ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Fyzika


Blanka Kalistová, 2  týdně, P
Pohyb tělesa
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu
    -rozhodne, zda je dané těleso v klidu či v pohybu vzhledem k jinému tělesu
    -rozliší typ pohybu
  • Využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles
    -změří dráhu uraženou tělesem a odpovídající čas
    -určí průměrnou rychlost z dráhy uražené tělesem za určitý čas
    -používá s porozuměním vztah v=s/t pro rychlost rovnoměrného pohybu tělesa při řešení úloh
    -znázorní grafem závislost dráhy rovnoměrného pohybu na čase a určí z něj k danému času dráhu a naopak

klid a pohyb těles
druhy pohybů
rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
rychlost a dráha rovnoměrného pohybu
grafem závislosti dráhy rovnoměrného pohybu na čase
průměrná rychlost pohybu tělesa

Komentář

pokusy: klid a pohyb tělesa
možnost využití digitální učebnice fyziky

pokusy se soupravou Vernier

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

6. ročník

Jednoduché rovnice

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Fyzika

7. ročník

Tření

Matematika

9. ročník

Rovnice a soustavy rovnic

Informatika

7. ročník

Bitmapová a vektorová grafika

Síla. Skládání sil
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří velikost působící síly
  • Užívá s porozuměním vztah mezi gravitační silou působící na těleso a hmotností tělesa
    - užívá s porozuměním vztah mezi gravitační silou působící na tělesa a hmotností tělesa F=m×g při řešení jednoduchých úloh
  • Rozeznává jednotlivé druhy sil
  • Určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
    -rozeznává jednotlivé druhy sil
    -určí výpočtem i graficky velikost a směr výslednice dvou sil stejných či opačných směrů
  • Určí pokusně těžiště tělesa a pro praktické situace využívá fakt, že poloha těžiště závisí na rozložení látky v tělese

znázornění síly
gravitační síla a hmotnost tělesa
skládání dvou sil stejného směru
skládání dvou sil opačného směru
rovnováha dvou sil
skládání dvou sil různého směru
těžiště tělesa

Komentář

pokusy: určení těžiště tělesa
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Komunikace

Kooperace a kompetice

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Tělesná výchova

7. ročník

Atletika

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti kapalin

Fyzika

7. ročník

Tření

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti plynů

Informatika

7. ročník

Bitmapová a vektorová grafika

Posuvné účinky síly. Pohybové zákony
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích

Newtonovy zákony - zákon síly. zákon setrvačnosti, zákon akce a reakce

Komentář

možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Komunikace

Fyzikální praktika

8. ročník

Fyzika v běžném životě

Fyzika

7. ročník

Tření

Otáčivé účinky síly
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů stálé výsledné síly v jednoduchých situacích
    -využívá poznatky o podmínkách rovnovážné polohy na páce a pevné kladce pro vysvětlení praktických situací
    -řeší jednoduché úlohy na rozložení sil na páce
    -rovnovážná poloha na volné kladce, kladkostroj

otáčivé účinky síly, páka
rovnovážná poloha páky
užití páky
kladky

Komentář

pokusy: páka, rovnoramenné váhy, kladky
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Komunikace

Matematika

6. ročník

Jednoduché rovnice

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Deformační účinky síly
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • V jednoduchých případech určí velikost a směr tlakové síly
  • Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí
  • vybere a prakticky využívá vhodné pracovní postupy, přístroje, zařízení a pomůcky pro konání konkrétních pozorování, měření a experimentů
  • zpracuje protokol o cíli, průběhu a výsledcích své experimentální práce a zformuluje v něm závěry, k nimž dospěl

tlaková síla
tlak
tlak v praxi

Komentář

pokusy: deformace těles účinkem síly
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Komunikace

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Matematika

6. ročník

Jednoduché rovnice

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Fyzikální praktika

8. ročník

Fyzika v běžném životě

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Tření
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří třecí sílu
    -změří třecí sílu
    -užívá s porozuměním poznatek, že třecí síla závisí na druhu materiálu a drsnosti třecích ploch, ale nikoli na jejich obsahu
    -navrhne způsob zvětšení nebo zmenšení třecí síly

třecí síla
měření třecí síly
význam třecí síly

Komentář

pokusy:dřevěný kvádr opatřený různým materiálem, válečky, smirkový papír, siloměr
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Komunikace

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Fyzika

7. ročník

Pohyb tělesa

Fyzika

7. ročník

Síla. Skládání sil

Fyzika

7. ročník

Posuvné účinky síly. Pohybové zákony

Fyzikální praktika

8. ročník

Fyzika v běžném životě

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Mechanické vlastnosti kapalin
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí
  • Užívá Pascalův zákon k vysvětlení funkce hydraulických zařízení
  • Vysvětlí vznik hydrostatického tlaku a s porozuměním používá vztah p=h×ρ×g k řešení problémů a úloh
  • Předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní
    -objasní vznik vztlakové síly a určí její velikost a směr v konkrétní situaci
    -porovnáním vztlakové a gravitační síly dokáže předpovědět, zda se těleso potopí v kapalině, zda se v ní bude vznášet nebo zda bude plovat na hladině

opakování - vlastnosti kapalin
přenášení tlaku v kapalině
Pascalův zákon
využití Pascalova zákona - hydroulické zařízení
účinky gravitační síly Země na kapalinu
hydrostatický tlak
vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Archimédův zákon
potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
plování nestejnorodých těles

Komentář

pokusy: tlak v kapalině (Pascalův zákon, hydroulické zařízení), vztlaková síla (Archimédův zákon, plování, potápění a vznášení těles)
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Matematika

6. ročník

Jednoduché rovnice

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

7. ročník

Síla. Skládání sil

Fyzikální praktika

8. ročník

Fyzika v běžném životě

Mechanické vlastnosti plynů
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí
  • Předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní
    -objasní vznik vztlakové síly a určí její velikost a směr v konkrétní situaci
    -porovnáním vztlakové a gravitační síly dokáže předpovědět, zda se těleso potopí v kapalině, zda se v ní bude vznášet nebo zda bude plovat na hladině
  • Vysvětlí vznik atmosférického tlaku, změří ho a určí tlak plynu v uzavřené nádobě

opakování - vlastnosti plynů
atmosféra Země, atmosférický tlak
měření a změny atmosférického tlaku
vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
tlak plynu v uzavřené nádobě, manometr

Komentář

pokusy:měření atmosférického tlaku, manometr
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Matematika

6. ročník

Jednoduché rovnice

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

7. ročník

Síla. Skládání sil

Fyzikální praktika

8. ročník

Fyzika v běžném životě

Exkurze

expozice "Accelerating Science" České Budějovice

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
  • 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
  • 7. Provede jednoduchý experiment.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
  • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

  • 7. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
  • 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
  • 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
  • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
  • 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
  • 7. Pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
  • 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 7. Usiluje o úspornou práci nejen svou, ale i od ostatních.
  • 7. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
  • 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.