ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Výchova ke zdraví


Kristina Koritarová, 1  týdně, P
Vztahové prostředí - jednotlivec v interakci skupiny, společnosti v jeho životním a přírodním prostředí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • repektuje soužití se spolužáky a vrstevníky
  • sociální skupina, kolektiv - jednotlivec v komunitě (individualita, osobnost, identita - hledání místa, někam patřit, skupinová dynamika), rodina - role členů rodiny a pozitivní vliv rodinného prostředí na jedince
  • seznamuje se s organizacemi podporující zdraví - místně tj. regionálně DPS o.p.s. Sovy atd., republikově -světově - např. Jeden svět ad., aktivně vyhledává a zastává např. dobrovolnické činnosti prohlubující hodnoty zdraví

Vztahové prostředí, sociální klima, bezpečí:
- životní vzorec: událost + odpověď = výsledek, zodpovědný přístup při vytváření názoru, postoje vlastního Já (identity) ve skupině vrstevníků (skupinová dynamika), společnosti
- aktivní spoluúčast na dění mezi vrstevníky - metody a formy práce (modelové situace, hra, prožitek, možnost volby - preferující témata - priorita jedince, třídy a společnosti)
- osobnost jednotlivce - Koláž mého já, typologie ad.

Komunikace - druhy a formy komunikace jednotlivce, skupiny, společnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje a vytváří hodnotový žebříček kvalitního udržitelného způsobu života - duševní, fyzické zdraví, hodnoty - materiální, duševní
  • participuje na činnostech vykonávané v životě kolem sebe - aktivní naslouchání, spolupráce a spluúčast, zodpovědný přístup k životu, přijetí bezpečného postoje za zdraví své i blízkého okolí
  • obsahově aktivně diskutuje - vytváří si názor a postoj k hodnotě zdraví

Rozdělení komunikace:

1. Slovní (verbální) - Monolog, Dialog, Debata, Diskuse, Disputace ad.
- žák se seznámí s jednotlivými druhy komunikace, při skupinové práci umí daný druh komunikace použít a zařadit (dramatizace + hra formou hádání)
2. Mimoslovní (neverbální) - Gesta, Mimika, Posturologie, Proxemika, Haptika ad.
- žák se pantomimou učí vyjadřovat a orientovat v řeči a postoji Těla, pohyby svalů v oblasti očí, tváře atd.

- komunikace - zásady verbální k., komunikační chyby, konstruktivní dialog, k. ve ztížených podmínkách + aktivní naslouchání

- úcta k druhému, pozitivní hodnocení druhých v obtížných situacích + rozvoj sebevědomí a sebeovládání, hodnotová orientace, morální úsudek

- asertivní chování - přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, stížnost, řešení konfliktu + obrana před manipulací

- reálné a zobrazené vzory - pozitivní vzory versus pochybné idoly (vlastní rodina, veřejný život), + smysl autority a vztah k ní + podpora pozitivního působení televize a médií – vliv reklamy a masmédií na psychiku člověka, problematika hodnot a jejich posun v průběhu života, parta a její principy – vlastní seberealizace v životě, otázky plnohodnotného života a s tím spojena možnost vlastního růstu a seberozvoje

- já - potenciální vzor pro druhé (smysl a cíl mého života, postoje, odpovědnost, mé schopnosti, autonomie)

Partnerský vztah, rodina a rodičovství a oblast sexuality
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - pojmenuje tělesné , fyziologické a psychické změny dospívání
  • - sexualita

