ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Kozáková, 4  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • JV: užívá správné mluvnické tvary ohebných slovních druhů a tím lépe formuluje text i rozumí jeho obsahu, druhy příslovcí, rozezná spojky P a S
  • tříbí svůj cit pro jazyk, orientuje se ve smyslu sdělení, vyjádří pocity
  • odvozováním, skládáním a zkracováním slov rozšiřuje svou slovní zásobu
  • rozlišuje a prakticky používá význam slov , rozezná slova přejatá a novotvary, pozná archaismy
  • prakticky použije jazykové příručky a ověřuje pravopisná pravidla

Tvarosloví včetně neohebných slovních druhů


Základní pravidla psaní velkých písmen - jména vlastní, názvy - zeměpisné, institucí
 

Význam slov- termíny, S a H, slova K a A, slova básnická, knižní výrazy

Obohacování slovní zásoby, tvorba slov

Skladba: věta jednoduchá a souvětí podřadné

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Výchova k občanství

7. ročník

Obec, region, země

Dějepis

7. ročník

Nové obzory 15.-16. století

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Výchova k občanství

7. ročník

Obec, region, země

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Výchova k občanství

7. ročník

Národ

Stavba věty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • najde rozdíl a vytvoří příklad na větu jednoduchou, dvojčlennou a VE › vhodně jimi obohatí svou slovní zásobu
  • provede rozbor větných členů a graficky je znázorní
  • s využitím znalosti otázek na VČ určuje druhy VV, v psaném projevu správně umístí čárku, v mluveném projevu hospodaří s dechem a dělá pauzy podle smyslu

Tvarosloví - slovní druhy

ohebné: 1, 2, 3, 4 - druhy a mluvnické kategorie., 5 - rod, vid, tř., vzor
neohebné: s důrazem na příslovečné spřežky a druhy spojek

Věty jednočlenné, dvojčlenné, větné ekvivalenty

Skladba: věta jednoduchá a souvětí podřadné
Větné členy: ZVČ - typy PS, něk. PO + shoda
                      RVČ včetně Doplňku + souřadně spojené větné členy
Skladba: souvětí podřadné a souřadně spojené věty vedlejší
Souvětí podřadné, druhy vět vedlejších, interpunkce, grafy
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Informatika

7. ročník

Internet a zpracování informací

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Výchova k občanství

7. ročník

Obec, region, země

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Výchova k občanství

7. ročník

Národ

Sloh
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KSV: přehledně a názorně řadí jednotlivé fáze přípravy, výroby, (pokusy) ... ev. sám předvede, porovná, komentuje, doporučí, zhodnotí
  • patřičně pojmenuje vlastnosti, popíše povahu, schopnosti, jednání a chování
  • představí sám sebe
  • porovná, zhodnotí, popř. zkritizuje chování a jednání člověka
  • samostatně napíše svůj nestrukturovaný životopis
  • vyplní tiskopis strukturovaného životopis + chronologie, úprava (i na PC)
  • sestylizuje žádost a pozvánku a graficky ji upraví na PC
  • rozezná výpisek od výtahu
  • v ostatních hodinách využije znalosti a samostatně pořizuje výpisek ze zadané látky

Popis odborný - popis pracovního postupu

Výpisek, výtah - hlavní myšlenky textu, grafický záznam.

Charakteristika - popis vnitřní: kamarád, spolužák, rodinný příslušník

Životopis - strukturovaný, nestrukturovaný
V literatuře: biografie, autobiografie (životopis v beletrii, dokumentární, komerční...)

Žádost jako úřední doklad
Pozvánka k různým příležitostem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Volný čas

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Já a moje rodina

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Dopis

Anglický jazyk

7. ročník

Volný čas

Anglický jazyk

7. ročník

Já a moje rodina

Literatura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LV: rozezná a uvede příklady epických žánrů
  • rozezná a vlastními slovy vysvětlí rozdíl mezi lidovou a umělou tvorbou
  • na základě vlastního výběru přečte životopis slavné osobnosti, z něhož vybere zákl. informace, zhodnotí a ne/doporučí knihu k přečtení spolužákům
  • na základě tichého čtení převypráví daný text shrne poznatky a dojmy
  • sehraje se spolužáky scénku

Balada, romance, povídka
Lidová a umělá tvorba, char. rysy

Životopis: beletrie, dokumentární, ke studijním účelům, komerční...

Jazykové prostředky
Dějová linie a dějové napětí vyprávění

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Lidské vztahy

Princip sociálního smíru a solidarity

Český jazyk a literatura

7. ročník

Lit. - chronologie

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Svět zvířat

Výchova k občanství

7. ročník

Obec, region, země

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Český jazyk a literatura

7. ročník

Lit. - chronologie

Anglický jazyk

7. ročník

Svět zvířat

Lit. - chronologie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • získá zákl. přehled vývoje české a světové lit.přehledu - žánry, díla, autoři

Mýty, biblické příběhy
Kosmas, Dalimil

Česká literatura 19. století                                                                                                                                                                                                                               

Balady - Erben; Povídky - Němcová, Neruda

Poč. písemnictví - středověk (C+M až Bible kralická tj. 9. - 13. stol.; Jan Hus, J.A.Komenský, pobělohorská čeština)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literatura

Dějepis

7. ročník

Nové obzory 15.-16. století

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literatura

Recitace

třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

Recitace

školní kolo v pro žáky 6. - 9. roč. do konce kalendářního roku

Mladý Demosthenes

školní kolo v pro žáky 6. - 9. roč. do konce kalendářního roku

Próza a poezie

pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

Soutěž v psaní dopisů

pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
  • 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
  • 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 7.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
  • 7. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací k tomu, aby se mohl rozhodovat; svůj záměr konzultuje s vyučujícím.
  • 7. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.
  • 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
  • 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
  • 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
  • 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
  • 7. Učí se reálně odhadnout své možnosti v jednotlivých profesních oborech.
  • 7. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, hledá různá hlediska posouzení.
  • 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.