ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Hrajeme si s němčinou


0  týdně, V
Fonetický úvod
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas a foneticky správně přiměřeně jednoduché texty i z doplňkových materiálů
  • Rozumí pokynům učitele při práci ve třídě a reaguje na ně
  • Používá dvojjazyčný slovník, dokáže vytvořit základní tvar slova

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

První kontakty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozumí pokynům učitele při práci ve třídě a reaguje na ně
  • Dokáže se orientovat v monologu či dialogu s malým počtem neznámých výrazů
  • Používá dvojjazyčný slovník, dokáže vytvořit základní tvar slova
  • Umí přednést krátkou zprávu či sdělení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Komunikace

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Lidské vztahy

Moje rodina
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozumí obsahu jednoduchých textů a dokáže postihnout hlavní smysl sdělení, včetně důležitých detailů
  • Písemně tvoří a obměňuje jednoduché věty
  • Stručně reprodukuje obsah jednoduchého textu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Mezilidské vztahy

Komunikace

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Lidské vztahy

Mí přátelé
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozumí přiměřeně obtížným souvislým sdělením, umí vyhledat základní informace a hlavní myšlenky
  • Umí přednést krátkou zprávu či sdělení
  • Napíše osobní dopis
  • Užívá jednoduché obraty k vyžádání základních ínformací
  • Vhodně reaguje na otázky z oblasti každodenního života

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Lidské vztahy

Škola
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Písemně tvoří a obměňuje jednoduché věty
  • Stručně reprodukuje obsah jednoduchého textu
  • Užívá jednoduché obraty k vyžádání základních ínformací
  • Vhodně reaguje na otázky z oblasti každodenního života

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Práce v realizačním týmu

Koníčky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dokáže se orientovat v monologu či dialogu s malým počtem neznámých výrazů
  • Napíše osobní dopis
  • Písemně tvoří a obměňuje jednoduché věty
  • Stručně reprodukuje obsah jednoduchého textu
  • Užívá jednoduché obraty k vyžádání základních ínformací
  • Vhodně reaguje na otázky z oblasti každodenního života

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Kreativita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Kde a kdy?
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Napíše osobní dopis
  • Písemně tvoří a obměňuje jednoduché věty
  • Užívá jednoduché obraty k vyžádání základních ínformací
  • Vhodně reaguje na otázky z oblasti každodenního života

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

Komunikace

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Lidské vztahy

Zeměpisné údaje
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozumí obsahu jednoduchých textů a dokáže postihnout hlavní smysl sdělení, včetně důležitých detailů
  • Rozumí přiměřeně obtížným souvislým sdělením, umí vyhledat základní informace a hlavní myšlenky
  • Používá dvojjazyčný slovník, dokáže vytvořit základní tvar slova
  • Umí přednést krátkou zprávu či sdělení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 7. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal.
  • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
  • 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
  • 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.