ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Matematika


Iva Hermannová, 4  týdně, P
Výrazy
Dotace učebního bloku:   24
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru reálných čísel
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných

• Číselné výrazy
• Proměnná
• Výrazy s proměnnou
• Úprava výrazu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzikální praktika

8. ročník

Úpravy fyzikálního vztahu

Druhá mocnina a odmocnina
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru reálných čísel
  • Užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu
  • Využívá účelně kalkulačku

• Pojem mocniny a odmocniny
• Zápis druhých mocnin a odmocnin
• Určení druhých mocnin a odmocnin
• Reálná čísla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Informatika

8. ročník

Tabulkový editor

Pythagorova věta
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru reálných čísel
  • Užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu
  • Využívá účelně kalkulačku

• Pythagorova věta
• Výpočet odvěsny a přepony v pravoúhlém trojúhelníku
• Užití Pythagorovy věty v praxi

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Informatika

8. ročník

Tabulkový editor

Mocniny s přirozeným mocnitelem
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru reálných čísel

• Zápis mocnin s přirozeným mocnitelem
• Zápis čísla pomocí mocnin deseti
• Početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Mnohočleny
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných
  • Provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vzorců a vytýkáním

• Pojem mnohočlenu
• Operace s mnohočleny
• Úpravy mnohočlenů pomocí vzorců

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Lineární rovnice
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá účelně kalkulačku
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných
  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru reálných čísel

• Rovnost
• Lineární rovnice
• Základní ekvivalentní úpravy rovnice
• Rovnice s neznámou ve jmenovateli
• Slovní úlohy řešené pomocí rovnic

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzikální praktika

8. ročník

Úpravy fyzikálního vztahu

Nerovnice
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných
  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru reálných čísel

• Nerovnost
• Lineární nerovnice

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Hranoly
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje a charakterizuje základní tělesa a analyzuje jejich vlastnosti
  • Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles
  • Načrtne a sestrojí obraz jednoduchých těles v rovině
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

• Pojem hranolu
• Povrch a síť hranolu
• Objem hranolu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzikální praktika

6. ročník

Zpracování návrhu bytu

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

8. ročník

Příroda a její proměny

Kruh, kružnice
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdůvodňuje a využívá polohové a měřitelné vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů; využívá potřebnou matematickou symboliku
  • Načrtne a sestrojí rovinné útvary
  • Odhaduje a vypočítává obsah a obvod základních rovinných útvarů

• Vzájemná poloha přímky a kružnice
• Vzájemná poloha dvou kružnic
• Obvod kružnice
• Obvod a obsah kruhu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

8. ročník

Příroda a její proměny

Válec
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje a charakterizuje základní tělesa a analyzuje jejich vlastnosti
  • Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles
  • Načrtne a sestrojí obraz jednoduchých těles v rovině
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

• Pojem válce
• Povrch a síť válce
• Objem válce válce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

8. ročník

Příroda a její proměny

Statistika
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data
  • Porovnává soubory dat

• závislosti a data - nákresy, schémata, diagramy, grafy, tabulky
• aritmetický průměr
• četnost znaku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Informatika

8. ročník

Tabulkový editor

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu