Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
7. ročník
Fyzika
Pohyb tělesaDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
klid a pohyb těles
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: klid a pohyb tělesa pokusy se soupravou Vernier |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Jednoduché rovnice Matematika 6. ročník Desetinná čísla Matematika 7. ročník Poměr, přímá a nepřímá úměrnost |
Fyzika 7. ročník Tření Matematika 9. ročník Rovnice a soustavy rovnic Informatika 7. ročník Bitmapová a vektorová grafika |
Síla. Skládání silDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
znázornění síly
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: určení těžiště tělesa |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Seberegulace a sebeorganizace
Kreativita
Komunikace
Kooperace a kompetice
|
Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace |
Tělesná výchova 7. ročník Atletika Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti kapalin Fyzika 7. ročník Tření Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace Fyzika 7. ročník Mechanické vlastnosti plynů Informatika 7. ročník Bitmapová a vektorová grafika |
Posuvné účinky síly. Pohybové zákonyDotace učebního bloku:
4
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Newtonovy zákony - zákon síly. zákon setrvačnosti, zákon akce a reakce |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
možnost využití digitální učebnice fyziky |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Rozvoj schopností poznávání
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Kreativita
Komunikace
|
Fyzikální praktika 8. ročník Fyzika v běžném životě Fyzika 7. ročník Tření |
Otáčivé účinky sílyDotace učebního bloku:
8
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
otáčivé účinky síly, páka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: páka, rovnoramenné váhy, kladky |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Rozvoj schopností poznávání
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Kreativita
Komunikace
|
Matematika 6. ročník Jednoduché rovnice Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
Deformační účinky sílyDotace učebního bloku:
8
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
tlaková síla
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: deformace těles účinkem síly |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Rozvoj schopností poznávání
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Kreativita
Komunikace
|
Matematika 6. ročník Desetinná čísla Matematika 6. ročník Jednoduché rovnice Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace |
Fyzikální praktika 8. ročník Fyzika v běžném životě Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace |
TřeníDotace učebního bloku:
2
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
třecí síla
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy:dřevěný kvádr opatřený různým materiálem, válečky, smirkový papír, siloměr |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Rozvoj schopností poznávání
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Kreativita
Komunikace
|
Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace Fyzika 7. ročník Pohyb tělesa Fyzika 7. ročník Síla. Skládání sil Fyzika 7. ročník Posuvné účinky síly. Pohybové zákony |
Fyzikální praktika 8. ročník Fyzika v běžném životě Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace |
Mechanické vlastnosti kapalinDotace učebního bloku:
14
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
opakování - vlastnosti kapalin
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: tlak v kapalině (Pascalův zákon, hydroulické zařízení), vztlaková síla (Archimédův zákon, plování, potápění a vznášení těles) |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Desetinná čísla Matematika 6. ročník Jednoduché rovnice Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace Fyzika 6. ročník Měření objemu tělesa Fyzika 6. ročník Měření hmotnosti tělesa Fyzika 6. ročník Hustota Fyzika 7. ročník Síla. Skládání sil |
Fyzikální praktika 8. ročník Fyzika v běžném životě |
Mechanické vlastnosti plynůDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
opakování - vlastnosti plynů
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy:měření atmosférického tlaku, manometr |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Desetinná čísla Matematika 6. ročník Jednoduché rovnice Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace Fyzika 6. ročník Měření objemu tělesa Fyzika 6. ročník Měření hmotnosti tělesa Fyzika 6. ročník Hustota Fyzika 7. ročník Síla. Skládání sil |
Fyzikální praktika 8. ročník Fyzika v běžném životě |
Exkurze
expozice "Accelerating Science" České Budějovice
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
- 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
- 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
- 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
- 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
- 7. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a řeší problém samostatně, v případě nedostatku zkušeností požádá slušnou formou pedagoga o pomoc.
- 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
- 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
- 7. Provede jednoduchý experiment.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. V textu, promluvě či jiném záznamu najde ty myšlenky a místa, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové.
- 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
- 7. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
- 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
- 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
- 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 7. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
- 7. Zamýšlí se nad názory a pohledy, které se liší se od jeho vlastních a různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky; dívá se na věci z různých hledisek.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
- 7. Pozná, když s ním chce někdo manipulovat.
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 7. Analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešení problémů).
- 7. Rozdělí si ve skupině části úkolu a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
- 7. Zajistí podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná.
- 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
- 7. Respektuje pravidla spolupráce ve skupině, neprosazuje svůj názor na úkor jiných, ocení úspěch druhých, při řešení situací se vcítí do jejich role, poučí se z chyb a raduje se ze společného úspěchu.
- 7. Pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
- 7. Zdůvodní bez agrese, rozumně, své stanovisko, klde otázky a hledá argumenty.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
- 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
Kompetence pracovní
- 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.
Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.
- 7. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
- 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
- 7. Usiluje o úspornou práci nejen svou, ale i od ostatních.
- 7. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
- 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
- 7. Použije různé způsoby, jak se prezentovat.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.