Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Fyzika
Látka a tělesoDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- tělesa a látky
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: vodorovný povrch u kapalin, stlačitelnost - injekční stříkačka
molekulová fyzika - pohyb částic - demonstrace difúze - domácí pokus (čaj + voda - pozorovat) - barvivo + voda - pozorovat krystalizace - sůl + voda + nitka - domácí pokus přilnavost |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Chemie 8. ročník částicové složení látek Chemie 8. ročník Úvod do chemie Chemie 8. ročník Vlastnosti látek |
Fyzikální praktika 6. ročník Rozšíření učiva 6. ročníku Pracovní činnosti 6. ročník Práce s plastem Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Chemie 8. ročník Úvod do chemie Chemie 8. ročník Vlastnosti látek |
|||||||||
literatura | |||||||||||
Fyzika učebnice pro 6. ročník ZŠ
Sbírka úloh z fyziky 1. díl pro ZŠ
|
|||||||||||
materiály, pomůcky | didaktická technika | ostatní | |||||||||
siloměry
|
Elektrické vlastnosti látekDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
elektrování při vzájemném dotyku
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: tření tyče, proužek sáčku, papír, elektroskop
vyrobit si doma model atomu |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Chemie 8. ročník částicové složení látek Chemie 8. ročník Vlastnosti látek |
Fyzikální praktika 6. ročník Rozšíření učiva 6. ročníku Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Chemie 8. ročník Vlastnosti látek |
Magnetické vlastnosti látekDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
rozdělení a popis magnetu
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: magnety, magnetka, kovové piliny, kompas, buzola | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Fyzika 8. ročník Elektromagnetické jevy |
Fyzikální praktika 6. ročník Rozšíření učiva 6. ročníku Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem |
Gravitační síla, gravitaceDotace učebního bloku:
4
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
prodloužené pružiny podle velikosti působící síly
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: pružina, siloměr, závaží, sklonné váhy |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Fyzika 7. ročník Síla. Skládání sil Fyzika 7. ročník Deformační účinky síly Fyzika 7. ročník Tření Fyzika 9. ročník Země a vesmír |
Fyzikální praktika 6. ročník Rozšíření učiva 6. ročníku Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti kapalin Fyzika 7. ročník Tření Fyzika 7. ročník Deformační účinky síly Fyzika 7. ročník Síla. Skládání sil Fyzika 9. ročník Země a vesmír Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti plynů |
Měření délkyDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotky délky, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: délková měřidla (přinést z domova) výroba vlastního délkového měřidla pohádka na využití délky měření délky pomocí starších jednotek měření výšky člověka - výpočet aritmetického průměru |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Desetinná čísla Matematika 6. ročník čtverec a obdélník Matematika 6. ročník Trojúhelník Matematika 6. ročník Krychle a kvádr Matematika 7. ročník Trojúhelník Matematika 7. ročník Rovnoběžníky Matematika 7. ročník Lichoběžník Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce s plastem |
Fyzikální praktika 6. ročník Fyzikální dílna Fyzikální praktika 8. ročník Fyzikální dílna Pracovní činnosti 6. ročník Práce s plastem Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Dějepis 6. ročník Nejstarší starověké státy Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
Měření objemu tělesaDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotky objemu, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: měření objemu kapaliny, pevného tělesa pohádka na objem domácí výroba objemového měřidla |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Desetinná čísla Chemie 8. ročník Oddělování složek směsí Chemie 8. ročník Voda a vzduch |
Fyzikální praktika 6. ročník Fyzikální dílna Fyzikální praktika 8. ročník Fyzikální dílna Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti kapalin Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti plynů Chemie 8. ročník Vlastnosti látek Chemie 8. ročník Směsi Chemie 8. ročník Voda a vzduch Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
Měření hmotnosti tělesaDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotky hmotnosti, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: rovnoramenné váhy - měření hmotnosti pevných těles a kapalin pohádka na hmotnost |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Desetinná čísla Chemie 8. ročník Oddělování složek směsí Chemie 8. ročník Voda a vzduch Chemie 8. ročník Chemické prvky a chemické sloučeniny |
Fyzikální praktika 6. ročník Fyzikální dílna Fyzikální praktika 8. ročník Fyzikální dílna Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti kapalin Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti plynů Chemie 8. ročník Vlastnosti látek Chemie 8. ročník Směsi Chemie 8. ročník Voda a vzduch Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
HustotaDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
hustota látky, jednotky, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: hustoměry
laboratorní práce: určení hustoty neznámé látky |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Desetinná čísla Matematika 6. ročník Jednoduché rovnice Matematika 6. ročník Krychle a kvádr |
Fyzikální praktika 6. ročník Fyzikální dílna Fyzikální praktika 8. ročník Fyzikální dílna Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti kapalin Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti plynů Chemie 8. ročník Vlastnosti látek Chemie 8. ročník Směsi Chemie 8. ročník Voda a vzduch |
Měření časuDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotky času, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: měření času | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
Fyzikální praktika 6. ročník Fyzikální dílna Fyzikální praktika 8. ročník Fyzikální dílna Dějepis 6. ročník Pravěk Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
Měření teploty tělesDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotka, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: měření teploty, teploměry
doma sledování teploty a zanesení do grafu dilatometr, bimetalový pásek |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Fyzikální praktika 6. ročník Fyzikální dílna Fyzikální praktika 8. ročník Fyzikální dílna Chemie 8. ročník Vlastnosti látek |
Exkurze
expozice "Accelerating Science" České Budějovice
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
- 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
- 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
- 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
- 7. Provede jednoduchý experiment.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
- 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
- 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
- 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
- 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
- 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 7. Pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
- 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
- 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
Kompetence pracovní
- 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.
Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.
- 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
- 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
- 7. Usiluje o úspornou práci nejen svou, ale i od ostatních.
- 7. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
- 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
- 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.