ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Dějepis


Eva Zálohová, 2  týdně, P
Úvod do učiva dějepisu
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí na konkrétních příkladech důležitost a potřebnost dějepisných poznatků
  • - uvede příklady zdrojů informací o minulosti, pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány
  • - vysvětlí počítání křesťanského letopočtu, vyčte základní údaje z časové osy a umí ji vytvořit podle zadaných údajů
  • - vysvětlí údaje na historické mapě

význam zkoumání dějin, pojmy HISTORIE, ARCHEOLOGIE
způsoby získávání informací, druhy pramenů
historický čas a prostor, kalendář, letopočet
práce s časovou osou a histirickou mapou

Komentář
návštěva muzea či archívu
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Zeměpis

6. ročník

Oceány a světadíly

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Zeměpis

6. ročník

Planeta Země

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Pravěk
Dotace učebního bloku:   13
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - na základě informací získaných i z jiných zdrojů zdokumentuje život lidí oné doby
  • - zhodnotí přínos zemědělství a zpracování kovů pro vývoj lidské společnosti
  • - dá do souvislosti názvy jednotlivých období pravěku s vývojem lidské společnosti se zřetelem k archeologickým nalezištím na našem území
  • - dokáže do sešitu vpisovat a vlepovat informace z jiných zdrojů k danému učivu
  • - přispívá k práci menší skupiny, dokáže stručně prezentovat výsledky práce
  • - plní zadané úkoly a vytváří si svůj systém učení se dějepisu

dělení pravěku podle používaného materiálu
vývoj lidského druhu
vývoj materiálního a kulturního života

Komentář
Den v pravěku- praktikum v přírodě
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Fyzika

6. ročník

Měření času

Zeměpis

6. ročník

Oceány a světadíly

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Anglický jazyk

9. ročník

Historie a současnost Velké Británie

Nejstarší starověké státy
Dotace učebního bloku:   18
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - na základě informací získaných i z jiných zdrojů zdokumentuje život lidí oné doby
  • - rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem nejstarších států
  • - zhodnotí přínos nejstarších států pro další vývoj civilizace
  • - uvede příklady nejvýznamnějších památek starověku
  • - objasní pojem STÁT pomocí funkcí panovníka a jednotlivých společenských skupin a vysvětlí principy fungování různých forem vlády
  • - pomocí časové přímky zjistí údaje o daných státech
  • - ukáže daný stát na mapě a uvede základní zeměpisné údaje
  • - dokáže do sešitu vpisovat a vlepovat informace z jiných zdrojů k danému učivu
  • - přispívá k práci menší skupiny, dokáže stručně prezentovat výsledky práce
  • - plní zadané úkoly a vytváří si svůj systém učení se dějepisu

Egypt, Mezopotámie, národy Blízkého Východu, Indie, Čína - přínost těchto národů pro vývoj technické i kulturní civilizace

Komentář
základní zeměpisné údaje o státě:světadíl, velké řeky, dnešní státy v lokalitě
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Matematika

6. ročník

Krychle a kvádr

Informatika

6. ročník

Internet a e-mailová komunikace

Výchova k občanství

6. ročník

činnosti lidí

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Zeměpis

6. ročník

Oceány a světadíly

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Starověké Řecko a Řím
Dotace učebního bloku:   35
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a jejích osobností pro evropskou civilizaci
  • - objasní pojem STÁT pomocí funkcí panovníka a jednotlivých společenských skupin a vysvětlí principy fungování různých forem vlády
  • - pomocí časové přímky zjistí údaje o daných státech
  • - ukáže daný stát na mapě a uvede základní zeměpisné údaje
  • - zdůvodní, proč byla athénská demokracie vzorem pro novodobé formy vlády
  • - dokáže do sešitu vpisovat a vlepovat informace z jiných zdrojů k danému učivu
  • - přispívá k práci menší skupiny, dokáže stručně prezentovat výsledky práce
  • - je schopen (a) souvisle vypravovat podle zadané předlohy
  • - plní zadané úkoly a vytváří si svůj systém učení se dějepisu

řecké státy a jejich vývoj politický, boj za svobodu, civilizační přínos pro Evropu
římský stát, jeho politický vývoj, přínos pro evropskou kulturu a civilizaci
pojmy ANTIKA, DEMOKRACIE, MARATHON

Komentář
projekt "den na řecké olympiádě"
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Matematika

6. ročník

Trojúhelník

Informatika

6. ročník

Internet a e-mailová komunikace

Výchova k občanství

6. ročník

činnosti lidí

Zeměpis

6. ročník

Oceány a světadíly

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Tělesná výchova

6. ročník

Atletika

Dramatická výchova

6. ročník

Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Výchova k občanství

6. ročník

Rok v jeho proměnách

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
  • 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
Kompetence pracovní
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.