ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Výchova k občanství


Anežka Lipplová, 1  týdně, P
Národ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem národ z hlediska své sounáležitosti k českému národu a České republice
  • zhodnotí významné historické mezníky v dějinách národa
  • objasní přínos významných osobností, které proslavily náš národ
  • uvede příklady zajímavých a památných míst našeho státu a význačných děl z oblasti kultury
  • zaujme vlastní postoj k lid. zvykům a tradicím

Národ
kořeny a historie našeho národa
národní bohatství (přírodní krásy, kulturní bohatství, významné osobnosti a jejich dílo, lidové zvyky a tradice)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

7. ročník

Stavba věty

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Vlast
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu
  • objasní význam důležitých symbolů našeho státu a vyhodnotí příležitosti jejich použití

Vlast
pojem vlasti, vlastenectví
státní symboly
státní svátky
hlavní město Praha

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Mezilidské vztahy

Kreativita

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

7. ročník

Stavba věty

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Obec, region, země
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování ke kulturním a přírodním objektům a aktivně proti němu vystupuje výstup

Obec, region, země
zajímavá a památná místa
ochrana kulturních památek
město Český Krumlov
vztah k přírodě, ekologie (ChKO, NP)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literatura

Český jazyk a literatura

7. ročník

Stavba věty

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Majetek a vlastnictví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dokáže se rozhodnout, jak vhodně nakládat s penězi
  • objasní, z jakých zdrojů pochází příjmy státu a kam směřují jeho výdaje
  • rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady

Majetek a vlastnictví
druhy majetku a způsoby jeho nabývání
hospodaření s penězi, rozpočet
vlastnictví
ochrana majetku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Základní podmínky života

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Etnický původ

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Výchova ke zdraví

7. ročník

Provoz a údržba domácnosti

Kultura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovnává různé podoby a projevy kultury (jazyka, cestování, bydlení, odívání, chování)
  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory
  • orientuje se v nabídce jednotlivých kulturních institucí
  • charakterizuje prostředky masové komunikace
  • posoudí vliv médií na utváření kultury a na veřejné mínění

Kultura
různé významy pojmu kultura
kulturní historie (umělecké slohy)
hodnoty a tradice
kulturní instituce - typy, jejich nabídka, význam pro život
média a jejich vliv na utváření kultury, veřejného mínění a chování lidí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Český jazyk a literatura

7. ročník

Stavba věty

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Volný čas

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Nové obzory 15.-16. století

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Dějepis

7. ročník

Nové obzory 15.-16. století

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Obrana vlasti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše situace, kdy je třeba bránit vlast

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 7.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
  • 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
  • 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
  • 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
  • 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
  • 7. Učí se reálně odhadnout své možnosti v jednotlivých profesních oborech.
  • 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.