Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Dějepis
Úvod do učiva dějepisuDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
význam zkoumání dějin, pojmy HISTORIE, ARCHEOLOGIE
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
návštěva muzea či archívu | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Zeměpis 6. ročník Oceány a světadíly Zeměpis 6. ročník Glóbus a mapa Zeměpis 6. ročník Planeta Země |
Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách |
PravěkDotace učebního bloku:
13
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
dělení pravěku podle používaného materiálu
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Den v pravěku- praktikum v přírodě | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Fyzika 6. ročník Měření času Zeměpis 6. ročník Oceány a světadíly Zeměpis 6. ročník Glóbus a mapa Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem |
Anglický jazyk 9. ročník Historie a současnost Velké Británie |
Nejstarší starověké státyDotace učebního bloku:
18
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Egypt, Mezopotámie, národy Blízkého Východu, Indie, Čína - přínost těchto národů pro vývoj technické i kulturní civilizace |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
základní zeměpisné údaje o státě:světadíl, velké řeky, dnešní státy v lokalitě | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Matematika 6. ročník Krychle a kvádr Informatika 6. ročník Internet a e-mailová komunikace Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí Fyzika 6. ročník Měření délky Zeměpis 6. ročník Oceány a světadíly Zeměpis 6. ročník Glóbus a mapa |
Výchova k občanství 6. ročník Domov Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách |
Starověké Řecko a ŘímDotace učebního bloku:
35
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
řecké státy a jejich vývoj politický, boj za svobodu, civilizační přínos pro Evropu
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
projekt "den na řecké olympiádě" | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Matematika 6. ročník Trojúhelník Informatika 6. ročník Internet a e-mailová komunikace Výchova k občanství 6. ročník činnosti lidí Zeměpis 6. ročník Oceány a světadíly Zeměpis 6. ročník Glóbus a mapa Tělesná výchova 6. ročník Atletika |
Dramatická výchova 6. ročník Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry Výchova k občanství 6. ročník Domov Výchova k občanství 6. ročník Rok v jeho proměnách Český jazyk a literatura 6. ročník Literatura |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
- 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
- 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
- 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
- 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
- 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
Kompetence pracovní
- 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.