ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Dějepis


Eva Zálohová, 2  týdně, P
Velké říše raného středověku
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - umí použít mapu při vysvětlování období stěhování národů a rozdělení Slovanů
  • - uvede příklady byzantského slohu a dá ho do návaznosti na antickou tradici
  • - objasní podstatu feudalismu a vysvětlí postavení jednotlivých společenských skupin
  • - vypravuje o osobnosti Karla Velikého, dá do souvislosti dnešní státy s rozdělením Francké říše
  • - objasní základní termíny islámu
  • - výboje Vikingů dá do souvislosti se vznikáním Francie a Anglie
  • - popíše život jednotlivých vrstev společnosti v daném období
  • - s pomocí mapy dokáže popsat přibližný rozsah důležitých států

Stěhování národů, rozdělení Slovanů,říše Byzantská, Franská, Arabská, Vikingové, feudalismus a rozdělení společnosti, úloha církve,

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Výchova k občanství

7. ročník

Obec, region, země

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Výchova k občanství

7. ročník

Národ

Zeměpis

7. ročník

Asie

Výchova k občanství

7. ročník

Obec, region, země

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Český jazyk a literatura

7. ročník

Lit. - chronologie

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zhodnotí politický a kulturní význam Velké Moravy v souvislosti s jejími nejznámějšími osobnostmi
  • - rozliší pověsti od skutečných historických poznatků
  • - vysvětlí přínos hlavních osobností daného období, popřípadě je spojí s důležitými událostmi
  • - dokáže vyjmenovat v chronologickém pořadí a spojit do souvislosti vybrané panovníky českého státu
  • - objasní pokrok v zemědělství a rozvoj měst a obchodu

nejznámější české pověsti, Sámova říše, Velkomoravská říše,Přemyslovci,kolonizace, rozvoj měst a obchodu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Informatika

7. ročník

Internet a zpracování informací

Výchova k občanství

7. ročník

Obec, region, země

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Výchova k občanství

7. ročník

Národ

Výchova k občanství

7. ročník

Obec, region, země

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Výchova k občanství

7. ročník

Národ

Český jazyk a literatura

7. ročník

Lit. - chronologie

Evropa v době rozvinutého středověku
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí přínos hlavních osobností daného období, popřípadě je spojí s důležitými událostmi
  • - zná hlavní znaky a památky kultury daného období
  • - s pomocí mapy dokáže popsat přibližný rozsah důležitých států
  • - objasní pokrok v zemědělství a rozvoj měst a obchodu

vývoj feudální společnosti, naši sousedé a velké evropské státy,románská a gotická kultura,křížové výpravy a rytířství

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Informatika

7. ročník

Internet a zpracování informací

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Výchova k občanství

7. ročník

Majetek a vlastnictví

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Český jazyk a literatura

7. ročník

Lit. - chronologie

Český stát ve 14.-16. století
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - popíše život jednotlivých vrstev společnosti v daném období
  • - objasní pokrok v zemědělství a rozvoj měst a obchodu
  • - dokáže vysvětlit přínos Karla IV. pro celkový vývoj našeho státu
  • - vysvětlí Husovy myšlenky a umí souvisle zhodnotit jeho boj za pravdu podle vlastního přesvědčení
  • - shromáždí poznatky o husitském programu a válkách a umí je srozumitelně vysvětlit
  • - vyzdvihne světlé stránky vlády Jiřího z Poděbrad, uvede hlavní události vlády Jagellonců

Lucemburkové, husitství, Jiří z Poděbrad a Jagellonci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Informatika

7. ročník

Internet a zpracování informací

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Výchova k občanství

7. ročník

Národ

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Výchova k občanství

7. ročník

Vlast

Český jazyk a literatura

7. ročník

Lit. - chronologie

Nové obzory 15.-16. století
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - s pomocí mapy zhodnotí plavby nejvýznamějších mořeplavců a zhodnotí význam objevování nových území

Kolumbus , Vasco da Gama, Magalhaens, kolonie, indiánské říše, humanismus a renesance

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Informatika

7. ročník

Internet a zpracování informací

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Zeměpis

7. ročník

Asie

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Český jazyk a literatura

7. ročník

Lit. - chronologie

Habsburkové na českém trůně
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Nástup Habsburků na český trůn, Rudolf II., české stavovské povstání, Třicetiletá válka, Jan Amos Komenský

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
    • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
    • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
    • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
    • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
    • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
    • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
    • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
    • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
    Kompetence k řešení problémů
    • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
    • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
    • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
    • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
    Kompetence komunikativní
    • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
    • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
    • 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
    • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
    • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
    • 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
    • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
    • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

      Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

    • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
    • 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
    • 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
    • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

      Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

    • 7. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně).
    Kompetence sociální a personální
    • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
    • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
    • 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
    • 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
    • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
    • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
    • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
    • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
    • 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
    Kompetence občanské
    • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
    • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
    Kompetence pracovní
    • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

      Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.