ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Seminář z biologie


Markéta Morongová, 0  týdně, V
Ekosystémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

     

    Rozmanitost různých ekosystémů v České republice

    Lesní společenstva

    - rostliny a houby našich lesů

    - živočichové v lesích

    - les jako celek

     

    Společenstvo rybníka

    - rostliny rybníka a jeho okolí

    - živočichové rybníka

    - rybník jako celek

     

    Společenstva luk, pastvin a polí

    - rostliny travních společenstev

    - živočichové travních společenstev

    - travní společenstva jako celek

    Komentář

     

    -   zná různé druhy ekosystémů u nás a dokáže uvést

        druhové složení

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

    Rozvoj schopností poznávání

    Sebepoznání a sebepojetí

    Seberegulace a sebeorganizace

    Psychohygiena

    Kreativita

    Poznávání lidí

    Mezilidské vztahy

    Komunikace

    Kooperace a kompetice

    Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

    Hodnoty, postoje, praktická etika

    MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

    Lidské vztahy

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    Ekosystémy

    Vztah člověka k prostředí

    MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

    Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

    Práce v realizačním týmu

    Přírodopis

    6. ročník

    Houby

    Přírodopis

    6. ročník

    Říše rostlin - nižší rostliny

    Přírodopis

    6. ročník

    Říše rostlin - vyšší rostliny

    Přírodopis

    6. ročník

    Nahosemenné rostliny

    Přírodopis

    6. ročník

    Ekosystém les

    Přírodopis

    6. ročník

    Krytosemenné rostliny

    Přírodopis

    6. ročník

    Ekosystém louka

    Přírodopis

    7. ročník

    Bezobratlí živočichové

    Přírodopis

    7. ročník

    Obratlovci

    Přírodopis

    9. ročník

    Ekologie

    MetodyPostupyFormy práce

    exkurze

    krátkodobé projekty

    frontální výuka s demonstračními pokusy nebo pomůckami

    frontální pokusy dle učiva a vybavení kabinetu

    laboratorní práce

    pozorování,
    pokus,
    měření a jeho zpracování,
    práce s trvalými preparáty

    práce s informacemi

    internet, encyklopedie, odborná literatura
    učebnice, historické mapy, časopisy, internet, odborná literatura, historické dokumenty
    archivy, muzea, galerie, historické expozice, knihovny, kulturní památky

    přírodovědné vycházky s pozorováním

    samostatné pozorování

    projektové vyučování

    skupinová práce

    pracovní listy
    s využitím modelů a pracovních listů
    s využitím přírodnin a pracovních listů
    s využitím pomůcek, přístrojů a měřidel, pracovních listů, odborné literatury, počítačových a výukových programů a internetu

    výukové programy a testy na PC

    výukové programy a internet

    frontální výuka

    společná práce žáků ve třídě s dominantním postavením učitele, který řídí, usměrňuje
    a kontroluje  veškeré  aktivity  žáků; 
    hlavním  cílem  je,  aby  si  žáci  osvojili  maximální
    rozsah  poznatků;
    pozornost  je  věnována  vysvětlování, komunikaci  mezi  učitelem  a žáky  ve formě  tzv.  řízeného  rozhovoru

    skupinová práce

    pro skupinovou výuku je charakteristická  spolupráce  žáků při řešení úlohy, problému;
    žáci si při řešení úloh rozdělují práci, každý žák  ve skupině  je  stejně  zodpovědný  za výsledky  společné  práce;
    učitel  žáky  pouze rozděluje  do skupin, zadává  jim  úkoly  k řešení,  podněcuje  je  ke společné  aktivitě,  ale neřídí jejich činnost, nemá vůdčí postavení ve třídě

    individuální výuka

    žáci  pracují individuálně  bez spolupráce  s ostatními,
    individuální  přistup  učitele k žákům a diferenciace cílů

    samostatná práce

    žák  postupně  přebírá odpovědnost  za výsledky  svého  učebního  procesu,
    žáci získávají poznatky vlastním úsilím, relativně nezávisle  na cizí  pomoci  a vnějším  vedení,  a to  zejména  řešením  problémů

    Biologie člověka
    Dotace učebního bloku:   2
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

       

      Buňka a tkáně

      Opěrná soustava

      Pohybová soustava

      Energie

      Trávicí soustava

      Dýchací soustava

      Oběhová soustava

      Vylučovací soustava

      Kožní soustava

      Smysly

      Reflexní terapie

      Evakuace při různých živelných pohromách

      Komentář

       

      • dokáže pracovat s umělým preparátem
      • rozliší jednotlivé druhy buněk a tkání
      • pozná jednotlivé kosti v prostorové orientaci
      • zná zásady 1. pomoci při poranění opěrné soustavy
      • zná cviky na odstranění ploché nohy
      • pozná zkrácené a ochablé svaly a umí požít vhodně správné cviky
      • zná cviky na vadné držení a ploché nohy
      • sestaví vhodný jídelníček
      • zná zásady správné ochrany dutiny ústní
      • naučí se správně dýchat a zná zásady 1. pomoci
      • naučí se správně měřit tlak, tep
      • zná zásady urinoterapie a lymfatické masáže
      • zná zásady 1. pomoci při poranění kůže
      • vyzkouší si Brailovo písmo
      • zdokonalují si své smysly
      • zná zásady reflexních masáží
      • naučí se nacházet reflexní zóny na chodidlech
      • naučí se správně chovat při různých živelných pohromách
      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

