ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Výtvarná výchova


Aneta Sukdoláková, 2  týdně, P
Kresba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá vizuálně obrazných vyjádření k zaznamenání podnětů z představ a fantazie.
  • Uspořádání prvků do prostoru.
  • Využití perspektivy ve vlastním vyjádření.


- perokresba, šrafura
- studie - linie, tvar, objem a jejich rozvržení v ploše, prostoru, kontrast, podobnost
- spirála, elipsa, řazení, prolínání.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Zobrazování přírodních forem / rostliny, neživá příroda, živočichové, náš svět, vesmír../ - zátiší Fantastický stroj, vynález...

Sebepoznání a sebepojetí

Kreativita

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Matematika

6. ročník

Krychle a kvádr

Tělesná výchova

6. ročník

Atletika

Malba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdokonalení techniky malby - míchá a vrství barvy.

Upevnění techniky, velký formát, práce v plenéru
Teplé a studené barvy, barvy překrývané
Zvětšování, zmenšování - detail, celek
Subjektivní vyjádření fantastických představ
Dekorativní členění plochy - barva, tvar, linie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Pocity vyjádřené linií, barvou Hledání a objevování - fantastická planeta, strom, květina , dopravní prostředek... Autoportrét, můj kamarád Přírodní děje - vítr, déšť..,záznam hudby...

Sebepoznání a sebepojetí

Kreativita

Kombinované techniky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • K tvorbě užívá některé z metod současného výtvarného umění - počítačová grafika,fotografie…

Perspektiva - umístění a velikost objektů na ploše /postavy, stromy, domy../
Písmo, obal na CD, knihu,...
Subjektivně výtvarné vyjádření reality
Plastická tvorba - papír, drát, sádra...
Tematické práce - Vánoce, Velikonoce, dekorativní předměty, vkusná výzdoba třídy, školy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Ilustrace Svátky Život kolem nás Pravěk

Sebepoznání a sebepojetí

Kreativita

Grafika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vybírá,vytváří širokou škálu vizuálně obrazných vyjádření na základě vlastního pozorování a vnímání.Variuje různé vlastnosti prvků pro získání osobitých výsledků.
    1. Vybírá, vytváří širokou škálu vizuálně obrazových vyjádření na základě vlastního pozorování
    Variuje různé vlastnosti prvků pro získání osobitých výsledků
    2. Užívá vizuálně obraz. vyjádření k zaznamenání podnětů z představ a fantazie
    3. Zdokonalení techniky malby - míchá a vrství barvy
    4. Uspořádání prvků do prostoru
    5. Využití perspektivy ve vlastním vyjádření
    6. K tvorbě užívá některé z metod současného výtv. umění - počítačová grafika, fotografie...
    7. Zobrazuje vlastní fantazijní představy
    8. Využívá dekorativních postupů - rozvoj estetického cítění
    9. Výtvarně se vyjadřuje ke svátkům, zvykům, lid. tradicím
    10.Užívá vizuál. obrazového vyjádření k zaznamenání sebe samého a k zachycení vztahu ke konkrétní osobě
  • K tvorbě užívá některé z metod současného výtvarného umění - počítačová grafika,fotografie…
  • Zobrazuje vlastní fantazijní představy.
  • Využívá dekorativních postupů - rozvoj estetického cítění.
  • Výtvarně se vyjadřuje ke svátkům,zvykům,lid.tradicím.
  • Užívá vizuálně obrazného vyjádření k zaznamenání sebe samého a k zachycení vztahu ke konkrétní osobě.

Tisk z koláže,monotyp, frotáž

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Novoročenky, přání

Sebepoznání a sebepojetí

Kreativita

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Provede jednoduchý experiment.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
  • 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
  • 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
  • 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
  • 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
  • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
  • 7. Pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce.
  • 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 7. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
  • 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.