ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Přírodopis


Markéta Morongová, 2  týdně, P
Uspořádání živého světa
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí, co zkoumají jednotlivé biologické vědy
  • - uvede příklady živé a neživé přírody
  • - vyjmenuje základní taxonomické jednotky (říše, kmen, třída, řád, čeleď, rod, druh) a uvede příklady

- biologické vědy
- živá a neživá příroda
- základní taxonomické jednotky (říše, kmen, třída, řád, čeleď, rod, druh)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Práce s mikroskopem
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - popíše stavbu mikroskopu, pracuje s ním, připraví jednoduchý mikroskopický preparát

- stavba mikroskopu
- mikroskopický preparát

Nebuněčnost, jednobuněčnost, mnohobuněčnost
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí rozdíl mezi nebuněčným, jednobuněčným a mnohobuněčným organismem, uvede příklady

- nebuněčnost
- jednobuněčnost
- mnohobuněčnost

Rostlinná buňka
Dotace učebního bloku:   5
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - popíše rostlinnou buňku, vysvětlí funkci organel

- stavba rostlinné buňky
- funkce organel

Projevy života rostlin
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vymezí základní projevy života rostlin, uvede jejich význam, vysvětlí pojmy producent, konzument, reducent, autotrofie, heterotrofie

- fotosyntéza, dýchání, výživa, růst, rozmnožování, dráždivost, vývin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Bakterie
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - uvede význam bakterií v přírodě i pro člověka

- význam bakterií

Houby
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší stavbu buňky hub a rostlin
  • - uvede význam kvasinek v přírodě i pro člověka
  • - rozliší houby s plodnicemi a bez plodnic, uvede příklady a popíše stavbu těla
  • - zná význam hub v přírodě i pro člověka, rozlišuje parazitismus a symbiózu
  • - pozná (i s pomocí atlasu) naše nejznámější jedlé a jedovaté houby

- jednobuněčné houby(kvasinky)
- mnohobuněčné houby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Říše rostlin - nižší rostliny
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná pojmy nižší a vyšší rostliny
  • - rozliší jednobuněčné a mnohobuněčné řasy, uvede jejich význam, výskyt a příklady
  • - vysvětlí rozdíl mezi stélkou a tělem vyšších rostlin, uvede příklady

- řasy
- lišejníky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Vývoj rostlin, přechod rostlin na souš
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí vývoj rostlin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Říše rostlin - vyšší rostliny
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná příklady výtrusných rostlin
  • - vybrané zástupce rozlišuje na mechorosty a kapraďorosty
  • - vysvětlí význam výtrusných rostlin v přírodě

- rostliny výtrusné (mechorosty, kapraďorosty – plavuně, přesličky, kapradiny)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Zeměpis

7. ročník

Asie

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Austrálie

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Zeměpis

6. ročník

Biosféra

Stavba rostlinného těla
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí funkce jednotlivých částí rostlinného těla - (kořen, stonek, list, květ, plod)

- funkce jednotlivých částí rostlinného těla (kořen, stonek, list, květ, plod)
- rozmnožování rostlin

Nahosemenné rostliny
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí rozdíl mezi výtrusnými a semennými rostlinami
  • - podle charakteristických znaků rozlišuje hlavní zástupce nahosemenných rostlin

- znaky nahosemenných rostlin
- hlavní zástupce nahosemenných rostlin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Ekosystém les
Dotace učebního bloku:   1
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná význam lesa a způsoby jeho ochrany

- význam lesa
- ochrana lesa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Vztah člověka k prostředí

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Krytosemenné rostliny
Dotace učebního bloku:   9
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí rozdíl mezi nahosemennou a krytosemennou rostlinou a uvede konkrétní příklady
  • - rozliší podle morfologických znaků základní čeledi rostlin
  • - zná významné zástupce jednotlivých čeledí a dokáže je roztřídit
  • - pracuje s atlasy a zjednodušenými klíči rostlin

- znaky krytosemenných rostlin
- jednoděložné a dvouděložné rostliny
- čeledi rostlin a jejich zástupci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Ekosystém louka
Dotace učebního bloku:   1
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí význam lučních porostů
  • - zná příklady a využití kulturních plodin

- význam lučních porostů
- příklady rostlin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Vztah člověka k prostředí

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Biologická olympiáda

Kategorie 6. - 7. ročník Školní kolo, okresní kolo a krajské kolo biologické olympiády pro zájemce. Adresa: www.biologickaolympiada.cz Školní kolo - poznávačka a test Okresní kolo - vstupní úkol, laboratorní úkol a teorie Krajské kolo - laboratorní úkol a teorie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 9. Vytváří plán dalšího zlepšení své práce, chybu nevnímá jako selhání, ale jako příležitost k hledání jiné cesty řešení.
  • 9. Vytváří kritéria hodnocení, rozpozná vlastní pokrok či stagnaci.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
  • 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
  • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 9. K úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 7. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací k tomu, aby se mohl rozhodovat; svůj záměr konzultuje s vyučujícím.
  • 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
Kompetence pracovní
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.