Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
7. ročník
Český jazyk a literatura
Jazyková výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Tvarosloví včetně neohebných slovních druhů
Význam slov- termíny, S a H, slova K a A, slova básnická, knižní výrazy
Obohacování slovní zásoby, tvorba slov |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
|
Anglický jazyk 7. ročník Země, ve které žiji Výchova k občanství 7. ročník Obec, region, země |
Dějepis 7. ročník Nové obzory 15.-16. století Dějepis 7. ročník Český stát ve 14.-16. století Dějepis 7. ročník Velké říše raného středověku Dějepis 7. ročník Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století Dějepis 7. ročník Evropa v době rozvinutého středověku Výchova k občanství 7. ročník Kultura Výchova k občanství 7. ročník Obec, region, země Výchova k občanství 7. ročník Vlast Výchova k občanství 7. ročník Národ |
Stavba věty
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Tvarosloví - slovní druhy
ohebné: 1, 2, 3, 4 - druhy a mluvnické kategorie., 5 - rod, vid, tř., vzor Věty jednočlenné, dvojčlenné, větné ekvivalenty
Skladba: věta jednoduchá a souvětí podřadné |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Stavba mediálních sdělení
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Kreativita
|
Informatika 7. ročník Internet a zpracování informací |
Výchova k občanství 7. ročník Kultura Výchova k občanství 7. ročník Obec, region, země Výchova k občanství 7. ročník Vlast Výchova k občanství 7. ročník Národ |
Sloh
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Popis odborný - popis pracovního postupu Výpisek, výtah - hlavní myšlenky textu, grafický záznam. Charakteristika - popis vnitřní: kamarád, spolužák, rodinný příslušník
Životopis - strukturovaný, nestrukturovaný
Žádost jako úřední doklad |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
|
Konverzace v anglickém jazyce 7. ročník Volný čas Konverzace v anglickém jazyce 7. ročník Já a moje rodina Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Dopis Anglický jazyk 7. ročník Volný čas Anglický jazyk 7. ročník Já a moje rodina |
Literatura
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Balada, romance, povídka
Životopis: beletrie, dokumentární, ke studijním účelům, komerční... |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Poznávání lidí
Hodnoty, postoje, praktická etika
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Objevujeme Evropu a svět
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
Lidské vztahy
Princip sociálního smíru a solidarity
|
Český jazyk a literatura 7. ročník Lit. - chronologie |
Konverzace v anglickém jazyce 7. ročník Svět zvířat Výchova k občanství 7. ročník Obec, region, země Výchova k občanství 7. ročník Vlast Český jazyk a literatura 7. ročník Lit. - chronologie Anglický jazyk 7. ročník Svět zvířat |
Lit. - chronologie
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Mýty, biblické příběhy Balady - Erben; Povídky - Němcová, Neruda Poč. písemnictví - středověk (C+M až Bible kralická tj. 9. - 13. stol.; Jan Hus, J.A.Komenský, pobělohorská čeština) |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 7. ročník Literatura Dějepis 7. ročník Nové obzory 15.-16. století Dějepis 7. ročník Český stát ve 14.-16. století Dějepis 7. ročník Evropa v době rozvinutého středověku Dějepis 7. ročník Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století Dějepis 7. ročník Velké říše raného středověku |
Český jazyk a literatura 7. ročník Literatura |
Recitace
třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)
Recitace
školní kolo v pro žáky 6. - 9. roč. do konce kalendářního roku
Mladý Demosthenes
školní kolo v pro žáky 6. - 9. roč. do konce kalendářního roku
Próza a poezie
pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku
Soutěž v psaní dopisů
pro zájemce do 15 let odeslat do konce února
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
- 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
- 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
- 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
- 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
Kompetence sociální a personální
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
- 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 7.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
- 7. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací k tomu, aby se mohl rozhodovat; svůj záměr konzultuje s vyučujícím.
- 7. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.
- 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
- 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
- 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
- 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
- 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.
Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.
- 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
- 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
- 7. Učí se reálně odhadnout své možnosti v jednotlivých profesních oborech.
- 7. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, hledá různá hlediska posouzení.
- 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.