ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Matematika


Blanka Kalistová, 4+1  týdně, P
Výrazy
Dotace učebního bloku:   24
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru reálných čísel a užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných

• Číselné výrazy
• Proměnná
• Výrazy s proměnnou
• Úprava výrazu

Druhá mocnina a odmocnina
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru reálných čísel a užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu

• Pojem mocniny a odmocniny
• Zápis druhých mocnin a odmocnin
• Určení druhých mocnin a odmocnin
• Reálná čísla

Pythagorova věta
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru reálných čísel a užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu

• Pythagorova věta
• Výpočet odvěsny a přepony v pravoúhlém trojúhelníku
• Užití Pythagorovy věty v praxi

Mocniny s přirozeným mocnitelem
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru reálných čísel a užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu
  • Pracuje s mocninami s přirozeným mocnitelem

• Zápis mocnin s přirozeným mocnitelem
• Zápis čísla pomocí mocnin deseti
• Početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem
• Početní operace s mocninami s celočíselným mocnitelem (rozšiřující učivo - nepovinné)

 

 

Mnohočleny
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných

• Pojem mnohočlenu
• Operace s mnohočleny
• Úpravy mnohočlenů pomocí vzorců

Lineární rovnice
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných
  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru reálných čísel

• Rovnost
• Lineární rovnice
• Základní ekvivalentní úpravy rovnice
• Rovnice s neznámou ve jmenovateli
• Slovní úlohy řešené pomocí rovnic

Nerovnice
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí nerovnic
    - rozšiřující

• Nerovnost, lineární nerovnice (rozšiřující učivo - nepovinné)

Hranoly
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Načrtne a sestrojí obraz hranolů a válce, provádí výpočty povrchu a objemu

• Pojem hranolu
• Povrch a síť hranolu
• Objem hranolu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

8. ročník

Malba

Výtvarná výchova

8. ročník

Kresba

Informatika

8. ročník

Základy 3D tisku

Kruh, kružnice
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdůvodňuje a využívá polohové a měřitelné vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů; využívá potřebnou matematickou symboliku
  • Načrtne a sestrojí rovinné útvary
  • Odhaduje a vypočítává obsah a obvod základních rovinných útvarů, zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, účelně využívá kalkulátor

• Vzájemná poloha přímky a kružnice
• Vzájemná poloha dvou kružnic
• Obvod kružnice
• Obvod a obsah kruhu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

8. ročník

Malba

Výtvarná výchova

8. ročník

Kresba

Válec
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Načrtne a sestrojí obraz hranolů a válce, provádí výpočty povrchu a objemu

• Pojem válce
• Povrch a síť válce
• Objem válce válce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

8. ročník

Malba

Výtvarná výchova

8. ročník

Kresba

Informatika

8. ročník

Základy 3D tisku

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu