Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Pracovní činnosti
Práce se dřevem
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Orientace v novém pracovním prostředí odborné učebny,dílny + vlastní výrobek
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Základní podmínky života
Ekosystémy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Osová a středová souměrnost Matematika 6. ročník Desetinná čísla Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí Výchova k občanství 6. ročník Domov Fyzika 6. ročník Látka a těleso Fyzika 6. ročník Měření délky Fyzika 6. ročník Hustota Přírodopis 6. ročník Ekosystém les Zeměpis 6. ročník Planeta Země Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce s plastem |
Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Dějepis 6. ročník Pravěk Fyzika 6. ročník Měření délky |
Práce s kovem
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Materiál kov a jeho odlišnosti, specifika oproti dřevu + práce s drátem(BRÝLE - výrobek z jednoho drátku)
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Osová a středová souměrnost Matematika 6. ročník Desetinná čísla Fyzika 6. ročník Hustota Fyzika 6. ročník Měření délky Fyzika 6. ročník Magnetické vlastnosti látek Fyzika 6. ročník Elektrické vlastnosti látek Fyzika 6. ročník Látka a těleso Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem |
Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Fyzika 6. ročník Měření délky |
Práce s plastem
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Vlastnosti plastu + výrobek dle vlastního výběru(OBOUVÁTKO, KLÍČENKA, KLEŠTĚ NA CUKR) |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Osová a středová souměrnost Fyzika 6. ročník Měření délky Fyzika 6. ročník Látka a těleso Pracovní činnosti 6. ročník Práce s plastem |
Pracovní činnosti 6. ročník Práce s plastem Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Fyzika 6. ročník Měření délky |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
- 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
- 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
- 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
- 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
- 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
- 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
- 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
- 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
- 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
- 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
- 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
- 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
- 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
- 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
- 5. Navrhne jednoduchý pokus pro ověření zvoleného řešení.
- 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
- 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
- 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
- 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
Kompetence sociální a personální
- 5. Dokáže se druhému omluvit.
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
- 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
- 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
- 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
- 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
- 3. Seznamuje se se způsobem, jak se šetrně chovat k ŽP.
- 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
- 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
- 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
- 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
- 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
- 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
- 7. Učí se reálně odhadnout své možnosti v jednotlivých profesních oborech.
- 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.