ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Přírodopis


Markéta Morongová, 2  týdně, P
Bezobratlí živočichové
Dotace učebního bloku:   36
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozlišuje základní systematické skupiny
  • - vysvětlí pojem bezobratlí, strunatci, obratlovci
  • - porovná vnitřní a vnější stavbu a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • - dokáže rozdělit zástupce do jednotlivých skupin a chápe vývojové zdokonalování
  • - vysvětlí přizpůsobení živočichů danému prostředí
  • - vysvětlí pojem etologie a uvede příklady vrozeného a získaného chování
  • - vysvětlí význam ochrany živočichů
  • - zná význam těchto živočichů v přírodě i pro člověka, jejich postavení v ekosystému

- systém: prvoci, žahavce, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci
- charakteristika skupin
- stavba a funkce jednotlivých částí těla u vybraných skupin živočichů
- vývoj, vývin
- zástupci skupin
- rozšíření živočichů
- význam
- ochrana
- projevy chování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Svět zvířat

Anglický jazyk

7. ročník

Svět zvířat

Obratlovci
Dotace učebního bloku:   36
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozlišuje základní systematické skupiny
  • - vysvětlí pojem bezobratlí, strunatci, obratlovci
  • - porovná vnitřní a vnější stavbu a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • - dokáže rozdělit zástupce do jednotlivých skupin a chápe vývojové zdokonalování
  • - vysvětlí přizpůsobení živočichů danému prostředí
  • - vysvětlí pojem etologie a uvede příklady vrozeného a získaného chování
  • - vysvětlí význam ochrany živočichů
  • - zná význam těchto živočichů v přírodě i pro člověka, jejich postavení v ekosystému

- systém: ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci
- charakteristika skupin
- anatomie a fyziologie těla obratlovců
- vývoj, vývin
- zástupci skupin
- rozšíření živočichů
- význam
- ochrana
- projevy chování
- domestikace – hospodářské využití

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

6. ročník

Biosféra

Zeměpis

6. ročník

Arktida a Antarktida

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Zeměpis

7. ročník

Austrálie

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Asie

Seminář z biologie

8. ročník

Ekosystémy

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Svět zvířat

Zeměpis

7. ročník

Asie

Zeměpis

7. ročník

Amerika

Zeměpis

7. ročník

Austrálie

Zeměpis

6. ročník

Arktida a Antarktida

Zeměpis

7. ročník

Afrika

Zeměpis

6. ročník

Biosféra

Anglický jazyk

7. ročník

Svět zvířat

Biologická olympiáda

Kategorie 6. - 7. ročník Školní kolo, okresní kolo a krajské kolo biologické olympiády pro zájemce. Adresa: www.biologickaolympiada.cz Školní kolo - poznávačka a test Okresní kolo - vstupní úkol, laboratorní úkol a teorie Krajské kolo - laboratorní úkol a teorie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
Kompetence občanské
  • 7.Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
Kompetence pracovní
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.