ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Kozáková, 4  týdně, P
Jazyk a jeho útvary
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • JV: pozná, pojmenuje a uvede př. útvarů ČJ
  • vysvětlí, čím se zabývají jednotlivé obory ČJ
  • užívá abecedu (i vnitřní) a chápe význam slovníkových zkratek
  • v praxi využívá různé druhy jazykových příruček

Jazykové příručky - PČP, Slovník spisovné češtiny, vyhledávání v různých slovnících, na internetu...

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Anglický jazyk

6. ročník

Rodina

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Dramatická výchova

6. ročník

Sociálně komunikační dovednosti

Čtenářská dílna

6. ročník

rozdělení knih na naučné a beletrii

Čtenářská dílna

6. ročník

detektivní literatura

Čtenářská dílna

6. ročník

knihy o dětských hrdinech

Čtenářská dílna

6. ročník

dívčí literatura

Čtenářská dílna

6. ročník

dobrodružná literatura

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

MetodyPostupyFormy práce

výukové programy a internet

internetové slovníky

Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • užívá abecedu (i vnitřní) a chápe význam slovníkových zkratek
  • pojmenuje a určí ve větě VČ
  • píše podle pravidel shody
  • uvede př. věty jednoduché a souvětí a pozná rozdíl podle počtu přísudků
  • rozezná druhy substantiv a adjektiv včetně stupňování, rozlišuje druhy zájmen a číslovek a používá jejich správný tvar v ústním i písemném projevu

Zvuková stránka jazyka - hláskosloví, přízvuk, výslovnost


Tvarosloví (ohebné sl. druhy)1, 2, 3, 4 - druhy, skloňování - pravopis + 5 (os., č.,zp. čas)

Věta jednoduchá:  větné členy: ZVČ - typy PS, druhy  PO + shoda
                                                       RVČ - předmět, příslovečné určení, přívlastek Pk (sh., nesh., něk.)

Souvětí rozeznat od věty jednoduché

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Anglický jazyk

6. ročník

Místo,kde žiji

Výchova k občanství

6. ročník

činnosti lidí

Čtenářská dílna

6. ročník

rozdělení knih na naučné a beletrii

Čtenářská dílna

6. ročník

detektivní literatura

Čtenářská dílna

6. ročník

knihy o dětských hrdinech

Čtenářská dílna

6. ročník

dívčí literatura

Čtenářská dílna

6. ročník

dobrodružná literatura

Dramatická výchova

6. ročník

Psychosomatické dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Herní dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Sociálně komunikační dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Náměty a témata v dramatických situacích

Dramatická výchova

6. ročník

Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

pravdivá komunikace

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

kdo jsem a jaký jsem

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

sociální dovednosti

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

spolupráce a vztahy

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

slušné chování

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Dějepis

6. ročník

Úvod do učiva dějepisu

Informatika

6. ročník

Internet a e-mailová komunikace

MetodyPostupyFormy práce

výukové programy a testy na PC

výukové programy a internet

Sloh
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KSV najde nejdůležitější myšlenku textu
  • samostatně vypravuje ústně i písemně
  • zapisuje zvolený typ přímé řeči
  • popíše školní a domácí prostředí, okolí školy a svého bydliště
  • dokáže srozumitelně vysvětlit cestu
  • správně zvolenými jazykovými prostředky vypodobní člověka (spolužák, kamarád, rodinný příslušník)
  • rozliší a použije správně údaje a formulace v textu Z i O, který i graficky zpracuje (i využití PC)
  • správně vyplní formulář, jednoduchý i sám vytvoří
  • samostatně sestylizuje dopis domů, kamarádovi...

Práce s textem
Vypravování, reprodukce - slovní zásoba, všechny tři typy přímé

Popis - věc, prostor - třída, škola, budova, umělecké dílo + vnější popis (postava), popíše cestu
 

Vyplňování tiskopisů - tvorba jednoduchého formuláře

Objednávka - náležitosti, správnost údajů
Dopis - soukromý, úřední

Zpráva, oznámení: O - spojeno s výzvou, Z - spojena s hodnocením
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

Anglický jazyk

6. ročník

Místo,kde žiji

Anglický jazyk

6. ročník

Můj den

Anglický jazyk

6. ročník

Rodina

Výchova k občanství

6. ročník

Rodina

Výchova k občanství

6. ročník

Volný čas a jeho využití

Výchova k občanství

6. ročník

činnosti lidí

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Dramatická výchova

6. ročník

Náměty a témata v dramatických situacích

Čtenářská dílna

6. ročník

rozdělení knih na naučné a beletrii

Čtenářská dílna

6. ročník

detektivní literatura

Čtenářská dílna

6. ročník

knihy o dětských hrdinech

Čtenářská dílna

6. ročník

dívčí literatura

Čtenářská dílna

6. ročník

dobrodružná literatura

Dramatická výchova

6. ročník

Psychosomatické dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Náměty a témata v dramatických situacích

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Místo,kde žiji

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Můj den

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Dopis

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Anglický jazyk

6. ročník

Místo,kde žiji

Anglický jazyk

6. ročník

Můj den

Literatura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • najde nejdůležitější myšlenku textu a rozliší drobné nuance a význam všech použitých slov
  • uvede příklady a rozezná útvary lidové slovesnosti
  • rozezná poezii od prózy, lyriku od epiky a dramatu
  • používá pojmy: sloka, verš, rým, m + m, personifikace
  • vytváří jednoduché verše a rozhoduje o výběru rýmu

Názvosloví  -  Literární druhy: epika, lyrika, drama
Literární prostředky

Epické žánry - pohádka, bajka, pověst, báje + žánry lidové slovesnosti

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících

Pozn.: Pohádky nahradit detektivními příběhy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Dramatická výchova

6. ročník

Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry

Čtenářská dílna

6. ročník

rozdělení knih na naučné a beletrii

Čtenářská dílna

6. ročník

detektivní literatura

Čtenářská dílna

6. ročník

knihy o dětských hrdinech

Čtenářská dílna

6. ročník

dívčí literatura

Čtenářská dílna

6. ročník

dobrodružná literatura

Dramatická výchova

6. ročník

Psychosomatické dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Herní dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

skupinová práce

pracovní listy
s využitím pomůcek, pracovních listů, odborné literatury, počítačových a výukových programů a internetu

Recitace

třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

Recitace

školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku

Mladý Demosthenes

školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku

Próza a poezie

pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

Soutěž v psaní dopisů

pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce, neztrácí se v podrobnostech.
  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
  • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 7. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.
  • 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
  • 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
  • 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.