ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Informatika


Jan Kříž, 0+1  týdně, P
Bezpečnost na internetu a v síti
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady při práci s e-mailem
    - dodržuje odhlašování při ukončení práce
    - neotvírá neznámé přílohy
    - nerozesílá spam
    - dodržuje formu e-mailové komunikace
    - umí poslat e-mail s přílohou

Desatero pro žáky
Desatero pro rodiče

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

Výchova k občanství

6. ročník

Volný čas a jeho využití

Počítače a operační systém
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná funkci, parametry a užití jednotlivých komponent osobního počítače
  • zná základní principy fungování osobního počítače a jeho periferií
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém

Komponenty osobního počítače a periferie
Zásady práce v počítačové síti a na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Internet a zpracování informací
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
  • ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost
  • zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
  • použije vhodný postup pro přenos dat různých velikostí
    - přenos po internetu
    - přenos pomocí externích medií

Vyhledávání a zpracování informací na internetu
Autorské právo na internetu
Přenos dat různých velikostí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Dějepis

7. ročník

Nové obzory 15.-16. století

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Český jazyk a literatura

7. ročník

Stavba věty

Bitmapová a vektorová grafika
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pracuje s bitmapovou a vektorovou grafikou
  • nafotí a uloží digitální fotografii
  • upraví (retušuje) digitální fotografii nebo jiný bitmapový obraz
  • pracuje s grafikou ve vrstvách, vytvoří koláž, vytvoří středně složitou vektorovou grafiku

Bitmapová grafika
- pořízení a retuš digitální fotografie
- bitmapová koláž, práce ve vrstvách
Vektorová grafika
- prvky a úpravy vektorové grafiky
- práce ve vrstvách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

7. ročník

Lichoběžník

Matematika

7. ročník

Rovnoběžníky

Matematika

7. ročník

Trojúhelník

Fyzika

7. ročník

Síla. Skládání sil

Fyzika

7. ročník

Pohyb tělesa

Tvorba webových stránek
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná základní principy fungování osobního počítače a jeho periferií
  • zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě
  • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem
  • nafotí a uloží digitální fotografii
  • upraví (retušuje) digitální fotografii nebo jiný bitmapový obraz
  • vytvoří jednoduchý text v pokročilém textovém editoru
  • použije vhodný postup pro přenos dat různých velikostí
    - přenos po internetu
    - přenos pomocí externích medií

HTML jazyk
Homesite

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Kreativita

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Stavba mediálních sdělení

Vnímání autora mediálních sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Tvorba mediálního sdělení

Práce v realizačním týmu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
Kompetence komunikativní
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 7. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.