ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Pracovní činnosti


Marie Janotová, 1  týdně, P
Práce se dřevem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Seznámí se s vlastnostmi materiálů a využívá je při práci
  • Užívá pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční zpracování
  • Poznatky využívá pro správnou volbu nářadí i pracovního postupu
  • Připravuje si výkres jednoduchého výrobku
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Orientace v novém pracovním prostředí odborné učebny,dílny + vlastní výrobek
Dřeviny - rozdělení, procházka kolem školy + přesný geometrický útvar
Dřeviny - vlastnosti a užití v praxi + popiska jmenovky
Technické kreslení(náčrt, výkres) + držák, stojka jmenovky
Kóta a kótování, druhy čar + kompletace výrobku JMENOVKA, povrchová úprava(lakování aj.)
Stavba dřeva + vánoční dárek(hra, lakovaná dlaždice, rámeček) -exkurze v truhlářské či keramické dílně
Zopakování a procvičení teorie + technická dokumentace k výrobku NAVIJÁK(příprava šablony - domácí práce)
Test znalostí + řezání šikmých čar(čep,rozpor)
Třískové obrábění + dlabání
Třískové obrábění + vrtání(práce s kolovrátkem)
Dokončovací práce na výrobku + povrchová úprava
Hoblování + výrobek dle výběru(HRNCOVKA, POLIČKA)
Práce na výrobku - dřevo(vrtání na stojanové vrtačce)
Práce na výrobku - dřevo(nažehlování hran)
Kompletace výrobku
Závěrečné hodnocení činností ve školním roce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

6. ročník

Osová a středová souměrnost

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Výchova k občanství

6. ročník

činnosti lidí

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Hustota

Přírodopis

6. ročník

Ekosystém les

Zeměpis

6. ročník

Planeta Země

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Práce s kovem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Seznámí se s vlastnostmi materiálů a využívá je při práci
  • Přemýšlí o praktickém využití různých materiálů, jejich výhodách i nevýhodách v běžné praxi
  • Užívá pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční zpracování
  • Poznatky využívá pro správnou volbu nářadí i pracovního postupu
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Materiál kov a jeho odlišnosti, specifika oproti dřevu + práce s drátem(BRÝLE - výrobek z jednoho drátku)
Vlastnosti kovů, výroba a využití - výrobek HRNCOVKA, POLIČKA(ohýbání drátu, řezání)
Nástroje a nářadí na zpracování kovů - řezání závitů(závitník, závitové očko)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

6. ročník

Osová a středová souměrnost

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Magnetické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Elektrické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Práce s plastem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Seznámí se s vlastnostmi materiálů a využívá je při práci
  • Přemýšlí o praktickém využití různých materiálů, jejich výhodách i nevýhodách v běžné praxi
  • Poznatky využívá pro správnou volbu nářadí i pracovního postupu
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Vlastnosti plastu + výrobek dle vlastního výběru(OBOUVÁTKO, KLÍČENKA, KLEŠTĚ NA CUKR)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

6. ročník

Osová a středová souměrnost

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
  • 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
  • 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 5. Navrhne jednoduchý pokus pro ověření zvoleného řešení.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
  • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
  • 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
  • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 3. Seznamuje se se způsobem, jak se šetrně chovat k ŽP.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 7. Učí se reálně odhadnout své možnosti v jednotlivých profesních oborech.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.