ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Chemie


Iva Hermannová, 2  týdně, P
Úvod do chemie
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • • uvede příklady chemického děje a čím se zabývá chemie
  • • rozliší fyzikální tělesa a látky
  • • rozpozná u běžně známých dějů, zda dochází k přeměnám látek
  • • uvede příklady chemické výroby ve svém okolí a zhodnotí význam i případná rizika pro společnost a pro obyvatele v okolí chemických závodů

- vymezení chemie
- látky a tělesa
- chemické děje
- chemická výroba

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Vlastnosti látek
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede fyzikální a chemické vlastnosti látek
  • - rozliší známé látky podle jejich různých vlastností
  • - rozpozná u běžně známých dějů, zda dochází k přeměnám látek
  • - navrhne a provede jednoduché chemické pokusy a zaznamená jejich výsledek
  • - popíše společné a rozdílné oblasti vybraných látek
  • - rozpozná skupenství látek a jejich změny
  • - vyhledá v tabulkách (u vybraných látek) hodnoty hustoty, teploty tání, teploty varu a orientuje se v jejich hodnotách

- vlastnosti látek: barva, skupenství, rozpustnost ve vodě, kujnost, tepelná a elektrická vodivost, hustota
- změny skupenství: tání, tuhnutí, vypařování, zkapalnění, sublimace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Fyzika

6. ročník

Elektrické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření teploty těles

Fyzika

8. ročník

Změny skupenství látek

Fyzika

6. ročník

Elektrické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Fyzika

8. ročník

Změny skupenství látek

Fyzika

8. ročník

Vnitřní energie. Teplo

Bezpečnost při experimentální činnosti
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede zásady bezpečné práce v chemické pracovně, poskytne a přivolá první pomoc při úrazu
  • - uvede příklady nebezpečných chemických látek a zásady bezpečné práce s nimi

- zásady bezpečné práce v laboratoři (pracovně)
- první pomoc při úrazu v laboratoři (poleptání, popálení, pořezání)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Směsi
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší stejnorodé a různorodé směsi
  • - rozliší suspenzi, emulzi, pěnu, dým, mlhu a uvede jejich příklady z běžného života
  • - uvede příklad pevné, kapalné a plynné stejnorodé směsi
  • - použije správně (v souvislostech) pojmy: složka roztoku, rozpuštěná látka, rozpouštědlo, rozpustnost, koncentrovanější, zředěnější, nasycený a nenasycený roztok
  • - aplikuje poznatky o vlivu teploty, míchání a plošného obsahu povrchu rozpuštěné látky na rychlost jejího rozpouštění při vysvětlování známých situací z běžného života
  • - vypočítá složení roztoků (hmotnostní zlomek rozpuštěné látky) a připraví roztok o požadovaném složení

- různorodé a stejnorodé směsi (roztoky)
- složky směsi
- složení roztoků
- hmotnostní zlomek

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Matematika

9. ročník

Rovnice a soustavy rovnic

Matematika

7. ročník

Procenta

Oddělování složek směsí
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - sestaví jednoduchou filtrační aparaturu a provede filtraci
  • - popíše jednoduchou destilační aparaturu a vysvětlí princip destilace
  • - navrhne postup oddělování složek směsí v běžném životě
  • - vysvětlí princip usazování a krystalizace
  • - uvede příklad chemické výroby založené na oddělování složek směsi

- usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Voda a vzduch
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozezná a uvede názvy vody v plynném, pevném a kapalném skupenství
  • - zhodnotí význam vody pro život na Zemi
  • - uvede základní vlastnosti vody a její využití v praxi
  • - rozliší vodu destilovanou, pitnou, užitkovou, odpadní, uvede příklady jejich výskytu a použití
  • - uvede princip výroby pitné vody ve vodárnách
  • - vysvětlí oběh vody v přírodě a zhodnotí jeho význam pro život na Zemi
  • - charakterizuje kyslík jako nezbytnou složku pro hoření látek
  • - vysvětlí princip hašení, uvede telefonní číslo hasičů
  • - popíše, co je teplotní inverze a smog, a uvede příklady zdrojů informací o čistotě ovzduší
  • - zjistí a uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v přírodě i v domácnosti
  • - navrhne, jak lze v nejbližším okolí omezovat znečišťování vody a vzduchu

- voda: destilovaná, pitná, odpadní
- výroba pitné vody
- čistota vody
- vzduch: složení, vlastnosti
- čistota ovzduší
- ozonová vrstva

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Výtvarná výchova

8. ročník

Příroda a její proměny

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

částicové složení látek
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede příklady (z praxe) dokazující, že látky se skládají z pohybujících se částic
  • - používá pojmy atom, molekula ve správných souvislostech
  • - popíše složení atomu, vznik kationtu a aniontu z neutrálních atomů