Vznik partnerského vztahu

– umění naslouchat partnerovi, ideální partner = celoživotní vztah, hodnotový žebříček - vlastnosti
-  Emoční inteligence - sociální pedagogika - modelové situace (prožitková hra + diskuse)
- rodina a rodičovství – Jak vzniká rodina, rodinné soužití, funkce rodiny, zákonitosti v rodině, dětském světě, utváření identity a vlastní hodnoty v dětství, rodinné svátky, tradice, otázky stáří, náhradní rodinná péče – podoba a možnosti
- Vývoj dítěte v dětství - životní postoje, sociální zázemí, fce zpětné vazby a následné korekce - práce s chybou tj. sebehodnocení - hodnotící škála, barevná "tichá pošta"
- Tzv. období puberty a dospívání – abeceda síly a lidskosti, temperamentové typy – typologie (Čakrt), duševní zdraví, duševní hygiena a tvořivé aktivity s tím související, seberozvoj – vrůstání do světa (náboženství, sekty a problematika sebeutváření postoje a lidských hodnot - materiální a duševní)
Gender stereotypy - Muž a žena
- téma lásky - propojenost, identita, moc (forma práce - nedokončené věty), čtenářské dílny na téma Lásky - Ivan a tulení kůže řízené čtení), Petr-Veronika-Pavel téma partnerské lásky - podvojný deník + dokončení příběhu na základě autorského psaní 
Tajemství pohlaví - Rozdíly v myšlení - Přitažlivost - Láska - dokument BBC + debata na téma
- fakta o sexualitě
- změny v dospívání - fyzické a duševní znaky
- sexuální slovníček pojmů - pravdivě a slušně se bavit osexualitě
- intimita versus veřejný prostor - téma Polibek a Líbání (hygiena atd.)
- předčasná sexuální zkušenost a její rizika - zákon a realita
- sexuální orientace - pojem HOMOFOBIE
- potřeba citu a lásky
- způsoby vyjadřování lásky - filmová produkce (Láska nebeská, Amelie z Montmarteru)
- sexuální zneužití
- sexualita a zákon - beseda na téma se strážníkem Městské Policie v Českém Krumlově
- antikoncepce - práce s komixem, sexeso, "školní literatura" ŠMP
- početí, těhotenství, porod
- předčasné ukončení těhotenství
- nemoci přenosné pohlavním stykem, HIV/AIDS
- cesty přenosu
- rizikové chování a ochrana před nákazou
- odborná pomoc

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Péče o zdraví - návykové látky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - používá způsoby odmítání návykových látek v modelových situacích i ve styku s vrstevníky
  • vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
  • aktivně předchází situacím ohrožení zdraví a osobního bezpečí; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc
  • uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí

- zdravotní a sociální rizika
- zneužívání návykových látek
- odmítání návykových látek
- pozitivní životní cíle a hodnoty
- návykové látky a bezpečnost v dopravě
- návykové látky a zákon
- reklamní vlivy
- linky důvěry, krizová centra

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Přírodopis

8. ročník

Nemoci, úrazy a prevence

Péče o zdraví - výživa a zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozlišuje choroby běžné, infekční,civilizační aktivně se proti nim brání
  • - podpora zdraví v dospívání
  • vědomě ovlivňuje stravování, složení jídelníčku - získává povědomí o rizicích poruchy příjmu potravy (nadváha, anorexie, bulimie) a rozvíjí kvalitu stravovacích návyků
  • aktivně pracuje s tématem Prevence rizikových forem chování - choroby (návykové chování, civilizační choroby - stres, deprese, neuróza, psychóza ad, - sebeúcta (zdravé Já), odpočinek (aktivní, pasivní), relaxace - techniky, druhy, rehabilitace - duševní podpora, stabilizace ad.
  • učí se a postupně ovládá kompenzační techniky a dovednosti předcházení projevů rizikového chování (napětí, deprese, krize, stresová situace apod.)

- ochrana před nemocemi a odpovědnost za své zdraví i zdraví jiných
- preventivní a lékařská péče
- vliv životních podmínek a životního stylu na zdraví, vznik civilizačních nemocí
- odolávání stresu
- základní postupy 1. pomoci, obvazová technika
- přivolání lékaře
- poruchy příjmu potravy - mentální anorexie, bulimie
- zásady zdravé výživy
- alternativní výživové směry
- reklamy na potraviny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

8. ročník

Plavání

Tělesná výchova

8. ročník

Sportovní hry

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe