ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Informatika


Jan Kříž, 0+1  týdně, P
Bezpečnost na internetu a v síti
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady při práci s e-mailem
    - dodržuje odhlašování při ukončení práce
    - neotvírá neznámé přílohy
    - nerozesílá spam
    - dodržuje formu e-mailové komunikace
    - umí poslat e-mail s přílohou

Desatero pro žáky
Desatero pro rodiče

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

Výchova k občanství

6. ročník

Volný čas a jeho využití

Operační systém
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná základní principy fungování internetu a počítačových síí
    - přenosy dat
    - interentové adresy
    - základní síťové protokoly
    - základní síťové služby
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém

Operační systémy
objekty - dokumenty, složky, zástupci
Kopírování, přesouvání, výběr dokumentů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Seberegulace a sebeorganizace

Internet a zpracování informací
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná základní principy fungování internetu a počítačových síí
    - přenosy dat
    - interentové adresy
    - základní síťové protokoly
    - základní síťové služby
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
  • používá pokročilých způsobů vyhledávání informací
  • ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví

Internetové protokoly a služby
Autorské právo a legální používání softwaru
Ochrana počítače před virovým napadením
Pokročilé vyhledávání informací
Vyhodnocení relevance získaných informací
Možnosti použití získaných informací ve vlastní práci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

Občan, občanská společnost a stát

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Objevujeme Evropu a svět

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Výchova k občanství

8. ročník

Právo a spravedlnost

Profesní orientace

8. ročník

Trh práce

Profesní orientace

8. ročník

Možnosti vzdělávání

Profesní orientace

8. ročník

Volba profesní orientace

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Dějiny výtvarného umění

Dějepis

8. ročník

1. světová válka

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Výchova k občanství

8. ročník

Právní řád ČR

Výchova k občanství

8. ročník

Právo a spravedlnost

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Textový editor
Dotace učebního bloku:   9
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • umí pracovat s textovým, grafickým a s tabulkovým editorem, využívá dalších vhodných aplikací
  • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem
  • využívá účelně vhodných aplikací pro zpracování a prezentaci vlastních prací
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
  • vytvoří několikastránkový textový dokument s vloženými objekty podle zadaných parametrů

Základy práce v pokročilém textovém editoru
- práce s blokem - kopírování, přesunutí, vložení
- vkládání objektů do textu
- tabulátory a odrážky
- formátování písma
- formátování odstavce
- formátování stránky a dokumentu
- základní typografická pravidla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Dějepis

8. ročník

1. světová válka

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Český jazyk a literatura

8. ročník

Stavba věty

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Tabulkový editor
Dotace učebního bloku:   9
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • umí pracovat s textovým, grafickým a s tabulkovým editorem, využívá dalších vhodných aplikací
  • využívá účelně vhodných aplikací pro zpracování a prezentaci vlastních prací
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
  • vytvoří elektronickou tabulku s výstupem do grafu

Základy práce v tabulkovém editoru
- obsah a formátování buněk
- použití vzorců s relativními odkazy
- tabulkové zpracování reálné situace a simulace změn
- optimalizace dat pomocí elektronické tabulky
- výstup tabulky do grafu, interaktivní propojení dat

Komentář
Reálná situace: sobotní nákup
Optimalizace dat: volbou množství zboží dosáhnout zvolené cílové částky za nákup
Reálná situace: elektrické spotřebiče v domácnosti
Optimalizace dat: volbou spotřebiče a doby použití dosáhnout optimální spotřebu energie
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Seberegulace a sebeorganizace

Matematika

8. ročník

Statistika

Matematika

8. ročník

Pythagorova věta

Matematika

8. ročník

Druhá mocnina a odmocnina

Matematika

9. ročník

Funkce

Prezentace
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě
  • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem
  • využívá účelně vhodných aplikací pro zpracování a prezentaci vlastních prací
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
  • vytvoří na zadané téma multimediální prezentaci
  • předvede se slovním doprovodem svou prezentaci za pomoci technických prostředků (dataprojektor, interaktivní tabule, bezdrátový presenter)

Základy tvorby multimediální prezentace
- prvky a možnosti prezentačních programů
- druhy prezentací podle užití
- základní estetická a typografická pravidla pro prezentace
- použití multimediálních prvků
- použití technických prostředků (dataprojektor, presenter, interaktivní tabule)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Zeměpis

9. ročník

Kraje České republiky

Zeměpis

8. ročník

Rusko

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.