      Rozvoj schopností poznávání

      Sebepoznání a sebepojetí

      Seberegulace a sebeorganizace

      Psychohygiena

      Kreativita

      Poznávání lidí

      Mezilidské vztahy

      Komunikace

      Kooperace a kompetice

      Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

      Hodnoty, postoje, praktická etika

      MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

      Lidské vztahy

      ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

      Ekosystémy

      Vztah člověka k prostředí

      MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

      Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

      Práce v realizačním týmu

      Přírodopis

      8. ročník

      Buňky, tkáně, orgány

      Přírodopis

      8. ročník

      Soustava opěrná a svalová

      Přírodopis

      8. ročník

      Trávicí soustava

      Přírodopis

      8. ročník

      Dýchací soustava

      Přírodopis

      8. ročník

      Oběhová soustava

      Přírodopis

      8. ročník

      Soustava vylučovací

      Přírodopis

      8. ročník

      Soustava kožní

      Přírodopis

      8. ročník

      Smyslové orgány

      MetodyPostupyFormy práce

      exkurze

      krátkodobé projekty

      frontální výuka s demonstračními pokusy nebo pomůckami

      frontální pokusy dle učiva a vybavení kabinetu

      laboratorní práce

      pozorování,
      pokus,
      měření a jeho zpracování,
      práce s trvalými preparáty

      práce s informacemi

      internet, encyklopedie, odborná literatura
      učebnice, historické mapy, časopisy, internet, odborná literatura, historické dokumenty
      archivy, muzea, galerie, historické expozice, knihovny, kulturní památky

      samostatné pozorování

      skupinová práce

      pracovní listy
      s využitím modelů a pracovních listů
      s využitím přírodnin a pracovních listů
      s využitím pomůcek, přístrojů a měřidel, pracovních listů, odborné literatury, počítačových a výukových programů a internetu

      výukové programy a testy na PC

      výukové programy a internet

      frontální výuka

      společná práce žáků ve třídě s dominantním postavením učitele, který řídí, usměrňuje
      a kontroluje  veškeré  aktivity  žáků; 
      hlavním  cílem  je,  aby  si  žáci  osvojili  maximální
      rozsah  poznatků;
      pozornost  je  věnována  vysvětlování, komunikaci  mezi  učitelem  a žáky  ve formě  tzv.  řízeného  rozhovoru

      skupinová práce

      pro skupinovou výuku je charakteristická  spolupráce  žáků při řešení úlohy, problému;
      žáci si při řešení úloh rozdělují práci, každý žák  ve skupině  je  stejně  zodpovědný  za výsledky  společné  práce;
      učitel  žáky  pouze rozděluje  do skupin, zadává  jim  úkoly  k řešení,  podněcuje  je  ke společné  aktivitě,  ale neřídí jejich činnost, nemá vůdčí postavení ve třídě

      individuální výuka

      žáci  pracují individuálně  bez spolupráce  s ostatními,
      individuální  přistup  učitele k žákům a diferenciace cílů

      samostatná práce

      žák  postupně  přebírá odpovědnost  za výsledky  svého  učebního  procesu,
      žáci získávají poznatky vlastním úsilím, relativně nezávisle  na cizí  pomoci  a vnějším  vedení,  a to  zejména  řešením  problémů

      Klíčové kompetence

      Kompetence k učení
      • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
      • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
      • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
      • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
      • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
      • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
      Kompetence k řešení problémů
      • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
      • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
      • 7. Provede jednoduchý experiment.
      • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
      Kompetence komunikativní
      • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
      • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
      • 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
      • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
      • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
      • 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

        Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

      • 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
      • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
      • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

        Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

      • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
      • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
      • 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
      • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
      • 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
      • 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
      • 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
      • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

        Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

      • 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
      • 7. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat.
      Kompetence sociální a personální
      • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
      • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
      • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
      • 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
      • 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
      • 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
      • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
      • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
      • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
      • 7. Pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce.
      • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
      • 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
      Kompetence občanské
      • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
      • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
      • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
      • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
      • 7.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
      • 7. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací k tomu, aby se mohl rozhodovat; svůj záměr konzultuje s vyučujícím.
      • 7. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.
      • 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
      • 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
      • 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
      Kompetence pracovní
      • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

        Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

      • 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
      • 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
      • 7. Usiluje o úspornou práci nejen svou, ale i od ostatních.
      • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

        Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

      • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
      • 7. Podílí se na posuzování výrobních postupů a materiálů, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.

        Po skončení laboratorního cvičení je žák schopen správně roztřídit odpady tak, aby neohrozil životní prostředí (chemický odpad nevylije do výlevky, ale do speciálního sběrného kontejneru apod.).