ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Hudební výchova


Jiří Balek, 1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá intonačně a rytmicky přesně
  • zpívá v jednohlase, popř. v dvojhlase
  • reprodukuje písně s oporou
  • rozezpívá se, zpívá dle dirigentského gesta
  • umí slovně charakterizovat rozdíl mezi stupnicí a tóninou
  • orientuje se v jednoduchém notovém zápisu písně

· nasazení tónu, hlavový tón, tvoření měkkého tónu, pěvecké dýchání, zpěv tvořený na dechové opoře, hlasová hygiena
· zpěv jednohlasý, popř. vícehlasý
· zpěv kánonický
· lidové písně, umělé písně
· zpěv s oporou
· zpěv dle dirigentského gesta
· hudební hry
· hudebně - výrazové prostředky
· orientace v notovém zápisu
· reprodukce tónů, intervalů, krátkých motivů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Dramatická výchova

6. ročník

Herní dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Náměty a témata v dramatických situacích

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • správně rytmicky doprovází jednoduchou píseň na Orfovy nástroje
  • má rytmické cítění a rytmickou pamě
  • dokáže vytvořit vlastní rytmické motivy
  • účastní se instrumentálních činností

· hra na hudební nástroje
· využití Orfova instrumentáře i klasického nástroje
· hra na tělo
· reprodukce motivů, jednoduchých skladbiček
· rytmické hud. formy - pochod, polka, valčík

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Komunikace

Kooperace a kompetice

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá své schopnosti a dovednosti při hudebně pohybových aktivitách
  • účastní se hudebně pohybových činností
  • pohybem vyjadřuje pochodový, polkový a valčíkový rytmus
  • doprovází hudbu pohybem s využitím tanečních prvků a taktováním

· doprovod znějící hudby pohybem
· taktování, taneční kroky - prvky lidových tanců - polka, valčík
· hudba a tanec

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Dramatická výchova

6. ročník

Psychosomatické dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Herní dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Sociálně komunikační dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Náměty a témata v dramatických situacích

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • účastní se poslechových činností
  • sluchem rozliší zvuk vybraných hudebních nástrojů a dovede je pojmenovat
  • rozliší stavbu vokální a instrumentální
  • umí rozlišit lidovou a umělou píseň, melodram, muzikál, operu a operetu

· poznávání hudebních nástrojů
· píseň lidová a umělá
· vokální a instrumentální skladba
· rondo, variace
· melodram
· muzikál
· opereta, opera
· poslech vybraných skladeb

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Dramatická výchova

6. ročník

Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
Kompetence sociální a personální
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů