Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
8. ročník
Informatika
Bezpečnost na internetu a v sítiDotace učebního bloku:
2
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Desatero pro žáky
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Seberegulace a sebeorganizace
Komunikace
|
Výchova k občanství 6. ročník Volný čas a jeho využití |
Operační systémDotace učebního bloku:
4
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Operační systémy |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Seberegulace a sebeorganizace
|
Internet a zpracování informacíDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Internetové protokoly a služby
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Kooperace a kompetice
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
Občan, občanská společnost a stát
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
Objevujeme Evropu a svět
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
|
Výchova k občanství 8. ročník Právo a spravedlnost Profesní orientace 8. ročník Trh práce Profesní orientace 8. ročník Možnosti vzdělávání Profesní orientace 8. ročník Volba profesní orientace |
Hudební výchova 8. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 8. ročník Dějiny výtvarného umění Dějepis 8. ročník 1. světová válka Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce Dějepis 8. ročník Svět od pol. 17. století a v 18. století Výchova k občanství 8. ročník Právní řád ČR Výchova k občanství 8. ročník Právo a spravedlnost Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova |
Textový editorDotace učebního bloku:
9
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Základy práce v pokročilém textovém editoru
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Dějepis 8. ročník 1. světová válka Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce Dějepis 8. ročník Svět od pol. 17. století a v 18. století Český jazyk a literatura 8. ročník Stavba věty Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova |
Tabulkový editorDotace učebního bloku:
9
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Základy práce v tabulkovém editoru
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Reálná situace: sobotní nákup
Optimalizace dat: volbou množství zboží dosáhnout zvolené cílové částky za nákup Reálná situace: elektrické spotřebiče v domácnosti Optimalizace dat: volbou spotřebiče a doby použití dosáhnout optimální spotřebu energie |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Rozvoj schopností poznávání
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Seberegulace a sebeorganizace
|
Matematika 8. ročník Statistika Matematika 8. ročník Pythagorova věta Matematika 8. ročník Druhá mocnina a odmocnina |
Matematika 9. ročník Funkce |
PrezentaceDotace učebního bloku:
2
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Základy tvorby multimediální prezentace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tvorba mediálního sdělení
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Poznávání lidí
|
Zeměpis 9. ročník Kraje České republiky Zeměpis 8. ročník Rusko Zeměpis 8. ročník Evropa |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
- 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
Kompetence komunikativní
- 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
- 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
- 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
- 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
- 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
- 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
Kompetence pracovní
- 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
- 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
- 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.
- 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.