ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Matematika


Iva Hermannová, 4  týdně, P
Desetinná čísla
Dotace učebního bloku:   22
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru kladných racionálních čísel
  • Zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností
  • Užívá různé způsoby množstevního vyjádření vztahu celek - část

• Desetinná čísla a desítková soustava
• Zobrazení destinných čísel na číselné ose
• Porovnávání desetinných čísel
• Zaokrouhlování desetinných čísel
• Desetinná čísla a operace s nimi
• Převody jednotek
• Zlomky (rozšiřování, krácení)
• Jednoduché slovní úlohy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Fyzika

6. ročník

Měření času

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti kapalin

Fyzika

7. ročník

Deformační účinky síly

Fyzika

7. ročník

Otáčivé účinky síly

Fyzika

7. ročník

Pohyb tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření času

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

8. ročník

Vnitřní energie. Teplo

Fyzika

8. ročník

Práce, energie a výkon

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti plynů

Dělitelnost přirozených čísel
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel

• Násobek, dělitel
• Znaky dělitelnosti
• Prvočíslo a číslo složené
• Nejmenší společný násobek
• Největší společný dělitel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Jednoduché rovnice
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru kladných racionálních čísel

• řešení jednoduchých rovnic
• Slovní úlohy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti kapalin

Fyzika

7. ročník

Deformační účinky síly

Fyzika

7. ročník

Otáčivé účinky síly

Fyzika

7. ročník

Pohyb tělesa

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

8. ročník

Vnitřní energie. Teplo

Fyzika

8. ročník

Práce, energie a výkon

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti plynů

Úhel
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje velikost úhlu měřením a výpočtem

• Pojem úhlu
• Rýsování a přenášení úhlu
• Osa úhlu
• Měření velikosti úhlu
• Rozdělení úhlů dle velikosti
• Početní operace s úhly
• Vrcholové a vedlejší úhly
• Souhlasné a střídavé úhly


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

čtverec a obdélník
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá polohové a měřitelné vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení jednoduchých praktických problémů
  • Odhaduje a vypočítává obsah a obvod základních rovinných útvarů
  • Načrtne a sestrojí rovinné útvary

• Obsah a obvod čtverce a obdélníka (opakování)
• Převody jednotek obsahu
• Obsah složitějších obrazců

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Osová a středová souměrnost
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru ve středové a osové souměrnosti, určí osově a středově souměrný útvar

• Osová souměrnost
• Středová souměrnost
• Shodné útvary
• Osově a středově souměrné útvary

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Trojúhelník
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá polohové a měřitelné vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení jednoduchých praktických problémů

• Pojem trojúhelníka, druhy trojúhelníků
• Trojúhelníková nerovnost
• Úhly trojúhelníka
• Střední příčka


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Krychle a kvádr
Dotace učebního bloku:   24
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje a charakterizuje základní prostorové útvary (tělesa)
  • Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles
  • Načrtne a sestrojí obraz jednoduchých těles v rovině
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

• Krychle a kvádr
• Síť krychle a kvádru
• Zobrazování těles
• Povrch krychle a kvádru
• Převody jednotek objemu
• Objem krychle a kvádru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzikální praktika

6. ročník

Zpracování návrhu bytu

Výtvarná výchova

6. ročník

Kresba

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Provede jednoduchý experiment.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.