Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Dramatická výchova
Psychosomatické dovednosti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
psychosomatické dovednosti - práce s dechem, správné tvoření hlasu ( šeptání, mluvení nahlas, kontrast), držení těla, verbální i neverbální komunikace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Literatura Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 6. ročník Rodina Výchova k občanství 6. ročník Volný čas a jeho využití Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí Hudební výchova 6. ročník Hudebně pohybové činnosti Tělesná výchova 6. ročník Zdraví a hygiena |
Herní dovednosti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
herní dovednosti - vstup do role, jevištní postava, strukturace herní a jevištní situace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Princip sociálního smíru a solidarity
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Literatura Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 6. ročník Rodina Hudební výchova 6. ročník Hudebně pohybové činnosti Hudební výchova 6. ročník Vokální činnosti |
Sociálně komunikační dovednosti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
sociálně komunikační dovednosti - komunikace v běžných životních situacích, v herních situacích a v situacích skupinové inscenační tvorby, prezentace, reflexe a hodnocení, spolupráce, organizace tvůrčí skupinové práce
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
Lidské vztahy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách Hudební výchova 6. ročník Hudebně pohybové činnosti |
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyk a jeho útvary |
Náměty a témata v dramatických situacích
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
náměty a témata v dramatických situacích - jejich nalézání a vyjadřování
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Kreativita
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 6. ročník Rodina Výchova k občanství 6. ročník Volný čas a jeho využití Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí Výchova k občanství 6. ročník Rodina Hudební výchova 6. ročník Hudebně pohybové činnosti Hudební výchova 6. ročník Vokální činnosti |
Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh |
Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
základní stavební prvky dramatu - situace, postava, konflikt, téma, vrchol, gradace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Literatura Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Dějepis 6. ročník Starověké Řecko a Řím Výchova k občanství 6. ročník Domov Hudební výchova 6. ročník Poslechové činnosti |
Český jazyk a literatura 6. ročník Literatura |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
- 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
- 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 7. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.
- 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
- 7. Učí se reálně odhadnout své možnosti v jednotlivých profesních oborech.
- 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.