ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Matematika


Iva Hermannová, 4  týdně, P
Racionální čísla
Dotace učebního bloku:   40
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru racionálních čísel
  • Užívá různé způsoby množstevního vyjádření vztahu celek - část
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace

• čtení a zápis zlomku
• Zlomek a desetinné číslo
• Zobrazení zlomku na číselné ose
• Převrácený zlomek
• Smíšené číslo
• Početní operace se zlomky
• Složený zlomek

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Celá čísla
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru racionálních čísel
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace
  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic
  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data

• Čtení a zápis celého čísla
• Zobrazení na číselné ose
• Opačné číslo
• Absolutní hodnota čísla
• Početní operace s celými čísly
• Slovní úlohy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Procenta
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá účelně kalkulátor
  • Užívá různé způsoby množstevního vyjádření vztahu celek - část
  • řeší aplikační úlohy na procenta
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace
  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data

• Pojem procenta
• Základ, procentová část, počet procent
• Promile
• Slovní úlohy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Chemie

8. ročník

Směsi

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost
Dotace učebního bloku:   30
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá různé způsoby množstevního vyjádření vztahu celek - část
  • řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem
  • Pracuje s měřítky map a plánů
  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic
  • Určuje vztah přímé a nepřímé úměrnosti
  • Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem

• Poměr
• Zvětšní, zmenšení, rozdělení v daném poměru
• Měřítko mapy a plánu
• Úměra
• Přímá a nepřímá úměrnost
• Trojčlenka

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Výchova k občanství

7. ročník

Majetek a vlastnictví

Fyzika

7. ročník

Pohyb tělesa

Trojúhelník
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Charakterizuje a třídí základní rovinné útvary
  • Odhaduje a vypočítává obsah a obvod základních rovinných útvarů
  • Načrtne a sestrojí rovinné útvary
  • Užívá k argumentaci a při výpočtech věty o shodnosti trojúhelníků
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

• Těžnice a výšky
• Kružnice opsaná a vepsaná
• Shodnost trojúhelníků
• Věty o shodnosti
• Konstrukce trojúhelníků
• Obsah trojúhelníka

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Informatika

7. ročník

Bitmapová a vektorová grafika

Rovnoběžníky
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Charakterizuje a třídí základní rovinné útvary
  • Odhaduje a vypočítává obsah a obvod základních rovinných útvarů
  • Načrtne a sestrojí rovinné útvary
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

• Pojem čtyřúhelníku
• Vlastnosti čtyřúhelníků
• Rozdělení čtyřúhelníků
• Konstrukce čtyřúhelníku
• Obsah a obvod čtyřúhelníku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Informatika

7. ročník

Bitmapová a vektorová grafika

Lichoběžník
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Charakterizuje a třídí základní rovinné útvary
  • Odhaduje a vypočítává obsah a obvod základních rovinných útvarů
  • Načrtne a sestrojí rovinné útvary
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

• Pojem lichoběžníku
• Vlastnosti lichoběžníku
• Rozdělení lichoběžníků
• Konstrukce lichoběžníku
• Obsah a obvod lichoběžníku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Informatika

7. ročník

Bitmapová a vektorová grafika

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Provede jednoduchý experiment.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.