Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
7. ročník
Dějepis
Velké říše raného středověkuDotace učebního bloku:
14
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Stěhování národů, rozdělení Slovanů,říše Byzantská, Franská, Arabská, Vikingové, feudalismus a rozdělení společnosti, úloha církve, |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 7. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 7. ročník Obec, region, země Výchova k občanství 7. ročník Vlast Výchova k občanství 7. ročník Národ Zeměpis 7. ročník Asie |
Výchova k občanství 7. ročník Obec, region, země Výchova k občanství 7. ročník Vlast Český jazyk a literatura 7. ročník Lit. - chronologie |
Vznik a vývoj českého státu do konce 13.stoletíDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
nejznámější české pověsti, Sámova říše, Velkomoravská říše,Přemyslovci,kolonizace, rozvoj měst a obchodu |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 7. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 7. ročník Země, ve které žiji Informatika 7. ročník Internet a zpracování informací Výchova k občanství 7. ročník Obec, region, země Výchova k občanství 7. ročník Vlast Výchova k občanství 7. ročník Národ |
Výchova k občanství 7. ročník Obec, region, země Výchova k občanství 7. ročník Vlast Výchova k občanství 7. ročník Národ Český jazyk a literatura 7. ročník Lit. - chronologie |
Evropa v době rozvinutého středověkuDotace učebního bloku:
8
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
vývoj feudální společnosti, naši sousedé a velké evropské státy,románská a gotická kultura,křížové výpravy a rytířství |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 7. ročník Jazyková výchova Informatika 7. ročník Internet a zpracování informací Výchova k občanství 7. ročník Kultura |
Výchova k občanství 7. ročník Kultura Výchova k občanství 7. ročník Majetek a vlastnictví Zeměpis 8. ročník Evropa Český jazyk a literatura 7. ročník Lit. - chronologie |
Český stát ve 14.-16. stoletíDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Lucemburkové, husitství, Jiří z Poděbrad a Jagellonci |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 7. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 7. ročník Země, ve které žiji Informatika 7. ročník Internet a zpracování informací Výchova k občanství 7. ročník Kultura Výchova k občanství 7. ročník Vlast Výchova k občanství 7. ročník Národ |
Výchova k občanství 7. ročník Kultura Výchova k občanství 7. ročník Vlast Český jazyk a literatura 7. ročník Lit. - chronologie |
Nové obzory 15.-16. stoletíDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Kolumbus , Vasco da Gama, Magalhaens, kolonie, indiánské říše, humanismus a renesance |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 7. ročník Jazyková výchova Informatika 7. ročník Internet a zpracování informací Výchova k občanství 7. ročník Kultura Zeměpis 7. ročník Asie Zeměpis 7. ročník Amerika Zeměpis 7. ročník Afrika |
Výchova k občanství 7. ročník Kultura Český jazyk a literatura 7. ročník Lit. - chronologie |
Habsburkové na českém trůněDotace učebního bloku:
16
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
Nástup Habsburků na český trůn, Rudolf II., české stavovské povstání, Třicetiletá válka, Jan Amos Komenský |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
- 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
- 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
- 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
- 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
- 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
- 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
- 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
- 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
- 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
- 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
- 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
- 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
- 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
- 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
- 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
Kompetence pracovní
- 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.