ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Informatika


Jan Kříž, 0+1  týdně, P
Bezpečnost na internetu a v síti
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu, v počítačové síti a při práci s e-mailem
    - zná zásady Desatera bezpečného používání ICT pro žáky
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - dodržuje zásady komunikace s neznámými osobami
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém

Desatero pro žáky
Desatero pro rodiče

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

Výchova k občanství

6. ročník

Volný čas a jeho využití

Počítače a operační systém
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady
    - zná zásady práce s počítačem jako elektrickým zařízením
    - zná hlavní součásti počítače a chrání je před poškozením
    - zná základy funkce počítačových programů
  • orientuje se v obsluze hardwaru osobního počítače a jeho periferií
  • orientuje se v obsluze operačního systému počítače a v počítačovéí síti, aktivně užívá přidělený osobní účet
    - umí najít a otevřít daný dokument
    - vytvoří novou složku
    - vytvoří nový dokument
    - umí vybrat a přenést data mezi dokumenty, resp. z internetu do dokumentu
  • vytiskne dokument v požadovaném rozsahu

Obsluha osobního počítače a periferií
Užití a nastavení zvolené tiskárny
Nastavení osobního účtu
Organizace vlastních datových souborů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Internet a e-mailová komunikace
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu, v počítačové síti a při práci s e-mailem
    - zná zásady Desatera bezpečného používání ICT pro žáky
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - dodržuje zásady komunikace s neznámými osobami
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • používá informace z různých informačních zdrojů, ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost
  • umí vyhledávat a třídit informace pomocí nástrojů na internetu
    - zná několik ověřených internetových adres pro vyhledávání informací
    - neověřené nebo neznámé zdroje konzultuje s dospělými
    - umí vybrat podstatné části vyhledaných informací
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
  • odešle, přijme, přepošle e-mail s přílohou

Vyhledávání informací na internetu
Třídění a relevance informací
Autorské právo na internetu
e-mail s přílohou

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Mezilidské vztahy

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Bitmapová grafika
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v monožstech digitalizace dat a jejich zpracování
    - zvládá základy práce s digitálním fotoaparátem
    - zvládá základy práce se skenerem
    - umí vytisknout požadovaná data, resp. požadovanou část dokumentu
  • naskenuje obrázek pro uložení nebo tisk
  • pořídí digitální fotografii a přenese ji do počítače
  • vytvoří náročnější bitmapový obrázek v pokročilém grafickém editoru
  • zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě

Digitalizace dat a jejich zpracování
Jednoduché úpravy bitmapové grafiky
Pokročilé bitmapové grafické editory
Kombinace textu, grafiky a multimedií

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Základy práce s textem
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vytiskne dokument v požadovaném rozsahu
  • zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě

Základní práce v pokročilém textovém editoru
Základní estetická a typografická pravidla
Způsoby prezentace dat

Prezentace
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě

Základy tvorby prezentace
- prvky a možnosti prezentačních programů
- základní estetická a typografická pravidla pro prezentace
- použití multimediálních prvků
- použití technických prostředků (dataprojektor, presenter, interaktivní tabule)

Algoritmizace a programování
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá základy algoritmizace a programování
    - pomocí nástroje Baltík zvládá prvky algoritmizace a základě programování
    - chápe a dokáe popsat vztahy mezi objekty
    - analyzuje problém, najde a syntetizuje optimální řešení
  • sestaví, odladí a předvede středně složitý až složitý program v dětském programovacím jazyku

Algoritmizace zadané úlohy
Programování v dětském programovacím jazyce

Komentář

Imagine Logo

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
  • 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.