje ve prospěch zdraví
  • - používá způsoby odmítání návykových látek v modelových situacích i ve styku s vrstevníky
  • - vysvětlí psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek
  • - kriticky posoudí reklamy na cigarety a alkohol

- zdravotní a sociální rizika
- zneužívání návykových látek
- odmítání návykových látek
- pozitivní životní cíle a hodnoty
- návykové látky a bezpečnost v dopravě
- návykové látky a zákon
- reklamní vlivy
- linky důvěry, krizová centra

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Přírodopis

8. ročník

Nervová soustava

Přírodopis

8. ročník

Oběhová soustava

Přírodopis

8. ročník

Dýchací soustava

Přírodopis

8. ročník

Trávicí soustava

Etika a etiketa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    - komunikace - zásady verbální k., komunikační chyby, konstruktivní dialog, k. ve ztížených podmínkách + aktivní naslouchání

    - úcta k druhému, pozitivní hodnocení druhých v obtížných situacích + rozvoj sebevědomí a sebeovládání, hodnotová orientace, morální úsudek

    - asertivní chování - přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, stížnost, řešení konfliktu + obrana před manipulací

    - reálné a zobrazené vzory - pozitivní vzory versus pochybné idoly (vlastní rodina, veřejný život), + smysl autority a vztah k ní + podpora pozitivního působení televize a médií – vliv reklamy a masmédií na psychiku člověka, problematika hodnot a jejich posun v průběhu života, parta a její principy – vlastní seberealizace v životě, otázky plnohodnotného života a s tím spojena možnost vlastního růstu a seberozvoje

    - já - potenciální vzor pro druhé (smysl a cíl mého života, postoje, odpovědnost, mé schopnosti, autonomie)