ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Dramatická výchova


0  týdně, V
Psychosomatické dovednosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • učí se kultivovanému mluvenému a pohybovému projevu
    Uplatňuje kultivovaný mluvený a pohybový projev.
  • dodržuje základy hlasové hygieny a správného držení těla
    Dodržuje základy hlasové hygieny a správného držení těla.

psychosomatické dovednosti - práce s dechem, správné tvoření hlasu ( šeptání, mluvení nahlas, kontrast), držení těla, verbální i neverbální komunikace

monolog, tvorba a reprodukce poezie a prózy, diskuse

relaxační hry, soustředění

vyjádření emocí, pocitů

paměť a pozornost

práce s imaginární rekvizitou

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

6. ročník

Rodina

Výchova k občanství

6. ročník

Volný čas a jeho využití

Výchova k občanství

6. ročník

činnosti lidí

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Tělesná výchova

6. ročník

Zdraví a hygiena

Herní dovednosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozvíjí, dotváří a opakuje herní situace
    Rozvíjí, variuje a opakuje herní situace
    ( samostatně, s partnerem, ve skupině), přijímá herní pravidla a tvořivě je rozvíjí.
  • přijímá herní pravidla a tvořivě je rozvíjí
    Rozvíjí, variuje a opakuje herní situace
    ( samostatně, s partnerem, ve skupině), přijímá herní pravidla a tvořivě je rozvíjí.

herní dovednosti - vstup do role, jevištní postava, strukturace herní a jevištní situace

improvizace, improvizovaný dialog

dramatizace předlohy, dramatické hry ( fiktivní labyrint, živý řetěz, …)

využití zvukových prostředků k divadelnímu vyjádření

orientace v prostoru, rytmická paměť

vyjádření emocí, pocitů

jednoduchý hudební doprovod

paměť a pozornost

práce s imaginární rekvizitou

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

6. ročník

Rodina

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

6. ročník

Vokální činnosti

Sociálně komunikační dovednosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • prozkoumává témata z více úhlů pohledu
    Prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt, uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou.
  • na příkladech doloží souvislosti mezi prožitkem a jednáním u sebe i druhých
    Propojuje somatické dovednosti při verbálním i neverbálním vyjádření, na příkladech doloží souvislosti mezi prožitkem a jednáním u sebe i druhých

sociálně komunikační dovednosti - komunikace v běžných životních situacích, v herních situacích a v situacích skupinové inscenační tvorby, prezentace, reflexe a hodnocení, spolupráce, organizace tvůrčí skupinové práce
smyslové vnímání

vyjádření emocí, pocitů



Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Lidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Výchova k občanství

6. ročník

činnosti lidí

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

Náměty a témata v dramatických situacích
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • přistupuje k dramatické tvorbě jako ke společnému tvůrčímu procesu
    Přistupuje k dramatické a inscenační tvorbě jako ke společnému tvůrčímu procesu, ve kterém přijímá a plní své úkoly, přijímá zodpovědnost za společnou tvorbu a prezentaci jejího výsledku.

náměty a témata v dramatických situacích - jejich nalézání a vyjadřování

práce na postavě - charakter, motivace, vztahy

dramatická situace, příběh - řazení situací v časové a příčinné následnosti, dramatizace literární předlohy

inscenační tvorba - dramaturgie, režie, herecká práce, scénografie, scénická hudba a zvuk

komunikace s divákem - prezentace, sebereflexe

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

6. ročník

Rodina

Výchova k občanství

6. ročník

Volný čas a jeho využití

Výchova k občanství

6. ročník

činnosti lidí

Výchova k občanství

6. ročník

Rodina

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

6. ročník

Vokální činnosti

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • učí se rozpoznávat základní prvky dramatu, dramatické žánry, divadelní druhy
    Rozpozná ve vlastní dramatické práci i v dramatickém díle základní prvky dramatu, pozná základní divadelní druhy a dramatické žánry a jejich hlavní znaky, kriticky hodnotí dramatická díla i současnou mediální tvorbu


základní stavební prvky dramatu - situace, postava, konflikt, téma, vrchol, gradace

základní dramatické žánry - komedie, tragedie, drama

základní divadelní druhy - činohra, loutkové divadlo ( oživení loutky), opera, opereta, muzikál, balet, pantomima

současná dramatická umění a média - divadelní, filmová, rozhlasová a multimediální

vybrané etapy a typy světového a českého divadla

výrazné osobnosti české a světové dramatické tvorby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Hudební výchova

6. ročník

Poslechové činnosti

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
  • 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 7. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.
  • 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
  • 7. Učí se reálně odhadnout své možnosti v jednotlivých profesních oborech.
  • 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.