- molekuly, atomy
- atomové jádro, protony, neutrony
- elektronový obal atomu, elektrony, valenční elektrony, ionty

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Elektrické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Fyzika

8. ročník

Vnitřní energie. Teplo

Chemické prvky a chemické sloučeniny
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - používá značky a názvy chemických prvků: Ag, Al, Au, Br, C, Ca, Cl, Cu, F, Fe, H, He, I, Li, K, Mg, Mn, N, Na, O, P, Pb, Pt, S, Si, Sn, Zn
  • - vysvětlí, co udává protonové číslo
  • - vyhledá v tabulkách názvy prvků ke známým (daným) protonovým číslům a zapíše správně ke značce prvku protonové číslo
  • - používá pojmy chemická látka, chemický prvek, chemická sloučenina a chemická vazba ve správných souvislostech
  • - rozliší chemickou značku prvku a chemický vzorec sloučeniny
  • - odvodí složení chemické látky ze vzorce (a z modelu molekuly) chemické sloučeniny

- chemické prvky
- vybrané názvy a značky chemických prvků
- protonové číslo

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Chemické prvky a periodická soustava prvků
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zhodnotí vliv činnosti člověka na změny obsahu kyslíku a ozonu v plynném obalu Země
  • - rozliší kovy a nekovy a uvede příklady vlastností a praktického využití vybraných kovů, slitin a nekovů
  • - rozliší periody a skupiny v PTP a vyhledá známé prvky s podobnými vlastnostmi

- kovy: Fe, Al, Zn, Cu, Ag, Au
- slitiny: mosaz, bronz, dural
- nekovy: H, O, N, Cl, S, C

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Chemické reakce
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší výchozí látky a produkty chemické reakce a určí je správně v konkrétních příkladech
  • - provede jednoduché chemické reakce v laboratoři

- výchozí látky a produkty
- chemický děj

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Kreativita

Kooperace a kompetice

Chemické rovnice
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede zákon zachování hmotnosti pro chemické reakce a využije ho při řešení úloh
  • - zapíše jednoduchými chemickými rovnicemi vybrané chemické reakce
  • - přečte zápis chemické rovnice s užitím názvů chemických látek
  • - odhadne výsledky a vypočítá úlohy s užitím veličin: n, M, m, V, ς a chemických rovnic

- zákon zachování hmotnosti
- látkové množství
- molární hmotnost
- jednoduché chemické rovnice

Oxidy
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - určí oxidační číslo atomů prvků v oxidech
  • - zapíše z názvů vzorce oxidů a naopak ze vzorců jejich názvy
  • - popíše vlastnosti a použití vybraných oxidů a posoudí vliv těchto látek na životní prostředí

- oxid siřičitý, sírový, uhličitý, uhelnatý, vápenatý, dusnatý, dusičitý, křemičitý
- názvosloví oxidů, oxidační číslo
- skleníkový efekt

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Halogenidy
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - určí oxidační číslo atomů prvků v halogenidech
  • - zapíše z názvů vzorce halogenidů a naopak ze vzorců jejich názvy
  • - popíše vlastnosti, použití a význam chloridu sodného

- fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy
- ionty
- názvosloví halogenidů

Kyseliny, pH
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - popíše vlastnosti a použití vybraných kyselin, bezpečné ředění jejich koncentrovaných roztoků a první pomoc při
  • - zapíše z názvů kyselin vzorce a naopak ze vzorců jejich názvy
  • - rozliší kyselé a zásadité roztoky pomocí indikátorů pH a změří pH roztoku univerzálním indikátorovým papírkem
  • - vysvětlí vznik kyselých dešťů, zhodnotí jejich vliv na životní prostředí a uvede příklady opatření, kterými jim lze předcházet
  • - posoudí vliv vybraných kyselin na životní prostředí

- kyseliny: chlorovodíková, sírová, dusičná
- názvosloví kyselin
- pH, indikátory pH
- kyselé deště

Hydroxidy
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - popíše vlastnosti a použití vybraných hydroxidů, jejich bezpečné rozpouštění a první pomoc při zasažení lidského těla těmito látkami
  • - zapíše z názvů hydroxidů vzorce a naopak ze vzorců jejich názvy
  • - posoudí vliv vybraných hydroxidů (v odpadech) na životní prostředí

- hydroxidy: sodný, draselný, vápenatý
- názvosloví hydroxidů

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Zaznamená postup a výsledky experimentu.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové, a stručně je shrne.
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal, přizpůsobí se jejím možnostem komunikace.
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat a sám s druhými nemanipuluje.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.