Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Osobnostní a sociální výchova
pravdivá komunikace
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
zásady komunikace ve dvojici a ve skupině, já a můj volný čas |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Kooperace a kompetice
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách Výchova k občanství 6. ročník Volný čas a jeho využití |
kdo jsem a jaký jsem
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
lidské vlastnosti, schopnosti a dovednosti, moje rodina, hodnocení a sebehodnocení |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Psychohygiena
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 6. ročník Domov Výchova k občanství 6. ročník Rodina |
sociální dovednosti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
domluva ve skupině, domluva s dospělým, vhodný způsob žádání, slušné odmítnutí, |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 6. ročník Rodina Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí |
spolupráce a vztahy
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Co máme společného, tolerance k jinakosti |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Poznávání lidí
Mezilidské vztahy
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 6. ročník Volný čas a jeho využití |
slušné chování
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
chování ve škole, na veřejnosti, řešení problémů |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Seberegulace a sebeorganizace
Mezilidské vztahy
Hodnoty, postoje, praktická etika
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 6. ročník Volný čas a jeho využití |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
- 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
- 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
- 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
Kompetence komunikativní
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
- 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
- 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
- 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
- 7. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat.
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
- 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
- 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
- 7. Pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
- 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 7.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.