ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Čtenářská dílna


0  týdně, N
rozdělení knih na naučné a beletrii
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • najde nejdůležitější myšlenky v textu

  • soustředěně čte po celou stanovenou dobu
  • umí stručně vystihnout hlavní téma knihy
  • porovná děj a myšlení postav se svou zkušeností
  • své názory kultivovaně vysvětlí ostatním
  • umí napsat anotaci přečtené knihy
  • průběžně zapisuje své myšlenky
  • po přečtení knihy zaznamená své názory na celou knihu

rozdělení knih na naučné a beletrii

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

dívčí literatura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • najde nejdůležitější myšlenky v textu

  • soustředěně čte po celou stanovenou dobu
  • umí stručně vystihnout hlavní téma knihy
  • porovná děj a myšlení postav se svou zkušeností
  • své názory kultivovaně vysvětlí ostatním
  • umí napsat anotaci přečtené knihy
  • průběžně zapisuje své myšlenky
  • po přečtení knihy zaznamená své názory na celou knihu

zvláštnosti literatury pro dívky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

dobrodružná literatura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • najde nejdůležitější myšlenky v textu

  • soustředěně čte po celou stanovenou dobu
  • umí stručně vystihnout hlavní téma knihy
  • porovná děj a myšlení postav se svou zkušeností
  • své názory kultivovaně vysvětlí ostatním
  • umí napsat anotaci přečtené knihy
  • průběžně zapisuje své myšlenky
  • po přečtení knihy zaznamená své názory na celou knihu

stavba napětí v literárním útvaru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

detektivní literatura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • najde nejdůležitější myšlenky v textu

  • soustředěně čte po celou stanovenou dobu
  • umí stručně vystihnout hlavní téma knihy
  • porovná děj a myšlení postav se svou zkušeností
  • své názory kultivovaně vysvětlí ostatním
  • umí napsat anotaci přečtené knihy
  • průběžně zapisuje své myšlenky
  • po přečtení knihy zaznamená své názory na celou knihu

specifika detektivní literatury, slavní detektivové a jejich autoři

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

knihy o dětských hrdinech
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • najde nejdůležitější myšlenky v textu

  • soustředěně čte po celou stanovenou dobu
  • umí stručně vystihnout hlavní téma knihy
  • porovná děj a myšlení postav se svou zkušeností
  • své názory kultivovaně vysvětlí ostatním
  • umí napsat anotaci přečtené knihy
  • průběžně zapisuje své myšlenky
  • po přečtení knihy zaznamená své názory na celou knihu

porovnání životního příběhu, vlastností a myšlení literárních postav s vlastní zkušeností

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
  • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 7. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací k tomu, aby se mohl rozhodovat; svůj záměr konzultuje s vyučujícím.
  • 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.