ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Zeměpis


Radim Novotný, 2  týdně, P
Planeta Země
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše tvar a rozměry Země

  • Používá s porozuměním základní pojmy související s vesmírem a naší Sluneční soustavou
  • Předvede a vysvětlí základní pohyby Země s pomocí globusu
  • Popíše polohu, povrch, pohyby a jednotlivé fáze Měsíce

Planeta Země
Postavení Země ve vesmíru
Pohyby Země
Měsíc - přirozená družice Země
Sluneční soustava
Vesmír

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Dějepis

6. ročník

Úvod do učiva dějepisu

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Fyzika

9. ročník

Země a vesmír

Glóbus a mapa
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Umí pracovat s mapou a orientuje se v mapových atlasech
  • Připraví a načrtne vlastní myšlenkovou mapu v konkrétní krajině
  • Používá s porozuměním zeměpisnou síť
  • Vysvětlí časová pásma na naší Zemi

Měřítka map
Plán,mapa,práce s buzolou
Základy geografické kartografie,topografie
Mentální mapy
Určování zeměpisné polohy
-rovnoběžky, poledníky
-zeměpisné souřadnice
-zeměpisná síť
čas na zeměkouli












Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kreativita

Tělesná výchova

6. ročník

Turistika

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Dějepis

6. ročník

Úvod do učiva dějepisu

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

6. ročník

Úhel

Litosféra
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí souvislosti v krajinné sféře
  • Objasní stavbu zemského tělesa, dna oceánu
  • Posuzuje zemský povrch jako výsledek působení endogenních a exogenních činitelů
  • Vysvětlí výškové rozdíly v krajině

Krajinná sféra Země a její složky
Stavba země - litosféra
Dno o ceánu
Zemětřesení a sopečná činnost
Vznik pohoří
Jak se mění povrch Země
Povrch Země jako výsledek působení přírodních činitelů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kreativita

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Přírodopis

9. ročník

Geologické děje

Přírodopis

9. ročník

Vznik a stavba Země

Přírodopis

9. ročník

Geologické děje

Přírodopis

9. ročník

Vznik a stavba Země

Atmosféra
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozumí atmosféře, podnebí, ročním obdobím
  • Orientuje se v jednotlivých teplotních pásech
  • Uvede základní charakteristiku oběhu vzduchu na Zemi

Ovzduší (atmosféra)
Počasí
Podnebí
Roční období
Teplotní pásy
Oběh vzduchu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kreativita

Hydrosféra
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí oběh vody na Zemi a pojmy související s hydrosférou

Oběh vody na Zemi(hydrosféra)
Vodstvo na pevnině-vodní toky, jezera, bažiny a umělé vodní nádrže
Ledovce
Podpovrchová voda



Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kreativita

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Biosféra
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Charakterizuje hlavní oblasti jednotlivých typů přírodních krajin na Zemi

Přírodní krajiny v závislosti na zeměpisné šířce a nadmořské výšce
Tropické lesy
Savany
Pouště
Stepi
Lesy mírného pásu
Tundra
Polární oblasti
Výškové stupně v krajině

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Ekosystémy

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kreativita

Přírodopis

6. ročník

Říše rostlin - vyšší rostliny

Přírodopis

7. ročník

Obratlovci

Přírodopis

7. ročník

Obratlovci

Arktida a Antarktida
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Porovná polárních oblasti – Arktidu a Antarktidu

Poloha, rozloha, povrch
Život a ohrožení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Přírodopis

7. ročník

Obratlovci

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Přírodopis

7. ročník

Obratlovci

Oceány a světadíly
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Porovná jednotlivé oceány a světadíly

Světadíly - Asie, Amerika, Afrika, Antarktida, Evropa, Austrálie (poloha, rozloha)
Oceány - Tichý, Atlantský, Indický, Severní ledový (poloha, rozloha)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Dějepis

6. ročník

Úvod do učiva dějepisu

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
Kompetence občanské
  • 7.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
  • 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
Kompetence pracovní
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.