Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
8. ročník
Seminář z biologie
Ekosystémy
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
Rozmanitost různých ekosystémů v České republice Lesní společenstva - rostliny a houby našich lesů - živočichové v lesích - les jako celek
Společenstvo rybníka - rostliny rybníka a jeho okolí - živočichové rybníka - rybník jako celek
Společenstva luk, pastvin a polí - rostliny travních společenstev - živočichové travních společenstev - travní společenstva jako celek |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
- zná různé druhy ekosystémů u nás a dokáže uvést druhové složení |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Psychohygiena
Kreativita
Poznávání lidí
Mezilidské vztahy
Komunikace
Kooperace a kompetice
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Hodnoty, postoje, praktická etika
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
Vztah člověka k prostředí
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Práce v realizačním týmu
|
Přírodopis 6. ročník Houby Přírodopis 6. ročník Říše rostlin - nižší rostliny Přírodopis 6. ročník Říše rostlin - vyšší rostliny Přírodopis 6. ročník Nahosemenné rostliny Přírodopis 6. ročník Ekosystém les Přírodopis 6. ročník Krytosemenné rostliny Přírodopis 6. ročník Ekosystém louka Přírodopis 7. ročník Bezobratlí živočichové Přírodopis 7. ročník Obratlovci Přírodopis 9. ročník Ekologie | ||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
exkurze
krátkodobé projekty
frontální výuka s demonstračními pokusy nebo pomůckami
frontální pokusy dle učiva a vybavení kabinetu
laboratorní práce
pozorování, práce s informacemi
internet, encyklopedie, odborná literatura přírodovědné vycházky s pozorováním
samostatné pozorování
projektové vyučování
skupinová práce
pracovní listy výukové programy a testy na PC
výukové programy a internet
|
frontální výuka
společná práce žáků ve třídě s dominantním postavením učitele, který řídí, usměrňuje skupinová práce
pro skupinovou výuku je charakteristická spolupráce žáků při řešení úlohy, problému; individuální výuka
žáci pracují individuálně bez spolupráce s ostatními, samostatná práce
žák postupně přebírá odpovědnost za výsledky svého učebního procesu, |
Biologie člověkaDotace učebního bloku:
2
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
Buňka a tkáně Opěrná soustava Pohybová soustava Energie Trávicí soustava Dýchací soustava Oběhová soustava Vylučovací soustava Kožní soustava Smysly Reflexní terapie Evakuace při různých živelných pohromách |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
|
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Psychohygiena
Kreativita
Poznávání lidí
Mezilidské vztahy
Komunikace
Kooperace a kompetice
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Hodnoty, postoje, praktická etika
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
Vztah člověka k prostředí
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Práce v realizačním týmu
|
Přírodopis 8. ročník Buňky, tkáně, orgány Přírodopis 8. ročník Soustava opěrná a svalová Přírodopis 8. ročník Trávicí soustava Přírodopis 8. ročník Dýchací soustava Přírodopis 8. ročník Oběhová soustava Přírodopis 8. ročník Soustava vylučovací Přírodopis 8. ročník Soustava kožní Přírodopis 8. ročník Smyslové orgány | ||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
exkurze
krátkodobé projekty
frontální výuka s demonstračními pokusy nebo pomůckami
frontální pokusy dle učiva a vybavení kabinetu
laboratorní práce
pozorování, práce s informacemi
internet, encyklopedie, odborná literatura samostatné pozorování
skupinová práce
pracovní listy výukové programy a testy na PC
výukové programy a internet
|
frontální výuka
společná práce žáků ve třídě s dominantním postavením učitele, který řídí, usměrňuje skupinová práce
pro skupinovou výuku je charakteristická spolupráce žáků při řešení úlohy, problému; individuální výuka
žáci pracují individuálně bez spolupráce s ostatními, samostatná práce
žák postupně přebírá odpovědnost za výsledky svého učebního procesu, |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
- 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
- 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
- 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
- 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
- 7. Provede jednoduchý experiment.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
- 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
- 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
- 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
- 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
- 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
- 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
- 7. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat.
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
- 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
- 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
- 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
- 7. Pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
- 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 7.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
- 7. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací k tomu, aby se mohl rozhodovat; svůj záměr konzultuje s vyučujícím.
- 7. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.
- 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
- 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
- 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
Kompetence pracovní
- 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.
Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.
- 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
- 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
- 7. Usiluje o úspornou práci nejen svou, ale i od ostatních.
- 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
- 7. Podílí se na posuzování výrobních postupů a materiálů, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
Po skončení laboratorního cvičení je žák schopen správně roztřídit odpady tak, aby neohrozil životní prostředí (chemický odpad nevylije do výlevky, ale do speciálního sběrného kontejneru apod.).