ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Sportovní výchova


Oldřich Záhoř, 0  týdně, N
Všeobecná sportovní příprava
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Osvojí si základní principy sportovního tréninku
    Žák -
    - přichází do tělocvčny včas a řádně vybaven
    - pozorně vyslechne pokyny vyučujícího a zapojíse do přípravy hřiště
    - aktivně se podílí na všech činnostech a snaží se povzbuzovat a motivovat ostatní spolužáky k vyššímu výkonu
    - v pauzách se občerstvuje a poslouchá pokyny vyučujícího (neruší)
    - trénink zakončuje krátkou regenerací
    - pracuje na sobě i ve svém volném čase (kondice)

- krátké sprinty (do 20m)
- posilování s vlastní hmotností
- překážkové dráhy
- rozvoj skokanské vytrvalosti (švihadlo)
- akrobacie (kotouly, přeskoky, váha)
- regenerace (plavání)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Hodnoty, postoje, praktická etika

Tělesná výchova

6. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

6. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

6. ročník

Atletika

Specifická sportovní příprava
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Osvojí si základní principy sportovního tréninku
    Žák -
    - přichází do tělocvčny včas a řádně vybaven
    - pozorně vyslechne pokyny vyučujícího a zapojíse do přípravy hřiště
    - aktivně se podílí na všech činnostech a snaží se povzbuzovat a motivovat ostatní spolužáky k vyššímu výkonu
    - v pauzách se občerstvuje a poslouchá pokyny vyučujícího (neruší)
    - trénink zakončuje krátkou regenerací
    - pracuje na sobě i ve svém volném čase (kondice)

  • Správně vybere a vhodně užije některou z herních činností jednotlivce v proměnlivých podmínkách hry
    - odbití obouruč vrchem i spodem zvládá v proměnlivých podmínkách hry na zmenšeném hřišti (6x12m) a se zmenšeným počtem hráčů (3:3 nebo 4:4)
    - zvládá krokosled a pohyb paží při útočném úderu, úspěšně smečuje fixovaný míč po rozeběhu
    - spolehlivě podává horní rotovaný servis na zmenšené hřiště
    - pádová technika (rybička, skluz, kolíbka, převal do stran)
    - jednoblok bez přesunu
  • Zná tu část pravidel volejbalu, která se dotýká přímo hry
  • Ovládá herní systém se sníženým počtem hráčů na hřišti (trojice, čtvrřice)
  • Účastní se turnajů v minivolejbale trojic

- nácvik herních činností jednotlivce (dále jen HČJ) ve zjednodušených podmínkách
- odbití obouruč spodem
- odbití jednoruč spodem
- odbití obouruč vrchem
- vrchní rotované podání na zmenšené hřiště (6x12m)
- útočný úder (krokosled, pohyb paží, smeřování drženého míče přes sníženou síť
- jednoblok bez přesunů na snížené sítí
- vybírání (rybička, skluz, kolíbka a převal stranou - vše s míčem)
- nácvik citovaných HČJ ve ztížených podmínkách (po přesunech, pádech a jiných předchozích činnostech)
- nácvik HČJ ve vazbách na další HČJ
- průpravné hry zaměřené na rozvoj jednotlivých HČJ
- nácvik herního systému pro hry se sníženým počtem hráčů (2:2, 3:3, 4:4)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Psychohygiena

Kreativita

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Hodnoty, postoje, praktická etika

Tělesná výchova

6. ročník

Zdraví a hygiena

Tělesná výchova

6. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

6. ročník

Gymnastika

Tělesná výchova

6. ročník

Atletika

Lehkoatletická olympiáda

vhodné na konci května

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
Kompetence občanské
  • 5. Podává své osobní návrhy; neodmítá realizovat cizí řešení, je-li výhodnější pro všechny; posuzuje, zda v dané situaci nejsou porušována jeho práva; pokud ano, hledá pomoc.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.