Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Český jazyk a literatura
Jazyk a jeho útvaryDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Jazykové příručky - PČP, Slovník spisovné češtiny, vyhledávání v různých slovnících, na internetu... |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Stavba mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
Etnický původ
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Kreativita
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Anglický jazyk 6. ročník Rodina Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách Výchova k občanství 6. ročník Domov Dramatická výchova 6. ročník Sociálně komunikační dovednosti |
Čtenářská dílna 6. ročník rozdělení knih na naučné a beletrii Čtenářská dílna 6. ročník detektivní literatura Čtenářská dílna 6. ročník knihy o dětských hrdinech Čtenářská dílna 6. ročník dívčí literatura Čtenářská dílna 6. ročník dobrodružná literatura Výchova k občanství 6. ročník Domov Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách |
|||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
výukové programy a internet internetové slovníky |
Jazyková výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Zvuková stránka jazyka - hláskosloví, přízvuk, výslovnost
Věta jednoduchá: větné členy: ZVČ - typy PS, druhy PO + shoda Souvětí rozeznat od věty jednoduché |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Stavba mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
|
Anglický jazyk 6. ročník Místo,kde žiji Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí |
Čtenářská dílna 6. ročník rozdělení knih na naučné a beletrii Čtenářská dílna 6. ročník detektivní literatura Čtenářská dílna 6. ročník knihy o dětských hrdinech Čtenářská dílna 6. ročník dívčí literatura Čtenářská dílna 6. ročník dobrodružná literatura Dramatická výchova 6. ročník Psychosomatické dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Herní dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Sociálně komunikační dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Náměty a témata v dramatických situacích Dramatická výchova 6. ročník Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry Osobnostní a sociální výchova 6. ročník pravdivá komunikace Osobnostní a sociální výchova 6. ročník kdo jsem a jaký jsem Osobnostní a sociální výchova 6. ročník sociální dovednosti Osobnostní a sociální výchova 6. ročník spolupráce a vztahy Osobnostní a sociální výchova 6. ročník slušné chování Dějepis 6. ročník Starověké Řecko a Řím Dějepis 6. ročník Pravěk Dějepis 6. ročník Nejstarší starověké státy Dějepis 6. ročník Úvod do učiva dějepisu Informatika 6. ročník Internet a e-mailová komunikace |
|||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
výukové programy a testy na PC
výukové programy a internet
|
Sloh
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Práce s textem
Popis - věc, prostor - třída, škola, budova, umělecké dílo + vnější popis (postava), popíše cestu Vyplňování tiskopisů - tvorba jednoduchého formuláře
Objednávka - náležitosti, správnost údajů
Zpráva, oznámení: O - spojeno s výzvou, Z - spojena s hodnocením |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Stavba mediálních sdělení
|
Anglický jazyk 6. ročník Místo,kde žiji Anglický jazyk 6. ročník Můj den Anglický jazyk 6. ročník Rodina Výchova k občanství 6. ročník Rodina Výchova k občanství 6. ročník Volný čas a jeho využití Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí Výchova k občanství 6. ročník Domov Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách Dramatická výchova 6. ročník Náměty a témata v dramatických situacích |
Čtenářská dílna 6. ročník rozdělení knih na naučné a beletrii Čtenářská dílna 6. ročník detektivní literatura Čtenářská dílna 6. ročník knihy o dětských hrdinech Čtenářská dílna 6. ročník dívčí literatura Čtenářská dílna 6. ročník dobrodružná literatura Dramatická výchova 6. ročník Psychosomatické dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Náměty a témata v dramatických situacích Konverzace v anglickém jazyce 6. ročník Místo,kde žiji Konverzace v anglickém jazyce 6. ročník Můj den Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Dopis Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách Anglický jazyk 6. ročník Místo,kde žiji Anglický jazyk 6. ročník Můj den |
Literatura
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Názvosloví - Literární druhy: epika, lyrika, drama Epické žánry - pohádka, bajka, pověst, báje + žánry lidové slovesnosti |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících Pozn.: Pohádky nahradit detektivními příběhy |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Etnický původ
Lidské vztahy
Kulturní diference
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Objevujeme Evropu a svět
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Dějepis 6. ročník Starověké Řecko a Řím Dramatická výchova 6. ročník Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry |
Čtenářská dílna 6. ročník rozdělení knih na naučné a beletrii Čtenářská dílna 6. ročník detektivní literatura Čtenářská dílna 6. ročník knihy o dětských hrdinech Čtenářská dílna 6. ročník dívčí literatura Čtenářská dílna 6. ročník dobrodružná literatura Dramatická výchova 6. ročník Psychosomatické dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Herní dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách |
|||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
krátkodobé projekty
skupinová práce
pracovní listy |
Recitace
třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)
Recitace
školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku
Mladý Demosthenes
školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku
Próza a poezie
pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku
Soutěž v psaní dopisů
pro zájemce do 15 let odeslat do konce února
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
- 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
- 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
- 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce, neztrácí se v podrobnostech.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
- 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
- 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 7. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.
- 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
- 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
- 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
- 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.
Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.
- 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
- 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.